کرونا و بچه ها ، احتمال بیشتر ابتلا در خردسالان زیر پنج سال

به گزارش سفر به تایلند، آمار ابتلای بچه ها به کرونا طی هفته های اخیر در کشورهای مختلف و از جمله در استان های ایران رو به افزایش است؛ هرچند تحقیقات نشان می دهد بچه ها در بین گروه های سنی مختلف، همچنان کمترین سهم را از تعداد مبتلایان دارند.

کرونا و بچه ها ، احتمال بیشتر ابتلا در خردسالان زیر پنج سال

خبرنگاران آنلاین-سمانه معظمی: از همان زمان که ویروس کرونا در کشورهای مختلف دنیا آغاز به گسترش کرد، همیشه این موضوع مطرح بود که بچه ها در برابر این بیماری ایمن هستند. اما کم کم از گوشه و کنار دنیا مواردی از ابتلای افراد زیر 14 سال به این بیماری به گوش رسید. در ایران نیز در بعضی استان ها از جمله یزد، اصفهان، کردستان، قم و خراسان رضوی گزارش هایی از تست مثبت کرونا در بچه ها و نوزادان ثبت شد.

به تازگی، مدیر بیمارستان میبد یزد از ابتلای 3 کودک در این شهرستان به بیماری کرونا اطلاع داد و گفت: تست یک دختربچه 8 ساله با انجام سی. تی. اسکن و علائم حاد تنفسی، مثبت اعلام و در بیمارستان بستری شد.

دکتر ذبیح الله برجسته اضافه نمود: دو کودک 2 ماهه و 3 ماهه نیز که علائم بیماری کرونا را داشتند، در خانه تحت کنترل هستند.

درصد ابتلا

طبق آمار سازمان بهداشت دنیای، فقط 2/4 درصد از افرادی که به کرونا مبتلا شده اند زیر 18 سال بوده اند و بیشتر آن ها به نوع خفیف بیماری مبتلا شده اند. 2/5 درصد از بچه ها و نوجوانان به نوع شدید و 0/2 درصد به نوع پیشرفته این ویروس ابتلا پیدا نموده اند.

از آنجاکه ویروس کرونا یک ویروس نوظهور است و هنوز جنبه های زیادی از آن ناشناخته است، سازمان بهداشت دنیای به والدین توصیه می نماید پیگیر اخبار کرونا باشند، زیرا هر آن ممکن است تحقیقات، اطلاعات جدیدی را درباره ابتلای بچه ها و نوجوانان به این بیماری آشکار کند.

نتیجه پژوهش در چین

یک تحقیق نشان می دهد بچه ها هر چقدر سن کمتری داشته باشند، در برابر انواع شدید این بیماری آسیب پذیرتر هستند.

به گزارش نیویورک تایمز، این مطالعه که در چین اجرا شده، نشان داد اگرچه بچه ها نشانه های خفیف و ملایم بیماری را بروز می دهند، اما درصد کمی نیز به ویژه خردسالان زیر هفت سال ممکن است به انواع شدید کرونا مبتلا شوند.

در این تحقیق، دو هزار و 143 کودک و نوجوان زیر 18 سال که علائم کرونا را گزارش نموده بودند، آنالیز شدند. یک سوم آن ها تست آزمایشگاهی داده و بقیه نیز مشکوک به کرونا بودند.

نصف بیماران آنالیز شده علائم خفیف مانند تب، خستگی، سرفه، اسهال و حالت تهوع داشتند. بیش از یک سوم (39 درصد) نشانه های شدیدتری مانند ذات الریه یا مسائل ریوی داشتند. چهار درصد هم هیچ نشانه ای نداشتند.

از این میان، 125 کودک (حدود 6 درصد) به نوع خیلی شدید کرونا مبتلا بودند و یک پسر 14 ساله نیز با تشخیص قطعی کرونا جان خود را از دست داد.

دکتر سرینیواس مورتی، پزشک اطفال و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت: این تحقیق نشان می دهد بیمارستان ها باید نه تنها برای بستری و پذیرش بزرگسالان بلکه بچه ها و نوجوانان مبتلا به کرونا نیز آماده باشند.

وی اضافه نمود: نتیجه گیری اصلی از این تحقیق می تواند این باشد که بچه ها هم، مانند بزرگسالان دچار ویروس کرونا می شوند اما شدت وخامت بیماری در آن ها کمتر است. ضمن آن که هر چه سن بچه ها کمتر باشد، بیماری سخت تر و نیازمند درمان تهاجمی تر است.

سن بیش از 60 درصد از 125 کودکی که به کرونای خیلی شدید مبتلا بودند، یک تا پنج سال بود. 40 درصد نیز کودک زیر یک سال بودند.

ضعف سیستم ایمنی

شیلو تانگ، مسئول دپارتمان بیماری های واگیر مرکز درمانی بچه ها شانگهای نیز معتقد است: بچه های کم سن تر به دلیل این که سیستم تنفسی و دیگر اعضایشان به سرعت در حال رشد است و هنوز تکامل نیافته، بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند.

همچنین دکتر آندرا کروز، پزشک طب اطفال گفت: احتمال ابتلا به کووید-19 در بچه ها زیر هفت سال و نوزادان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف و رشدنیافته، بیشتر است. آن ها قبلا در معرض ویروس های مشابه نبوده اند که سیستم ایمنی بدن آن ها آمادگی دادن پاسخ لازم را به بیماری داشته باشد.

سوالات بدون جواب

کارشناسان معتقدند تحقیق اجرا شده در چین به اتخاذ سیاست های درست در زمینه تعطیلی مدارس، آمادگی بیمارستان ها و ساخت دارو و واکسن بیماری یاری می نماید.

اما این تحقیق همچنان بسیاری از سوالات درباره کرونا را بدون جواب باقی گذاشته است. برای مثال محققان می گویند بیشتر نمونه های وخیم کرونا در بچه های بوده که مشکوک به این بیماری بوده اند نه مبتلای قطعی. یعنی ممکن است علائم آن ها لزوما ناشی از ویروس کرونا نباشد و به ویروس ها و عفونت های دیگر مربوط باشد.

دکتر کروز گفت: همچنین ممکن است این الگو در کشورهای دیگر مانند آمریکا که جمعیت بچه هاش بیشتر از چین است، صادق نباشد.

این پزشک ادامه داد: تا به امروز تمرکز بیشتر کشورها بر بزرگسالان بوده و از بچه ها به اندازه افراد بزرگسال تست گرفته نشده است. به نظرمی رسد ما بار بیماری کرونا را در بچه ها دست کم گرفته ایم.

دکتر دایان هس، پزشک اطفال در شهر نیویورک گفت: طبق آمارها نسبت ابتلای کرونا در بچه ها بسیار کم است، اما من فکر می کنم 80 تا 90 درصد بچه ها این شهر مبتلا به کرونا هستند. در حقیقت ما به اندازه ای که از بزرگسالان تست می گیریم، بچه ها را آزمایش نمی کنیم.

به گزارش روزنامه نیویورک پست، وی ادامه داد: البته بیشتر بچه های که به این بیماری مبتلا می شوند نشانه ای ندارند و بیشتر به عنوان ناقل عمل می نمایند.

دلیل ایمنی بچه ها

دانشمندان سعی می نمایند دلیل این که چرا تقریبا بسیاری از بچه ها در برابر کرونا ایمن هستند را دریابند. این الگوی ایمنی در خصوص ویروس های مشابه مانند سارس و مرس نیز مشابه بود.

  • موشن گرافی | 6 زنگ خطر سازمان دنیای بهداشت؛ از زیکا تا کرونا
  • از ابولا تا کرونا | بیماری هایی که دنیا را دروضعیت هشدار قرار داد

دکتر مورتی در پاسخ به این پرسش گفت: ساختار پروتئین سلول های انسان که ذرات ویروس به آن می چسبد در بزرگسالان و بچه ها متفاوت است. به نظرمی رسد این پروتئین در بچه ها به شکلی است که کار ویروس را برای چسبیدن به آن و ورود به سلول سخت تر می نماید.

اما دکتر کروز معتقد است: بچه ها به نسبت بزرگسالان ریه سالم تری دارند. از سوی دیگر افراد بزرگسال در طول زندگی شان بیشتر در معرض آلودگی بوده اند و سیستم ایمنی شان رو به ضعیف تر شدن است.

بعضی کارشناسان نیز معتقدند دلیل مصونیت بیشتر بچه ها این است که سیستم ایمنی بچه ها به اندازه بزرگسالان به ویروس حمله نمی نماید. آن ها می گویند علت اصلی مسائل جسمی بعضی از افراد بزرگسالی که از کرونا آسیب دیده اند به خود ویروس برنمی گردد، بلکه ناشی از واکنش تهاجمی و مخرب سیستم ایمنی به اندام های بدن است؛ اتفاقی که احتمال آن در بدن بچه ها کم است.

مراقبت از بچه ها

ممکن است بپرسید چطور باید از بچه ها در برابر کرونا مراقبت کرد. سازمان بهداشت دنیای از پدرها و مادرها می خواهد همان مراقبت هایی که برای بزرگسالان توصیه شده را در خصوص بچه ها نیز اجرا نمایند.

شستن مداوم دست ها بسیار مهم است. والدین باید کاری نمایند که این عمل برای بچه ها خسته نماینده و یکنواخت نگردد؛ برای مثال در دستشویی موسیقی پخش نمایند یا اسباب بازی و عروسک در محیط قرار بدهند تا کودک به شستن دست هایش رغبت نشان دهد.

پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت فاصله اجتماعی از دیگر مواردی است که باید رعایت گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 931

به "کرونا و بچه ها ، احتمال بیشتر ابتلا در خردسالان زیر پنج سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و بچه ها ، احتمال بیشتر ابتلا در خردسالان زیر پنج سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید