وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی به 30 درصد رسید

به گزارش سفر به تایلند، به گزارش خبرنگاران به نقل از دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به تحریم ها و آثار آن بر بودجه کشور اشاره نمود و اضافه نمود: با کوشش هایی که طی سال های اخیر اجرا شده میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی تا حد زیادی کاهش یافته است.

وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی به 30 درصد رسید

وی تاکید نمود: اگر زمانی بودجه دولت 80 تا 90 درصد به نفت وابسته بود، این وابستگی امروز به 30 درصد رسیده و این یعنی اگر در بخش هزینه ها در دستگاه های اجرایی صرفه جویی گردد، منابع بیشتری می تواند در قالب بودجه در راستا توسعه کشور مورد استفاده قرار گیرد.

جهانگیری بر اهمیت نظام یکپارچه و هماهنگ در حوزه پژوهش و فناوری کشور تاکید نمود و گفت: همه ساله کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مهمی در دستگاه های مختلف اجرایی انجام می گردد اما به دلیل فقدان نظام هماهنگی برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد پژوهش و فناوری، آثار و برون داد این پژوهش ها در شاخص های اصلی اقتصاد کشور آن طور که مورد انتظار است به چشم نمی خورد.

جهانگیری یادآور شد: حتی گاهی ممکن است در بعضی موضوعات دهها پژوهش در دستگاه های مختلف صورت گرفته باشد اما بدلیل نبود نظام یکپارچه در بخش تحقیق و پژوهش، این پژوهش ها نتوانسته اند اثرات و کارایی لازم را در جهت تسریع در روند توسعه کشور داشته باشند.

وی همچنین از دبیرخانه شورای عالی عتف برای تدوین پیشنهاد ایجاد نظام هماهنگ برنامه ریزی، بودجه ریزی و ارزیابی عملکرد پژوهشی و فناوری کشور قدردانی نموده و این پیشنهاد را مثبت ارزیابی کرد.

جهانگیری اعلام کرد: اصل این پیشنهاد خوب است اما با توجه به نظرات اعضای جلسه، ضروری است مجدداً در جلسه کمیسیون دائمی شورا مورد آنالیز قرار گیرد تا هم مطابقت بیشتری با برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پیدا کند و هم نظرات همه دستگاه های اجرایی ذیربط در آن لحاظ گردد و سپس در جلسات آینده شورای عالی عتف برای تصویب نهایی ارائه گردد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در این بازنگری و آنالیز مجدد باید قانون مند بودن این پیشنهاد نیز مدنظر قرار گیرد تا اجرای برنامه های این نظام یکپارچه در تعارض با وظایف و برنامه های قانونی دستگاه های اجرایی نباشد بلکه زمینه را برای ارتقا و بهبود برنامه های پژوهشی دستگاه ها مهیا سازد.

جهانگیری با بیان این که امروز پس از اجرای 6 برنامه توسعه در کشور، هنوز در بخش پژوهش در ابتدای راستا قرار داریم، اعلام کرد: باید کوشش کنیم بودجه مورد احتیاج بخش پژوهش تخصیص پیدا کند و با جدیت هرچه بیشتر فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری را ارتقا بخشیم تا زمینه توسعه کشور بیش از پیش فراهم گردد.

وی با تاکید بر این که توجه به امر پژوهش و تحقیق باید صندلی بیشتری در بخش خصوصی پیدا کند، اظهار کرد: لازمه توسعه این است که همه واحدهای تولیدی و بخش خصوصی، ارتقا دانش و توانمندی علمی خود را افزایش دهند و به این موضوع بیش از گذشته توجه داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 195

به "وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی به 30 درصد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی به 30 درصد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید