گزارش دیپلمات از شرایط نگران کننده افغانستان: درگیری ها به مرز دو کشور دیگر کشیده شده است

به گزارش سفر به تایلند، ایرنا نوشت: نشریه آمریکایی دیپلمات در تحلیلی نوشت شرایط امنیتی افغانستان با خروج نظامیان آمریکایی هر روز تشدید می گردد و در هفته های اخیر این بی ثباتی به چندین منطقه ها شمالی و مرز کشورهای همسایه افغانستان یعنی تاجیکستان و ازبکستان هم کشیده شده است.

گزارش دیپلمات از شرایط نگران کننده افغانستان: درگیری ها به مرز دو کشور دیگر کشیده شده است

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

به گزارش دیپلمات، در ادامه این بی ثباتی چند روز پیش بیش از 300 نیروی افغان در پی حملات طالبان به استان بدخشان به سمت مرزهای تاجیکستان هجوم آورده اند.

این بزرگترین عقب نشینی در یک روز از سوی نیروهای دولت افغانستان در ماه های اخیر بود. پیش تر در روز 22 ژوئن/اول تیر بندر مرزی شیرخان به دست طالبان افتاده بود که مهم ترین کانون حمل و نقل و تجارت میان کشور تاجیکستان و افغانستان با همسایگان جنوبی یعنی ایران و پاکستان بود. در نتیجه این اقدام، دست کم 134 نیروی افغان متشکل از سربازان دولتی و نیروهای محلی به مرز تاجیکستان رفتند. در هر دو مورد دولت تاجیکستان به نیروهای افغان اجازه ورود و ماندن در این کشور را داد.

درگیری ها در مرز ازبکستان و افغانستان به علت مرزهای مشترک در مقایسه با تاجیکستان، کمتر است. منطقه مرزی حیرتان که کانون نقل و انتقال و تجارت میان افغانستان و ازبکستان به تعداد می آید از اهداف بعدی طالبان است. این منطقه تا شعاع 5 کیلومتری به وسیله نیروهای دولتی به اسم منطقه حائل معین شده است.

براساس گفته یکی از فرماندهان دولتی صدها نیرو به این منطقه اعزام شده اند تا از این منطقه با ایجاد کمربند امنیتی دفاع نمایند.

در تاریخ 23 تا 25 ژوئن، سربازان افغان دستکم 3 بار کوشش کردند تا وارد مرزهای ازبکستان شوند که هربار سربازان ازبک از این اقدام ممانعت به عمل آوردند و آنها را به افغانستان بازگرداندند.

بر پایه این گزارش، دولت تاجیکستان با اعلام قبول 10 هزار پناهجوی افغان به این کشور موافقت کرد.

بعلاوه دولت ازبکستان در کوشش است از از ایجاد بی ثباتی در مرزهای خود جلوگیری کند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1676

به "گزارش دیپلمات از شرایط نگران کننده افغانستان: درگیری ها به مرز دو کشور دیگر کشیده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش دیپلمات از شرایط نگران کننده افغانستان: درگیری ها به مرز دو کشور دیگر کشیده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید