12 کشور خواهان واکسن ایرانی کرونا هستند

به گزارش سفر به تایلند، به گزارش خبرنگاران، جلسه 151 شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور، با ریاست سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با موضوع ارائه و بررسی گزارش شورای راهبری علم و فناوری در حوزه دفاعی و هم تولید واکسن ایرانی کرونا و چالش ها و مسائل پیش رو، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

12 کشور خواهان واکسن ایرانی کرونا هستند

دکتر محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در این جلسه گفت: تولید واکسن افتخاری برای کشور است و ایران اکنون جزو کشورهای تولیدکننده واکسن قرار گرفته است. تولید واکسن های ایرانی، حاصل تلاش 16 ماهه گذشته تمامی بخش های کشور است.

وی گفت: از نوروز سال 99 جلساتی با حضور دکتر نمکی تشکیل شد و با توجه به اشراف به موضوع واکسن خوشبختانه سرعت در کار بیشتر شد. از سال گذشته هم شرکت های مختلف برای صدور eul مستندات خود را ارائه کرده اند. تا کنون 18 شرکت مستندات را ارائه و 7 مورد به مطالعات بالینی و تولیدات نیمه صنعتی رسیده اند و همه این مراحل با نظارت مستقیم وزارت بهداشت بوده است.

شانه ساز ادامه داد: تا به امروز سه سازنده واکسن کرونا در ایران، پیروز شده اند کد اخلاق را از کمیته ملی اخلاق دریافت کنند. همچنین بررسی مستندات تمامی شرکت هایی که تا کنون به سازمان ما ارائه شده، اجرا شده است. بر اساس این مستندات، سازندگان باید مستندات تکمیلی را ارائه دهند.

وی اضافه نمود: همچنین پرونده دو شرکت سازنده واکسن MRNA که از تکنولوژی های تازه در جهان هستند تا به امروز بررسی اولیه شده و درخواست ارائه مستندات تکمیلی شده است. برخی شرکت ها هم فقط درخواست اولیه ارسال کرده اند اما مستندات برای بررسی تا کنون ارسال نشده است.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو؛ در بحث ظرفیت واردات هم رقابت جدی وجود دارد. با تعدادی از شرکت های خارجی قراردادهایی نوشته شده است. در بحث صادرات هم 12 کشور اعلام تقاضا کرده اند اما تا زمانی که تولید داخل تکمیل و نیاز داخل تأمین نشود نمی توان به صادرات فکر کرد. باید هر چه سریع تر وارد مرحله تولید انبوه شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1703

به "12 کشور خواهان واکسن ایرانی کرونا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کشور خواهان واکسن ایرانی کرونا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید