به زندگی طولانی با کرونا خوش آمدید!

به گزارش سفر به تایلند، فعلا تعطیله اگر بچه محصل داشته باشید، بارها این جمله را شنیده اید. هنوز معین نیست بچه ها دقیقا چه تایمی می توانند با خیال آسوده در کلاس های درس آماده شوند. عدم اطلاع از آینده و بی برنامگی و به هم ریختن نظم زندگی، تبعاتی فردی برای دانش آموزان دارد اما وقتی همین بی برنامگی و عدم اطلاع از آینده را به یک بیزینس یا استارتاپ تعمیم دهیم، دیگر تبعات فردی نیست و کلیت یک کسب و کار به خطر می افتد. شما که هم تیمی یا مدیر یک استارتاپ هستید، فکر می کنید جریان کرونا چه زمانی کاملا فروکش خواهد نمود و چه زمانی به شرایط پیشا کرونا بازخواهیم گشت. سه ماه، شش ماه، نه ماه… با حدس و گمان نمی شوند زندگی کرد یا کسب و کاری را مدیریت کرد. آخرین تحلیل های مبتنی بر الگوریتم های کنترل و شیوع مجدد کرونا در ایران و دنیا نشان می دهد حداقل تا سال 2023 درگیر کرونا و شرایطی که در آن به سر می بریم، خواهیم بود. نمی خواهم سر تعداد سال ها چانه بزنم. 2، 3 یا 4سال آنچه واضح و مبرهن است، مسئله کرونا دیگر پدیده ای کوتاه مدت نیست. ما باید براساس یک رویکرد دراز مدت با آن روبرو شویم.

به زندگی طولانی با کرونا خوش آمدید!

در این مدت ما چه خواهیم کرد؟

با همان دست فرمان قبلی البته با کلی تغییر به کسب و کارمان ادامه می دهیم و منتظر می مانیم تا کرونا تمام گردد و همه چیز دوباره به روال قبل بازگردد؟

متاسفانه یا خوشبختانه دیگر هرگز به روال قبلی باز نخواهیم گشت. تجربه همین چندماه نشان می دهد تا چه اندازه بازار و رفتار مشتری ها تغییر نموده است. همانطور که پیش تر هم نوشتیم، در اقتصاد هیچ پدیده ای - چه بحران چه فرصت- صددرصدی خوب یا بد نیست و نسبی است. در این چند ماه کسب و کارهای اینترنتی با کاهش شدید مشتری و افت رشد روبرو بودند و برعکس آن برخی شرکت های استارتاپی به واسطه خرید آنلاین آفلاین ها شاهد رشدی غیر قابل پیش بینی بودند. سال ها نگران عدم رشد سهم اقتصاد دیجیتال از جامعه آفلاین بودیم؛ اگرچه کرونا آسیب های بسیار تاسف آور انسانی و اقتصادی برای ما و جامعه جهانی درپی داشت اما رشدی را که سال ها باید در انتظارش می ماندیم، در چند ماه به دست آوردیم.

این تجربه و آموزه و الگوریتم ها نشان می دهد اقتصاد دیجیتال از حیث کوچ آفلاین ها به آنلاین ها شاهد رشدی قابل توجه خواهد بود چرا که زیست انسان آفلاین در حال تغییر و شیفت به آنلاین است؛ البته نه به صورت کاملا صددرصد به صورت نسبی.

در این میان آنچه تعیین شده است، آن دسته از استارتاپ هایی که شاهد افت مشتری بودند در ادامه نمی توانند با تزریق وام های کرونایی ادامه حیات دهند و بایستی به پیوت یا به تعطیلی بهنگام و راه اندازی کسب و کاری جدید بیندیشند.

استارتاپ هایی که شاهد افزایش مشتری بودند، بایستی به رشد سریع تر بیندیشند و راهکاری برای جذب سرمایه پیدا نمایند. در این بین نقش صندوق های خطر پذیر در تامین منابع اقتصادی استارتاپ های کوچک و متوسط، حیاتی است.

در حوزه شرکت های عظیم تجارت الکترونیک تشویق و آوردن سرمایه گذاران داخلی جذب و ذوب شده در بازارهای بورس، مسکن، سکه و دلار به اکوسیستم استارتاپی زیان ده اما با رشد قابل توجه بسیار سخت و حتی دور از دسترس است. سرمایه گذار خارجی نیز به واسطه تحریم ها و سیاسیون کم اطلاع که سرمایه گذار خارجی را همیشه تهدیدی برای کشور می دانند، امکان پذیر نیست.

از طرفی سرمایه همه صندوق های خطر پذیر ایران یک دهم سرمایه مورد احتیاج یک شرکت عظیم اینترنتی ایرانی هم نیست. پس چه باید کرد؟ تنها راه توسعه و نجات استارتاپ های عظیم، ورود به بورس است. تنها راه برای توسعه و پاسخگویی به مشتریان کرونازده دسترسی به منابع اقتصادی عمومی در بازار سرمایه یعنی بورس است.

حرف آخر: اگر مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور این فرصت تاریخی را قدر بدانند و راه را برای ورود استارتاپ ها به بورس باز نمایند، با تزریق سرمایه و شکل گیری داستان موفقیت پس از یک دهه از شکل گیری اکوسیستم استارتاپی ایران، شاهد تحول شگرفی در اقتصال دیجیتال کشور خواهیم بود. اگر چند استارتاپ عظیم ایرانی مثل دیجی کالا، تپسی، کافه بازار، آپارات، فیلیمو و شیپور وارد بورس شوند، این لکوموتیو های پیش ران واگن ها(استارتاپ های کوچک) را با خود به سمت توسعه و رشد بیشتر خواهند برد. این رشد یعنی اشتغال زایی، خلق ثروت بیشتر و محرومیت زدایی در سرتاسر کشور و اگر خدای نانموده به هر دلیلی سدی در مقابل ورود استارتاپ ها به بورس ایجاد گردد، اکوسیستم استارتاپی ایران تبدیل خواهد شد به گورستان واگن های از ریل خارج شده که تبعات و مخاطرات بسیاری برای کشور و مردم به همراه دارد.

آینده کشور با شکل گیری استارتاپ های تک شاخ توسط جوانان نخبه روشن و پر از موفقیت است.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1054

به "به زندگی طولانی با کرونا خوش آمدید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زندگی طولانی با کرونا خوش آمدید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید