حسن زاده: با خاطیان فوتبال جدی برخورد می کنیم، شان سرمربی و مدیرعامل لیگ فزونی بیانیه صادر کردن نیست

به گزارش سفر به تایلند، اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، در گفت و گو با درباره اقدام های مدنظرکمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای برخورد با بیانیه نویسی باشگاه ها و فضای ملتهب ایجاد شده در فوتبال ایران بیان نمود: در هفته های اخیر و به ویژه با آغاز نیم فصل دوم بعضی تحرکات و رفتارهای باشگاه های لیگ فزونی در راستای بیانیه نویسی و خط دادن به تماشاگران، مشکلاتی به وجود آورد که سبب شد فدراسیون به صورت جدی وارد عمل گردد و جلسات متعددی را برای برخورد با این اقدام ها انجام دهد. در روزهای اخیر جلسه سه تا چهار ساعته ای با حضور مسئولان کمیته های اخلاق و انضباطی فدراسیون در اتاق مهدی تاج برگزار گردید که مصوبات خوبی همراه داشت و بخشی از این مصوبات رسانه ای شد.

حسن زاده: با خاطیان فوتبال جدی برخورد می کنیم، شان سرمربی و مدیرعامل لیگ فزونی بیانیه صادر کردن نیست

با تهییج غلط طرفداران و تشویش اذهان عمومی طبق مقررات برخورد می کنیم

او ادامه داد: مسائل اخیر به غلط در فوتبال ایران به عنوان یک تاکتیک مرسوم شده و تیم ها با استفاده از آن به جای انجام بازی جوانمردانه در زمین، می خواهند زمینه را برای توجیه شکست احتمالی مطرح نموده و حتی تیم داوری را بترسانند. این رفتارها را هیچکس نمی پسندد و حتی تماشاگران عادی فوتبال هم می دانند در شان سرمربی و مدیرعامل لیگ فزونی نیست پیش از برگزاری بازی علیه داور صحبت گردد. یک مصاحبه بازیکن، سرمربی و مدیرعامل باشگاه ها پیش یا پس از بازی می تواند سکوها را ملتهب کند. با تهییج غلط طرفداران و تشویش اذهان عمومی طبق مقررات برخورد می کنیم.

کمیته انضباطی از این به بعد تغییر رفتار داده و به شکل جدی تری با متخلفان برخورد می کنیم

حسن زاده توضیح داد: تا به حال با ظرفیت خاصی از تنبیهات و مجازات ها پیش می رفتیم و در 16 هفته ابتدایی لیگ برتر نزدیک به 40 مورد نیمکت نشین های تیم ها را تنبیه کردیم. هفت مورد از این برخوردها محرومیت های یک جلسه ای بوده و حدود 20 مورد هم توبیخ و جرائم نقدی برای خاطیان در نظر گرفته ایم. مواردی جرائم نقدی داشته ایم. افرادی مانند بازیکن نیمکت نشین، سرمربی، مربی و مسئولان تیم ها را هم به دلیل انجام دادن رفتارهای غیرمسئولانه جریمه نموده ایم. این تخلف ها در فوتبال ایران شایع شده است و تنها تغییری که از این به بعد اهالی فوتبال در رفتار کمیته انضباطی می بینند اینست که برخورد جدی تری با تخلف ها داریم. یعنی اگر تا روز گذشته سعی می کردیم تا حد امکان تماشاگران را محروم نکنیم، محل برگزاری بازی خانگی تیم ها را تغییر ندهیم و فردی که برای نخستین بار مرتکب تخلف شده را با جریمه چند میلیون تومانی تنبیه کنیم مطمئن باشید پس از این مجازات شدیدتری را در نظر می گیریم.

همانگونه که خاطیان را جریمه می کنیم تشویق هایی هم برای کانون طرفدارانی که درصدد آرام سازی سکوها هستند در نظر می گیریم

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اضافه نمود: همه اعتقاد دارند کمیته انضباطی به تنهایی نمی تواند این رفتارهای نادرست را اصلاح کند اما تصمیم گرفته ایم از این به بعد به اندازه سهمی که در آرامش بخشی به سکوها داریم تنبیهات را به صورت جدی تری اعمال کنیم و شاید این قضیه برای تیم ها تا حدی نگران نماینده هم باشد. با این وجود تا زمانیکه این رفتارهای غیرمسئولانه، بیانیه نویسی، اهانت ها، تهدیدها و به ویژه به به چالش کشیدن جامعه محترم داوری تداوم داشته باشد به شدت برخورد خواهیم کرد. البته همه می دانند بخش های دیگری مانند باشگاه ها و کانون طرفداران آنها هم در بحث آرام و سالم سازی فضای باشگاه ها دخیل هستند. تقاضا نموده ایم دست ما را برای تشویق نیروهای موثر در آرامش سکوها هم باز بگذارند تا همانگونه که تیم ها را جریمه نقدی می کنیم اجازه داشته باشیم بعضی از کانون های طرفداری و مشوقان را هم که برای ارتقای فرهنگی استادیوم ها کوشش می نمایند از همان محل درآمدی که از جریمه ها حاصل می گردد تشویق کنیم. تمام این رفتارها را برای برخورد با شرایطی که در فوتبال ایران حاکم شده است انجام می دهیم.

اگر با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد لازم گردد میزان بیانیه نویسی ها کاهش می یابد

او درباره اینکه آیا کمیته انضباطی مانند ناظران ویژه ای که برای بازی های حساس به استادیوم ها می فرستد برای جلوگیری از تکرار بیانیه نویسی تیم ها هم از ناظران ویژه استفاده می نماید یا خیر، گفت: به تازگی پرونده ای درباره یکی از باشگاه های لیگ فوتسال را آنالیز می کردیم که یکی از مسئولان تیم میزبان چند روز پیش از شروع بازی، تیم مقابل و عوامل برگزاری بازی را با صدور بیانیه ای تهدید نموده بود. این مسئول حتی کمیته انضباطی را هم به تهدید و تمسخر گرفته بود. ما هم می خواهیم او را از حضور در سالن برگزاری مسابقات فوتسال محروم کنیم. شاید به صورت عملی نتوانیم از بیانیه نویسی جلوگیری کنیم اما اگر با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد لازم صورت بگیرد میزان این بیانیه نویسی ها که خارج از شان رفتاری جامعه ما است و نوعی تاکتیک زشت محسوب می گردد کاهش می یابد.

سقف مجازات را برای بیانیه نویس ها اعمال می کنیم اما رسانه ها هم این مسائل غیر فوتبالی را پوشش ندهند

حسن زاده توضیح داد: در روزهای اخیر بسیاری از اهالی فوتبال بیانیه نویسی یک سرمربی با سابقه 20 سال حضور در لیگ برتر و به تمسخر دریافت ارکان برگزاری بازی را محکوم نموده اند. درست نیست یک تا چند روز پیش از برگزاری بازی نسبت به عملکرد داور پیش داوری نموده و با این روش داور را تحت تاثیر قرار بدهیم. از این به بعد سعی داریم سقف مجازات ها را برای بیانیه نویس ها صادر کنیم اما قبول کنید باشگاه ها هم سهم ویژه ای در برخورد با این مسائل دارند. از رسانه ها هم می خواهم اگر مربی ای اشتباه کرد و پیش از بازی حرف های غیر فوتبالی زد آن صحبت ها را منعکس ننمایند. متاسفانه بعضی از دوستان فوتبالی ما درباره مسائل اجتماعی حرف هایی می زنند که کوچک ترین اطلاعی از آن ندارند. زمانیکه رسانه ها به این مسائل نپردازند آن فرد هم عادت می نماید تنها درباره فوتبال حرف بزند. متاسفانه در فضای مجازی و بخشی از رسانه ها در جاده ای یک طرفه برای شخص، تیم یا طیفی از نفرات فوتبالی که دنبال مقاصد خاصی هستند قلم می زنند. با وجود نقشی که رسانه ها در اعتلای فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی کشورمان دارند نباید بخشی از افراد به عنوان فعال های رسانه ای تنها به مسائل حاشیه ای دامن بزنند. از رسانه ها می خواهم در کنار مسئولان فوتبال برای رشد این رشته قرار بگیرند و مراقب افرادی که می خواهند از رسانه ها برای عقده گشایی و اغراض شخصی استفاده نمایند باشند.

انتساب تماشاگران به تیم ها برای باشگاه ها مسئولیت زا است و تخلف تماشاگران هم به آنها مربوط می گردد

او درباره اقدام های بعضی پیشکسوتان در راستای متشنج کردن جو استادیوم ها به سود تیم محبوبشان گفت: مسئولیت التهاب سکوهای مربوط به یک تیم که منجر به رفتارهای ناهنجار تماشاگران می گردد به صورت مستقیم با شخصیت حقوقی آن تیم است. کمیته انضباطی و اخلاق فدراسیون در پرونده های مختلف با افرادی رو به رو شده اند که با توجه به نقش آنها در ملتهب شدن فضای استادیوم ها بین 6 ماه تا 2 سال از حضور در استادیوم ها محروم شده اند. در صورت احراز هویت افراد در آینده آنها را با جرائم سنگین تری تنبیه می کنیم. هرچند باشگاه ها در اظهاراتی منطقی می گویند استادیوم را اجاره نموده و نمی توانند حضور تمام افراد را در آن کنترل نمایند اما قوانین فیفا، AFC و آئین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال انتساب تماشاگر به آن تیم را عاملی مسئولیت زا برای تیم می دانند. به همین دلیل طبق قوانین فیفا دیگر نباید گفت تخلف تماشاگران بلکه باید بگوییم ناتوانی تیم درراهنمایی طرفداران. یعنی اگر باشگاه میزبان یا میهمان در راهنمایی و کنترل طرفدارانش ناتوان باشد مسئول است.

هیچگونه ابایی از برخورد قاطعانه با متخلفان ندارم

حسن زاده ادامه داد: در این صورت باشگاه از جریمه نقدی تا محرومیت تماشاگران از حضور در استادیوم و برگزاری بازی اش در استادیومی به جز استادیوم خانگی جریمه می گردد. انتظار داریم در طول یک سال تنها سه تا چهار بار تیم ها را به این شکل جریمه کنیم اما وقتی به اجبار 15 بازی یک فصل را بدون تماشاگر برگزار کنیم از سوی رسانه ها مورد انتقاد قرار می گیریم که چرا رکن ممتاز و اصلی فوتبال را محروم می کنید. آئین نامه انضباطی تنبیهاتی را برای متخلفان در نظر گرفته است و قول می دهیم از این به بعد تا جاییکه احتیاج باشد با قاطعیت رفتار کنیم. در هشت سالی که در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال فعالیت دارم همه گونه تهدید و حرکات اذیت نماینده را هم تجربه نموده ایم و هیچگونه ابایی ازبرخورد قاطعانه با متخلفان نداریم.

او ادامه داد: کسی که رفتار غیر ورزشی انجام می دهد باید محرومیت بکشد و از جیب خودش هم هزینه بدهد. درباره پیشکسوتان باید بگویم آنها صندلی خاصی در فرهنگ ورزش و پهلوانی ایران دارند اما در فوتبال تمام افرادی که کنار تیم ها هستند از یک طرفدار معمولی که برای اولین بار برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آمده است تا آن پیشکسوت موسفیدی که سال ها برای تیمش زحمت کشیده است 2 حالت دارند. یا در آن تیم سمت دارند که مقام رسمی مسابقه محسوب می شوند و اگر سمتی نداشته باشند تماشاگر هستند. در بخش اول که خودشان زیر ذره بین هستند می توانیم برخورد کنیم اما در بخش دوم باشگاه باید جوابگو باشد. اگر فردی را به عنوان متخلف شناسایی کنیم، می توانیم او را هم به صورت فردی جریمه کنیم یا اینکه از باشگاه بخواهیم او را راهنمایی کند. همانگونه که وقتی بعضی باشگاه های شهرستانی از ما درخواست کردند مانع ورود افراد اخلالگر به استادیوم ها شویم مسئولیت باشگاه ها نسبت به تخفات احتمالی آنها برطرف شد.

نهادهای امنیتی هم با افرادی که از حضور در استادیوم دنبال مقاصد شوم خود هستند برخورد می نمایند

او ادامه داد: اگر فوتبال ایران را در 30 سال اخیر آنالیز کنیم متوجه می شویم هیچگاه تعداد تیم های مدعی قهرمانی به اندازه این فصل نبوده است. در حال حاضر 5 تیم مدعی قهرمانی لیگ برتر هستند و 6 تیم هم در منطقه فانوس به دست های جدول قرار دارند. وقتی 11 تیم تا این اندازه درگیر سرنوشت خود هستند بعضی تیم ها و مربیان به جای ربودن گوی سبقت در زمین مسابقه، به روش های خلاف عرف مانند بیانیه نویسی، تهدید، متلک انداختن به داور و اینگونه مسائل رو می آورند. فقط همین موضوع را بگویم نهادهای مختلفی که امنیت و نظم مسابقات را رصد می نمایند در کنار فدراسیون فوتبال هستند و آنها هم اقدام هایی انجام می دهند تا با افرادی که از جنس فوتبال نبوده و صرفا با حضور در استادیوم ها دنبال مقاصد شوم خود هستند به شدید ترین شکل ممکن برخورد گردد.

صدور رای دیدار تراکتورسازی و استقلال دست کم 8 روز زمان می خواهد

حسن زاده درباره پیگیری های کمیته انضباطی نسبت به حواشی دیدار تراکتورسازی و استقلال گفت: آئین نامه انضباطی قبل از آذر 96 به ما اجازه می داد در کمترین زمان ممکن پس از وقوع تخلف رای صادر کنیم. گاهی اتفاق می افتاد یک بازی در روز آدینه برگزار می شد و ما شنبه حکم صادر می کردیم. با این وجود مقررات انضباطی جدید به ما فرصت تسریع در رسیدگی را نمی دهد و برای صادر کردن رای باید دست کم 5 تا 7 روز رسیدگی های لازم را انجام بدهیم. دیدار تراکتورسازی و استقلال(آدینه 26 بهمن) برگزار گردید و ما باید به باشگاه ها ابلاغیه ای را صادر نموده و از آنها بخواهیم نسبت به تخلفاتشان دفاعیات خود را ارائه دهند. پس از جمع بندی این دفاعیات در صورتی که به روز تعطیل نخوریم با حضور تمام اعضای کمیته انضباطی حکم لازم صادر می گردد. کمترین زمان ممکن که محتمل است گزارش مربوط به این بازی در اختیارمان قرار بگیرد شنبه یا یک شنبه هفته جاری بوده است و پس از صادر کردن ابلاغیه به باشگاه ها و دریافت دفاعیات طرفین دست کم یک هفته تا هشت روز زمان می برد.

آئین نامه اجازه صدور فوری رای را به کمیته انضباطی نمی دهد و ما هم اعمال قانون می کنیم

او ادامه داد: دلیل تاخیر در صدور رای ما اینست که اعمال قانون می کنیم و آئین نامه به ما اجازه صدور رای فوری را نمی دهد. با این وجود در موارد خاص با صدور دستور موقت جلوی فعالیت عوامل متخلف را می گیریم.

سرمربی یک تیم به بازیکنانش گفته بود هر زمان به داور اعتراض کردم دست کم 3 نفر از شما هم سمت داور بروید

حسن زاده درباره راهکار کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای برخورد با بازیکنانی که در طول بازی ها بیش از حد به داور اعتراض می نمایند، گفت: گاهی مواقع باید با آموزش جلوی این گونه اعتراض ها را گرفت اما بعضی مواقع با موارد نادری روبرو می شویم. در یکی از پرونده ها بازیکنان تیم را احضار کردیم که آنها گفتند سرمربی تیم به ما گفته است هر زمان به داور اعتراض کردم دست کم 3 نفر از شما هم سمت داور بروید و یکی از شما جسورانه تر به داور اعتراض کند و اگر او اخراج هم گردد مسئله ای نیست. وقتی فرهنگ غلط و شیوه نادرستی از ابتدا ساماندهی می گردد و سرمربی تیم به بازیکنان می گوید چنین کاری بکنید این موضوع ریشه در ساختار آموزشی باشگاه ها دارد. بخشی از این موضوع را کمیته انضباطی باید جلویش را بگیرد اما مدیران باشگاه ها جدا از مسائل فنی یک روانشناس را جذب نموده اند تا نحوه رفتار در مواقع بحران را به بازیکنان و کادرفنی آن تیم یاد بدهد.

در بازی ایران و ژاپن پنج بازیکن ما رکن اصلی بازی را برخلاف بازیکن ژاپن رها نموده و دنبال احتمالات و اعتراض به داور بودند

او ادامه داد: دوستان باید صادقانه با این موضع برخورد می نمایند. در همین بازی ایران و ژاپن پنج بازیکن تیم ما برخلاف بازیکن ژاپن اصلی ترین رکن بازی یعنی توپ را رها نموده و دنبال احتمالات و اعتراض به داور بودند. اینکه یک مربی به تیمش دستور بدهد در 10 دقیقه ابتدایی بازی روی اعصاب داور راه بروید تا علیه ما سوت نزند از رفتار جوانمردانه به دور است. امیدوارم همه باید به فکر باشند. باز هم تاکید می کنم کمیته انضباطی سعی دارد به قاطعانه ترین شکل ممکن با تخلفات برخورد کند اما در هیچ جای جهان این کمیته انضباطی به تنهایی نمی تواند مقابل چنین مسائلی قرار بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 149

به "حسن زاده: با خاطیان فوتبال جدی برخورد می کنیم، شان سرمربی و مدیرعامل لیگ فزونی بیانیه صادر کردن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسن زاده: با خاطیان فوتبال جدی برخورد می کنیم، شان سرمربی و مدیرعامل لیگ فزونی بیانیه صادر کردن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید