پوتین لایحه خروج روسیه از پیمان آسمان باز را به دوما فرستاد

به گزارش سفر به تایلند، رئیس جمهوری روسیه لایحه قانونی مربوط به انتها دادن به عضویت این کشور در پیمان آسمان باز را به دومای دولتی فرستاد و یادآور شد که خروج آمریکا از این توافقنامه، امنیت ملی روسیه را در معرض خطر قرار داده است.

پوتین لایحه خروج روسیه از پیمان آسمان باز را به دوما فرستاد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز، سه شنبه، لایحه قانونی مربوط به سرانجام دادن به عضویت این کشور در پیمان آسمان باز، که در ماه مارس سال 1992 در هلسینکی امضاء شده بود، را به دومای دولتی روسیه تقدیم کرد.

طبق اطلاعات پایگاه اطلاعاتی دوما، در یاداشت همراه با این لایحه یادآوری شده است که این توافقنامه بین المللی تا به امروز به تقویت اعتماد متقابل در عرصه نظامی یاری زیادی نموده و طرف روسی هم سهم قابل توجهی در اجرای آن داشته و همه ساله تعداد زیادی پروازهای نظارتی هوایی از سوی کشورهای شرکت کننده در این پیمان را پذیرفته است.

در ادامه این سند آمده است: در تاریخ 22 نوامبر سال 2020 دولت ایالات متحده بطور یکجانبه و به بهانه های دور از ذهن و ساختگی، از این توافقنامه خارج شد و بدین ترتیب، تعادل در منافع کشورهای شرکت کننده در آن بهم خورد. این اقدام آسیب جدی به رعایت اصول مورد تعهد طرفین این پیمان و اهمیت تقویت اعتماد و شفافیت اقدامات وارد نموده که امنیت ملی فدراسیون روسیه را نیز مورد تهدید قرار داده است. در چنین شرایطی، تصمیم گرفته شده تا تشریفات داخلی برای خارج شدن روسیه از پیمان آسمان باز شروع گردد.

دولت فدراسیون روسیه هفته گذشته پیشنهاد مربوط به سرانجام دادن به عضویت این کشور در پیمان آسمان باز را مورد تأیید قرار داده و این لایحه را به رئیس جمهوری روسیه ارائه کرد.

در همین رابطه، ولادیمیر پوتین روز یکشنبه سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه را به سمت نماینده ویژه خود در مباحثات مجمع فدرال (دو مجلس روسیه: دومای دولتی و شورای فدراسیون) در مورد مشخص سرنوشت پیمان آسمان باز منصوب کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در اواسط ماه ژانویه (اواخر دی ماه) از شروع تشریفات داخلی برای خارج شدن این کشور از پیمان آسمان باز خبر داده بود. این تصمیم بعد از خروج طرف آمریکایی از این توافقنامه بین المللی و نادیده دریافت پیشنهادات مسکو درباره تضمین کشورهای اروپایی برای عدم دسترسی واشنگتن به اطلاعات بدست آمده در چارچوب پروازهای بازرسی اتخاذ شد.

با وجود وعده جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده برای بازگشت به پیمان آسمان باز، دولت آمریکا هنوز تصمیم جدی در این رابطه نگرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1604

به "پوتین لایحه خروج روسیه از پیمان آسمان باز را به دوما فرستاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین لایحه خروج روسیه از پیمان آسمان باز را به دوما فرستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید