هر نوع تسهیلاتی مشمول مصوبه تعویق 3 ماهه پرداخت اقساط به دلیل کرونا نیست

به گزارش سفر به تایلند، خبرنگاران/کرمان دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان گفت: هر نوع سررسیدی شامل مصوبه تعویق سه ماهه پرداخت اقساط به دلیل شیوع ویروس کرونا نبوده و تنها تسهیلات قرض الحسنه و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا شامل این بخشنامه خواهند بود.

هر نوع تسهیلاتی مشمول مصوبه تعویق 3 ماهه پرداخت اقساط به دلیل کرونا نیست

الله دادمحمدی شامگاه شنبه 18 مردادماه در جمع خبرنگاران درباره پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا گفت: حجم تسهیلات اختصاص یافته به استان کرمان 1140 میلیارد تومان است که رقم قابل قبولی است که تا به امروز 233 میلیارد تومان به بانک های استان معرفی شده است که 23 میلیارد تومان پرداختی سیستم بانکی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله ای از بابت پرداخت تسهیلات نداریم اظهار کرد: جلسات متعددی در سطح استان با حضور شخص استاندار کرمان و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار و مقرر شده است حداکثر استفاده از این فرصت را بعمل آوریم.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان با تاکید بر اینکه تسهیل گری در بحث پرداخت تسهیلات در دستورالعمل ها دیده شده است اظهار کرد: برای این نوع تسهیلات تا سقف 16 میلیون نیازی به ارائه ضامن نیست و صرفا فرد می تواند با ارائه سفته و یا چک با تشخیص بانک به صورت ضمه ای تسهیلات را دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه برای تسهیلات 16 تا 48 میلیون یک ضامن، برای تسهیلات 48 تا 160 میلیون تومان 2 ضامن و تا 200 میلیون 3 ضامن باید به بانک معرفی شود افزود: اگر کسی احیانا به شعبه ای مراجعه کرده و به غیر از این موارد، بانک ها درخواست دیگری داشته باشند (که قطعا اینگونه نخواهد بود) می توانند به دبیرخانه بانک های استان اعلام کرده و با بانک های خاطی برخورد خواهیم کرد.

دادمحمدی با اشاره به اینکه حساسیت و شرایط خاصی در کشور حاکم است و باید در کنار اصناف آسیب دیده باشیم اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات اجرا شده در استان فرایند پرداخت تسهیلات به سمت راستا مطلوبی جلو می رود.

وی با اشاره به اینکه درک می کنیم که حجم خسارات وارده ناشی از شیوع ویروس کرونا بسیار بالاتر از رقمی است که دولت به عنوان تسهیلات به افراد آسیب دیده از شیوع این ویروس ارائه می کند اظهار کرد: باید بپذیریم کشور در شرایط خاص و سخت اقتصادی بوده و متناسب با ملاحظات خاص کشور این تصمیم گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان در بخشی دیگری از صحبت های خود درباره بخشنامه تعویق سه ماهه اقساط به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز گفت: 15 اسفندماه سال 98 بخشنامه تعویق سه ماهه اقساط ابلاغ شد که چند مصوبه در این خصوص داشته ایم.

وی افزود: یکی از این مصوبات درمورد تسهیلات قرض الحسنه بوده که مقرر شده است اقساط سه ماهه این نوع تسهیلات به خاتمه دوره بازپرداخت منتقل شود که در این راستا موردی در استان کرمان وجود ندشته که اقساط سه ماهه را به خاتمه دوره بازپرداخت منتقل نکرده باشند.

دادمحمدی به مصوبه بانک مرکزی در خصوص تعویق تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده نیز اشاره کرد و گفت: اقساط این نوع تسهیلات برای ماه های اسفند، فرودین و ار یبشهت ماه را بانک ها در ماه های بعدی مطالبه خواهند کرد.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان با تاکید بر اینکه هر نوع سررسیدی شامل این مصوبه نبوده و تنها تسهیلات قرض الحسنه و کسب و کارهای اسیب دیده از کرونا شامل این بخشنامه ها خواهند بود افزود: خوشبختانه بانکهای استان با پیگیری های اجرا شده دو سه ماه پرداخت معوقات این تسهیلات را به عقب انداخته اند و حتی در برخی از بانکها، پرداخت اقساط را به ماه های بعدی و خاتمهی موکول کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اقساط سر رسیده شده مشمول این دستورالعمل نخواهند بود افزود: اگر تا قبل از اول بهمن ماه شخصی تعهدات به دین خود را نسبت به تسهیلات از قبل گرفته شده، اجرا نکرده باشد مشمول این دستورالعمل ها نخواهد شد.

دادمحمدی با اشاره به برخی نقدها اجرا شده مبنی بر برداشت اتوماتیک بانک ها از حساب افراد بابت اقساط در این مدت نیز گفت: اگر برداشتی نیز اجرا شده باشد و فرد مشمول این مصوبات بوده، بانک موظف به برگشت پول است.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان ادامه داد: در خیلی از تسهیلات، شخص در روز ابتدایی دریافت وام فرمی را پر کرده بوده که براساس آن بانک می توانسته در موعد مقرر پول قسط را از حساب شخص برداشت کند که برای جلوگیری از این اتفاق در این ایام، همکاران ما در سراسر شعب بانک های استان کرمان نزدیک به 500 تا 600 هزار رکورد سیستم بانکی را از تسهیلات قرض الحسنه که به درخواست متقاضی به صورت اتوماتیک از حساب مشتری ها برداشته می شد، را حذف کردند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات مربوط به کرونا طی دو قسط به حساب متقاضی واریز خواهد شد. اظهار کرد: در خصوص ضوابط اجرایی پرداخت تسهیلات در استان نمی توانیم کاری کنیم چون در سطح کلان تصمیم گیری شده است اما تمام تلاش ما بر اینکه بوده مساعدت خوبی داشته باشیم

دادمحمدی به میزان این تسهیلات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه 20 درصد، قیمت تمام شده پول در استان کرمان است، به نظر می رسد این تسهیلات با سود 12 درصد منطقی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1124

به "هر نوع تسهیلاتی مشمول مصوبه تعویق 3 ماهه پرداخت اقساط به دلیل کرونا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر نوع تسهیلاتی مشمول مصوبه تعویق 3 ماهه پرداخت اقساط به دلیل کرونا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید