آسیب ناشی از مصرف دخانیات، عوارض ابتلا به بیماری کرونا را تشدید می نماید

به گزارش سفر به تایلند، استعمال هر نوع محصول دخانی می تواند آسیب جدی به اعضا و فرایندهای بدن از جمله سیستم دفاعی، سیستم قلبی و عروقی و سیستم تنفسی آسیب جدی وارد کند.

آسیب ناشی از مصرف دخانیات، عوارض ابتلا به بیماری کرونا را تشدید می نماید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران قزوین لیلا اسدی، کارشناس برنامه کنترل دخانیات واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز در مورد خطرات مصرف دخانیات در شیوع بیماری کرونا گفت: کووید 19 نیز قادر است چنین آسیب ها و مسائلی را برای بدن ایجاد کند.

وی اظهار کرد که افرادی که بیماری های زمینه ای از جمله مسائل قلبی و عروقی و یا تنفسی ناشی از مصرف دخانیات دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونا و یا علائم شدیدتری از این بیماری هستند.

این کارشناس بهداشتی گفت: تحقیقات و مستنداتی که از 55 هزار و 924 آزمایشگاه مورد تائید وزارت بهداشت چین به دست آمده نشان می دهد میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در بین مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری های مزمن تنفسی و یا سرطان ها، بسیار بیشتر از کسانی است که سابقه بیماری مزمن و مسائل پزشکی را از قبل نداشتند.

اسدی گفت: این موضوع حاکی از آن است که مسائل و بیماری های زمینه ای در افزایش حساسیت چنین افرادی به کووید 19 نقش داشته است. مصرف دخانیات، تأثیر به سزایی در آسیب رسانی به سلامت سیستم تنفسی دارد. ارتباط بین مصرف دخانیات و بروز سرطان ریه، موضوعی کاملاً به اثبات رسیده است و مصرف محصولات دخانی، شایع ترین علت بروز سرطان ریه است.

به گفته این کارشناس، علاوه بر این، مصرف دخانیات، به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری سل را افزایش می دهد و نیز مهم ترین عامل در ایجاد بیماری های انسدادی مزمن ریه محسوب شده و باعث پارگی و التهاب کیسه های هوایی می گردد که این امر باعث کاهش ظرفیت جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن توسط ریه ها و در نهایت ایجاد مخاط که منجر به بروز سرفه های خشک و دردناک و مسائل تنفسی می گردد.

اسدی اعلام کرد: از آنجا که مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هر گونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی به شمار می آید و ویروسی که بیماری کووید 19 را ایجاد می نماید نیز در درجه اول، سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث بروز آسیب خفیف تا شدید آن می گردد؛ پس بنابر این، مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

وی تأکید کرد با توجه به اینکه بیماری کووید 19، تازه شناخته شده است، ابعاد دیگر ارتباط بین مصرف دخانیات و تأثیر آن بر شیوع و عوارض این بیماری، هنوز به طور کامل معین نشده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1554

به "آسیب ناشی از مصرف دخانیات، عوارض ابتلا به بیماری کرونا را تشدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب ناشی از مصرف دخانیات، عوارض ابتلا به بیماری کرونا را تشدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید