سخنگوی وزارت خارجه ایران از رایزنی برای انجام یک پرواز از رم و 2 پرواز از میلان به تهران اطلاع داد

به گزارش سفر به تایلند، در پی درخواست تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل ایتالیا در پی شیوع کرونا در این کشور، کوشش هایی از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران در رم برای فراهم کردن زمینه بازگشت این افراد صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از رایزنی برای انجام یک پرواز از رم و 2 پرواز از میلان به تهران اطلاع داد

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

در همین خصوص و با هماهنگی های اجرا شده یک پرواز در روز چهارشنبه مورخ 27 فروردین ماه برقرار و اقدام به انتقال اولین گروه از دانشجویان به کشور کرد که به دلیل رفتارهای نامناسب بعضی از مسافران و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و مقررات مربوط به قرنطینه سفارت ایران در اطلاعیه ای خاطرنشان کرد که براساس تصمیم مسئولان بهداشت کشور، پرواز امروز (آدینه) ایران ایر به همین دلیل لغو شده است.

سفارت ایران در رم در اطلاعیه هایی که به همین منظور در این مدت منتشر کرد از هموطنان درخواست نموده بود که فرم ویژه مسافران شامل اطلاعات مراقبت بیماری افراد ورودی به کشور که از سوی وزارت بهداشت و مرکز مدیریت بیماری ها تهیه شده را تکمیل نمایند.

سفارت ایران در رم در اطلاعیه ای که 25 فروردین ماه منتشر نموده بود خطاب به هموطنانی که قبلا اسامی و مشخصات خود را اعلام نموده بودند اعلام نموده بود که جزییات پرواز پروتکل های بهداشتی و چگونگی تهیه بلیط به وسیله دفاتر رسمی ایران ایر در رم و میلان اعلام خواهد شد و تاکید نموده بود که همه هموطنانی که راهی ایران هستند ضروری است فرم اطلاعات بهداشتی که در کانال تلگرامی سفارت پیوست شده را تکمیل و امضا نموده و در مبادی ورودی کشور تحویل دهند.

همچنین این سفارتخانه 27 فروردین ماه در اطلاعیه ای دیگر از هموطنانی که اقدام به خرید بلیط پرواز روز آدینه مورخ 29 فروردین 1399 از رم به مقصد تهران نموده بودند نیز درخواست نموده بود که در اسرع وقت نسبت به تکمیل فرم ویژه مسافران شامل اطلاعات مراقبت بیماری افراد ورودی به کشور که از سوی وزارت بهداشت و مرکز مدیریت بیماری ها تهیه شده، اقدام نمایند. این سفارتخانه همچنین تاکید نموده بود که تکمیل این فرم صرفا برای هر کدام از مسافرانی که برای این پرواز بلیط خریداری نموده یا طی روزهای به جامانده خواهند کرد، الزامی است.

بر اساس این گزارش، سفارت ایران در ایتالیا در ساعات اولیه روز پنجشنبه 28 فروردین ماه در اطلاعیه ای دیگر خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم تاکید مکرر این سفارت مبنی بر لزوم رعایت کامل مقررات بهداشتی از سوی مسافران پروازهای اضطراری به تهران، در پرواز روز جاری بی توجهی بعضی عزیزان دانشجو، مسائلی را برای مسافران و عوامل خدمتگزار ستاد ملی مبارزه با کرونا فراهم آورد به شکلی که ادامه پروازهای اضطراری را با مشکل جدی روبرو ساخته است. با عنایت به کوشش همه عوامل خدمتگزار برای فراهم آوردن زمینه سفر ایمن و سالم برای خود و خانواده عزیزان مجددا و موکدا اعلام می نماید، کلیه مسافران پروازهای اضطراری ملزم به رعایت کامل مقررات وزارت بهداشت،درمان و آمورش پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا از جمله تعهد به قبول اعمال قرنطینه مطابق با تصمیم وزارت بهداشت و بر اساس فرم تکمیل شده می باشند.

در این اطلاعیه همچنین آمده بود: کلیه مسافران پروازهای اضطراری آینده از رم و میلان به تهران باید نسبت به تکمیل و امضای فرم خوداظهاری ارائه شده از سوی وزارت بهداشت کشورمان که در کانال تلگرامی سفارت قرار می گیرد، اقدام نمایند.

در اطلاعیه مزبور تاکید شده بود که در صورت عدم تکمیل و امضای فرم خوداظهاری وزارت بهداشت امکان عزیمت مسافران وفق مقررات بهداشتی کشورمان وجود نخواهد داشت و از سوار شدن این عزیزان به هواپیما اکیداجلوگیری به عمل خواهد آمد.

*لغو پرواز آدینه

سفارت ایران در ایتالیا پنجشنبه شب 28 فروردین ماه در اطلاعیه ای دیگر خاطرنشان کرد به اطلاع مسافران محترم خصوصا دانشجویان متقاضی پرواز فوق العاده روز آدینه مورخ 29 فروردین 1399 ایران ایر می رساند، متاسفانه به دلیل رفتارهای نامناسب عده ای از مسافران بازگشتی به کشور در پرواز روز چهارشنبه مورخ 27 فروردین و عدم تمکین آنها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و مقررات قرنطینه ای، مسئولان بهداشتی کشور برای حفظ سلامت مسافران، خانواده های ایشان و شهروندان ایرانی تصمیم به لغو پرواز روز آدینه دریافتد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به مسائل عدیده پیش آمده برای دانشجویان عزیز مقیم ایتالیا و با هدف رفع مسائل پیش آمده که قبل از هر چیز نیازمند مساعدت و هماهنگی کامل دانشجویان و مسافران پرواز مذکور می باشد، سفارت جمهوری اسلامی ایران تمام مساعی خویش را برای حل این مشکل و رفع موانع به کار بسته و در حال پیگیری موضوع می باشد. امید می رود، دانشجویان عزیز ضمن امعان نظر جدی در خصوص مسائل پیش آمده ناشی از اعزام گروه قبلی، نهایت همکاری در اجرای پروتکل های بهداشتی کشورمان را به کار بندند. این سفارت ، هرگونه تصمیم جدید در این ارتباط را همچون گذشته اطلاع رسانی خواهد نمود.(اینجا بخوانید)

* موسوی: وزارت خارجه و سفارت در حال رایزنی و هماهنگی با مقامات وزارت بهداشت و ایران ایر برای سه پرواز به تهران هستند

در همین خصوص سید عباس موسوی امروز (آدینه) در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا به تشریح اقدامات اجرا شده برای بازگشت دانشجویان و هموطنان ایرانی از ایتالیا پرداخت و گفت که وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم در حال حاضر در حال رایزنی و هماهنگی با مقامات وزارت بهداشت و ایران ایر برای انجام یک پرواز دیگر از رم و 2 پرواز از میلان به تهران هستند.

موسوی همچنین عنوان نموده است که انعکاس پروتکل های بهداشتی دریافتی از وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به نمایندگی های رم و میلان برای اطلاع رسانی به دانشجویان و هموطنان متقاضی بازگشت منعکس و بر رعایت موازین مورد نظر وزارت بهداشت بعنوان پیش در آمد تحقق بازگشت به ایران تاکید شده است.

وی گفت که به دانشجویان در خصوص مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت از جمله لزوم تکمیل و امضای فرم های خوداظهاری بهداشتی، اعمال قرنطینه و رعایت دستورالعمل ها و موازین بهداشتی قبل، حین و بعد از سفر مجددا اطلاع رسانی شده و فرم های اطلاعات شخصی برای اخذ مشخصات مسافران و ارسال آن به تهران جهت تمهید قرنطینه طراحی و اطلاع رسانی شده است.

موسوی همچنین گفت: دفاتر ایران ایر در رم و میلان در خصوص الزامی بودن تکمیل فرم و جلوگیری از سوار کردن آن دسته از مسافرانی که احیانا توجه لازم را به پروتکل های بهداشتی ایران توجه نمی نمایند، مجددا توجیه شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به رایزنی ها با وزارت خارجه، وزارت کشور و دپارتمان امنیت عمومی و پلیس مرزبانی ایتالیا برای حل مشکل اقامتی دانشجویان پس از رفع شدن شرایط مرتبط با کرونا و نحوه بازگشت به ایتالیا نیز اشاره نموده است.

*ظریف: وقتی وزارت بهداشت ملاحظاتی دارد، کوشش می کنیم این ملاحظات عملیاتی گردد

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران 27 فروردین ماه نیز در اظهاراتی درباره بازگشت دانشجویان و هموطنان ایرانی گفته بود: وظیفه طبیعی وزارت خارجه درباره ایرانیانی که به دلیل قطع پروازها در کشورهای مختلف گرفتار هستند، این است که به اینها یاری کند.این ملاحظات باید با ملاحظات بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا هماهنگ گردد که ما در این زمینه نیز با وزارت بهداشت هماهنگ می کنیم و وقتی وزارت بهداشت ما ملاحظاتی دارد، کوشش می کنیم این ملاحظات عملیاتی گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه نمود: از ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی مشغول به تحصیل هستند تقاضا می کنیم این حساسیت ها را متوجه باشند و بدانند ما در فکر آنها هستیم، پدران و مادرانشان بدانند ما در فکر آنها هستیم، ولی باید با در نظر دریافت این ملاحظات این کار انجام گردد تا آسیبی بر اثر انتقال نوع جدید ویروس به ایران وارد نگردد.

ظریف همچنین درباره اینکه گفته می گردد وزارت خارجه و راه منتظر پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت برای بازگرداندن دانشجویان هستند، گفت که وزارت بهداشت پروتکل هایی را تدوین نموده و ارائه داده و ما این موارد را مورد به مورد با وزارت بهداشت هماهنگ می کنیم.ممکن است دیدگاه ها درباره یک کشور با یک کشور دیگر متفاوت باشد، ولی هماهنگ می کنیم، اینگونه نیست که دو وزارتخانه (خارجه و راه) همه کارهایشان را انجام داده باشند و یک وزارتخانه (بهداشت) کارهایش را انجام نداده باشد، هر وزارتخانه وظایف خود را انجام می دهد و در نهایت تصمیم را وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید اتخاذ نمایند.

همچنین، سید عباس موسوی دهم فروردین ماه نیز در اظهاراتی درباره بازگشت دانشجویان ایرانی از ایتالیا به کشور گفته بود: با توجه به شرایط همه گیری بالای کرونا در ایتالیا ده ها نفر از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در آن کشور در خواست بازگشت به کشور را دارند که این موضوع در تهران و رم در دست پیگیری جدی است و به محض دریافت مجوزهای لازم - با توجه به شرایط قرمز در آن کشور - اقدام لازم برای بازگشت این عزیزان صورت می پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه 18 فروردین ماه نیز در این باره خاطرنشان نموده بود: رایزنی هایی با وزارت خارجه ایتالیا اجرا شده و سفارتخانه های دو کشور در تعامل با یکدیگر هستند. ولی باید یکسری پروتکل ها رعایت گردد. چند صد نفر برای بازگشت از ایتالیا به کشور اعلام آمادگی کردند که هم پروتکل های بهداشتی و مجوزهای لازم صادر و هواپیما هم باید این پروتکل ها را دریافت کند که اگر اینها انجام گردد٬ امیدواریم ظرف چند روز آینده اولین گروه از دانشجویان ایرانی را بازگردانیم.

فارس

منبع: گردشبان
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 898

به "سخنگوی وزارت خارجه ایران از رایزنی برای انجام یک پرواز از رم و 2 پرواز از میلان به تهران اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنگوی وزارت خارجه ایران از رایزنی برای انجام یک پرواز از رم و 2 پرواز از میلان به تهران اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید