ملخ های مهاجم در راه ایران، استفاده از پهپادها برای پایش آفات

به گزارش سفر به تایلند، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: ملخ های مهاجر از غرب دریای سرخ آغاز به حرکت نموده و به سمت عربستان می روند و بعد از گذشت از عمان، به جنوب ایران می آیند که در صورت عدم مبارزه به موقع، تمام سبزینه های موجود در جنوب کشور را از بین می برند.

ملخ های مهاجم در راه ایران، استفاده از پهپادها برای پایش آفات

به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی باشگاه خبرنگاران خبرنگاران پویا، محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات امروز در نشست خبری این سازمان به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: فعالیت سازمان حفظ نبانات بر کیفیت، میزان فراوری و سلامت محصول فراوریی کشاورزان اثرگذار است و این 3 هدف در تامین امنیت غذایی کشور تاثیرگذار است.

وی اضافه نمود: اگر برای مدیریت به آفات در کشور ورود نکنیم بر اساس آمارهای جهانی 40 درصد غذای فراوریی کشور توسط آفات از بین می رود به طوریکه در بعضی از آفات خسارت صددرصدی خواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: سطح عملیات ما در 23 هزار هکتاب اراضی باغی و کشاورزی اجرا شده است و با بیماریها، آفات و علفهای هرز مبارزه شده است.

باغستانی توضیح داد: در امسال برآورد شده بود که با 800 هزار هکتار بیماری زنگ گندم مبارزه گردد اما این رقم به 70 هزار هکتار کاهش یافت که با این امر در واقع شاهد صرفه جویی 730 هزار لیتر سموم شد.

وی اظهار کرد: میزان سن زدگی گندم در امسال کمتر از نیم درصد بود که این به معنی افزایش کیفیت گندم فراوری شده کشور است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: برای مبارزه با علفهای هرز در کشور در 10 استان گرجهت به مساحت 418 هکتار مبارزه انجام شد.

هشدار درباره تهاجم ملخ های صحرایی کشور

باغستانی یادآور شد: برای سال زراعی پیش رو نیز 2 میلیون و 200 هزار هکتار صرف مبارزه با سن گندم پیش بینی شده است که با توجه به اینکه زمستان نسبتا گرمی داشته ایم احتمال این بیماری بیشتر است.

وی با اشاره به وضعیت مناسب بارندگیها در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: در کانونهای ملخ صحرایی کشور میزان بارندگیها بالا بوده که این امر شرایط تهاجمی ملخها را فراهم می نماید به همین منظور به استانهای کشور هشدارهای لازم داده شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه نمود: در تماس با مدیریت بحران استانها و ستاد مدیریت بحران کشور تقاضای یاری شده است و باید 200 هزار هکتار سطح مبارزه با این پدیده را داشته باشیم.

باغستانی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه ملخ های مهاجر نیز از غرب کشور به ایران می آیند گفت: ملخ های مهاجر از غرب دریای سرخ آغاز به حرکت نموده اند و به عربستان می آیند و بعد از آن با گذشتن از عمان در سال زراعی پیش رو به جنوب ایران وارد خواهند شد که سازمان جهانی فائو نیز در این زمینه به ایران هشدار داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که ملخ های مهاجر به چه شکلی است، از خلیج فارس عبور نموده و به ایران می رسند گفت: این ملخ ها دریایی بوده و امکان عبور از آب را دارند و به طو رقطع قابل پیش بینی است که از خلیج فارس عبور نموده و به جنوب کشور بیایند.

ملخ های مهاجر در حال ورود به ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: این ملخ ها اگر در کانون مورد نظر مهار نشوند و به مرحله پرواز بیفتند قطعا وارد مدار کشور خواهد شد و با ورود خود تمام سبزینه های موجود را از بین می برند.

برای مبارزه با ملخ 8 میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم

باغستانی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که چه اعتباری برای مبارزه با پدیده ملخ های مهاجر مورد احتیاج است، گفت: اعتبار سالیانه ای که سازمان بحران استانها برای مبارزه با ملخ در نظر می گیرد 4 تا 5 میلیارد تومان است که هر ساله آن را با التماس می گیریم اما در امسال با توجه به وجود ملخ های مهاجر احتیاج به 7 تا 8 میلیارد تومان داریم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود، گفت: برای فراوری محصولات تازه خوری عملیات بیولوژیک مبارزه با آفات آغاز شده است به طوریکه 735 هزار تن از محصولات تازه خوری به این روش فراوری می گردد.

وی با اشاره به مسائل تحریم در عرضه سموم کشاورزی گفت: در شرایط بعد از تحریم شرایط افزایش کیفیت سموم کشاورزی افزایش داشته است به طوریکه بر اساس تفاهمات اجرا شده با 3 شرکت آلمانی ، انگلیسی و چند ملیتی محصول تحت لیسانس در کشور فراوری خواهد شد.

میزان برگشت محصولات کشاورزی به دلیل مسائل بهداشتی به صفر رسیده

باغستانی با بیان اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی گواهی بهداشتی صادر می گردد گفت: براساس اقدامات اجرا شده میزان برگشتی محصولات کشاورزی ایران به دلیل مسائل بهداشتی تقریبا به صفر رسیده است و شرایط بهتری برای صادرات بویژه به کشور روسیه فراهم آمده است.

وی در ادامه صحبتهای خود درباره وضعیت ساماندهی فروشگاههای غیرمجاز عرضه سموم در کشور توضیح داد: 3 هزار و 500 فروشگاه غیرمجاز سموم در کشور وجود داشت که بر اساس اقدامات اجرا شده در دو سال گذشته اکنون به 400 فروشگاه کاهش یافته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: این 400 فروشگاه نیز در صورتی که طبق مهلت داده شده بتوانند ضوابط لازم را رعایت نمایند می توانند در سال آینده به کار خود ادامه دهند.

باغستانی تاکید نمود: تمام فروشگاههای عرضه سموم کشاورزی باید مسئول فنی داشته باشند در صورتی که در گذشته این فروشگاهها مانند بقالی رفتار می کردند و هیچ مسئول فنی در آنجا حضور نداشت.

وی با اشاره به روش جدید پایش محصولات کشاورزی در پاسخ به خبرنگاران، گفت: برای روشهای پیش آگاهی و پایش اراضی کشاوری از پهپادها و سیستمهای تصویری استفاده می گردد به طوریکه این پهبادها با پرواز بر روی مزارع شرایط محیطی و آلودگیهای احتمالی را گزارش می دهند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه این طرح اکنون به صورت پایلوت در کشور در حال اجرا است گفت: این پهبادها روزانه 300 تا 400 هکتار از اراضی موجود در کشور را مورد آنالیز قرار می دهند و به جای استفاده از سیستم چشمی و رفت و آمد در جهت باغ برای یافتن آفات و بیماریها این کار به صورت سیستماتیک انجام می گردد.

استفاده از پهبادها برای پایش آفات

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه نمود: این پهبادها اطلاعات طول و عرض باغات و مزارع کشاورزی و آفات و بیماریهای احتمالی را در اختیار ما قرار می دهد که با داشتن یک پهباد در هر استانی می توانیم پایش در این بخش را به صورت هوایی انجام دهیم.

وی تاکید نمود: در سبد سموم کشاورزی مورد پرخطری نداریم و تنها 2 مورد جونده کش مورد استفاده برای مصارفی غیر از محصولات کشاورزی استفاده می گردد و این سموم بر روی محصول پاشیده نمی گردد و فقط در دو سال گذشته 20 سم مخاطره آمیز از سبد مخاطره آمیز کشاورزان حذف شده است.

باغستانی با بیان اینکه تعرفه واردات سموم پرخطر از 5 به 3 درصد کاهش یافت گفت: بر این اساس به دنبال تشویق وارنمایندگان برای ورود سموم کم خطر به کشور هستیم که این امر از قاچاق کالا نیز جلوگیری به عمل می آورد اما تعرفه واردات سموم متوسط خطر 15 درصد و سموم پرخطر 20 تا 25 درصد است.

منبع: تسنیم
انتشار: 3 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 529

به "ملخ های مهاجم در راه ایران، استفاده از پهپادها برای پایش آفات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملخ های مهاجم در راه ایران، استفاده از پهپادها برای پایش آفات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید