حواشی سفر بارزانی به فرانسه؛ ائتلاف آمریکایی همچنان در عراق می ماند

به گزارش سفر به تایلند، در حالیکه هفته گذشته سخنانی به نقل از نخست وزیر عراق مبنی بر کاهش نظامیان خارجی در این کشور مطرح شد، حالا در جریان سفر نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق به پاریس، کشورهای عضو این ائتلاف از استمرار حضور خود در این کشور آسیای غربی سخن می گویند.

حواشی سفر بارزانی به فرانسه؛ ائتلاف آمریکایی همچنان در عراق می ماند

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

با انتشار جزییات بیشتر از ملاقات نیچروان بارزانی با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه که دیروز چهارشنبه به رسانه ها درز کرد، معلوم شد بخشی از مصاحبههای طرفین به حضور ائتلاف آمریکایی اختصاص داشته است.

مصاحبهیی که با آنالیز اجاقتصادی وقایع نه چندان دور عرصه سیاست عراق، رشته های کلاف سردرگم این کشور را دوباره پنبه می نماید.

نیروهای ائتلاف آمریکایی که با توجیه مبارزه با داعش در سال 2014 وارد عراق شدند، هنوز با وجود انتها موجودیت داعش و برغم تصویب قانون مجلس مبنی بر ممنوعیت حضور نیروی خارجی در این کشور باقی مانده اند.

کشورهای استرالیا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، دانمارک، آلمان و کانادا چند عضو این ائتلاف به سرکردگی آمریکا هستند.

دیروز و پس از گذشت چند ساعت از انتشار اخباری مبنی بر حمله شبانگاهی به مواضع نیروهای پیشمرگه، رسانه های عراق خاطرنشان کردند ائتلاف آمریکایی میخواهد به استمرار حمایت اقتصادی و پشتیبانی نظامی از پیشمرگه های کُرد ادامه دهد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در درگاه وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق، این ائتلاف به سرکردگی آمریکا به پیشمرگه های کرد درباره این حمایت ها اطمینان داده است تا آنان را به یک نیروی دانشگاهی و پیشرفته تبدیل کند و در این بین موانع یاری ها هم برداشته شده است.

البته با وجود این قدم های کوچک اما رو به جلو، ائتلاف آمریکایی هر از چند گاهی با خروج از بخش کوچکی از پایگاه های عراقی، خود را متمایل به ترک خاک این کشور نشان می دهد ولیکن هنوز تحرکات بی شمار و سرخود این ائتلاف در عراق، جابجایی گسترده ادوات و تجهیزات و نیز حمل و نقل آنها از کشوری به کشورهای دیگر متوقف نشده است. تحرکات و جابجایی هایی که نه مبدا آن عراق است و نه مقصدش بلکه گویی این کشور فقط جهت ارتباطی این نیروهاست.

در ادامه رشته دراز ابقای نیروهای ائتلاف آمریکایی، دولت کانادا نیز از انتقال بیش از 43 میلیون دلار برای انجام پروژه های خود به سوریه و عراق اطلاع داد. همچنین وزیر دفاع این کشور تمدید حضور 850 نیروی نظامی خود در عراق تحت عنوان ائتلاف آمریکایی را دست کم برای یک سال آینده خاطرنشان کرد.

هرچند سایت گلوبال نیوز کانادا که این خبر را منتشر نموده است نیروهای شیعه را عامل آوارگی داعش بیان نموده اما نگرانی های دولت های غربی از تهدیدات علیه نیروهای خود را دلیل اتخاذ تصمیم ابقای این نیروها برشمرده است.

ترک چند برج مراقبت در پایگاه عظیم هوایی عین الاسد واقع در استان الانبار عراق در نزدیکی مرز سوریه، از جدیدترین اقدامات ائتلاف آمریکایی برای تظاهر به خروج از عراق است اما در کنار این، شاهد آن بودیم که آمریکا سال گذشته حدود هزار کامیون حامل تجهیزات نظامی سنگین به سوریه وارد کرد و بیشتر این جابجایی ها در قالب ائتلاف خودخوانده موسوم به مبارزه با داعش انجام شده است.

ایالات متحده به منظور استفاده هر چه بیشتر از منابع نفتی سوریه و دیگر منافعی که در منطقه برای خود می بیند؛ دست به حمایت مستقیم و غیر مستقیم تروریست ها با اقداماتی همچون انتقال و تجهیز می زند و به نظر می رسد یکی از دلایل مطرح شدن این زمزمه ها برای استمرار حضور ائتلاف آمریکایی در عراق همین برنامه های آمریکا برای سوریه و عراق است.

ابهامات در اتفاقات اتفاق افتاده بسیار زیاد است؛ از سویی همزمان با حضور بارزانی در فرانسه خبر حمایت ائتلاف آمریکا از پیشمرگه ها منتشر می شود و از سوی دیگر بخشی از نیروهای خارجی حاضر در عراق، ابقا می شوند و در بعضی دیگر قسمت ها، پایگاه را به ارتش عراق تحویل می دهند اما هنوز معلوم نیست که کدام طرف کدام نقشه را در سر می پروراند؟

در همین ارتباط امروز جزییات بیشتری از سفر نیچروان بارزانی رییس دولت محلی اقلیم کردستان عراق به فرانسه و ملاقاتش با امانوئل مکرون منتشر شد که به تقویت زمزمه های مزبور یاری کرد.

براساس این جزییات در ملاقات دیروز نیچروان بارزانی با امانوئل مکرون درباره اهمیت حمایت از عراق و اقلیم کردستان و حاکمیت آنها مصاحبه شده است؛ رییس جمهور فرانسه هم به دلیل آنچه که حمایت از ثبات در عراق عنوان نمود، به کوشش فراوان خود برای این امر و همچنین حمایت از ائتلاف آمریکایی اشاره داشت.

نکته اینجاست که تمام نگرانی این کشورها معطوف به عراق و کردستان بوده و صحبت های مطرح شده درباره حمایت های اقتصادی و نظامی نیز همیشه حول محور همین اقلیم چرخیده است و حضور ائتلاف آمریکایی که اتفاقا اغلب در استان های اقلیم کردستان اقامت دارند، با سفر بارزانی به فرانسه و همچنین وقایع اخیر گره زیادی خورده است.

حضور نظامیان ائتلاف آمریکایی که از سال 2014 تا به امروز ادامه دارد با مخالفت گروه های سیاسی، نظامی و حتی مردمی روبرو است اما سستی دولت عراق در اجرای قانون همچنان عظیمترین دلیل عدم ترک خاک عراق توسط نیروهای اشغالگر به شمار می رود.

مخالفت ها با اشغال خاک عراق اخیرا به حدی شدت گرفت که به حضور گروه شبه نظامی موسوم به ربع الله در خیابان های بغداد منجر شد؛ هرچند سرپرست این گروه حضور در پایتخت را یک جابجایی عادی نیروها برشمرد اما بیانیه هایی که در این مانور خوانده شدند، بقدری شدیداللحن بودند که بعید به نظر می رسد این مانور پیامی به دولت الکاظمی نبوده باشد و چندان نیز عادی قلمداد نمی شود اما به هرحال نخست وزیر عراق بی توجه به واکنش مردم و این نقدها و اعتراضات تیز و تند، در مصاحبه ای حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی را به دلیل احتیاج دولت عراق به نیرو و پشتیبانی هوایی در این کشور و لازم عنوان نمود.

این اظهارات او در حالیست که بسیاری از ناظران سیاسی عراق معتقدند دولت این کشور حتی از تعداد دقیق سربازان آمریکایی در پایگاه هایش خبر نداشته و دولت همان تعدادی را به رسانه ها اعلام می نماید که ارتش آمریکا اظهار می دارد و همین باعث شده بعضی رسانه های عراقی عنوان نمایند گفته های او درباره ادامه حضور نیروهای ائتلاف که به موضع دولتش قلمداد می شود، به ناامنی های بیشتری در عراق دامن می زند چراکه نیروی خارجی درحالی با چراغ سبز نخست وزیر به اقامت خود ادامه می دهند که شخص او از اقدامات دقیق آن نیروها با خبر نیست!

به هر روی، اینکه توجه و نگرانی تمام کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی به ثبات عراق معطوف شده و قصه پرغصه این نگرانی هایشان هم به قافیه اقلیم کردستان ختم می شود، سوالات و شائبه های بسیاری را ایجاد می نماید.

آیا اربیل خواب جهت نظامی برای بغداد دیده است یا جهت نظامی های خارجی بطور کلی از عراق خارج می شود؟،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1501

به "حواشی سفر بارزانی به فرانسه؛ ائتلاف آمریکایی همچنان در عراق می ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حواشی سفر بارزانی به فرانسه؛ ائتلاف آمریکایی همچنان در عراق می ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید