ضرورت تعریف دقیق تری از مفهوم راه ابریشم

به گزارش سفر به تایلند، شرکت کنندگان در سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم با صدور بیانیه پایانی ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری چهارمین کنفرانس در ایران در سال 2020 بر ضرورت تعریف دقیق تری از مفهوم راه ابریشم تأکید کردند.

ضرورت تعریف دقیق تری از مفهوم راه ابریشم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، این بیانیه که توسط عادل فرهنگی دبیر کمیته علمی همایش قرائت شد به توضیح زیر است:

موضوع راه ابریشم می تواند محمل خوبی برای هم گرایی و هم اندیشی کشورها و مناطقی باشد که در امتداد شرق به غرب و شمال به جنوب راه ابریشم واقع شده اند.

پژوهش و تحقیق ساز و کاری مؤثر و سازنده نزد اندیشمندانی است که با کاویدن فرهنگ و تمدنِ حوزۀ راه ابریشم به این مهم بپردازند و به جهانیان معرفی نمایند.

سومین کنفرانس راه ابریشم که در ایران ـ تبریز در آبان ماه 1397برگزار گردیده و در ادامۀ دو کنفرانس پیشین، مناسبتی را فراهم آورد تا دستاوردهای محققان با تکیه بر باستان شناسی، که به وجوه متکامل زندگی انسان در راه ابریشم پرداخته و حفاظت، که به صیانت از داشته های فرهنگی نظر افکنده، به آگاهی شرکت نمایندگان و علاقه مندان برسد.

مجموع مقاله های دریافت شده در دبیرخانه نشان داد، شناخت راه ابریشم و آثار و بقایای آن طیف بیشتری از پژوهشگران را به خود مشغول نگاه داشته است؛ بنابراین انتظار می رود هر ساله نتایج تازه ای دربارۀ ابعاد گوناگون راه ابریشم آشکار و شناسانده گردد.

با هدف ادامۀ کنفرانس و هم چنین توسعه و پربار شدن مطالعات حوزۀ راه ابریشم، توصیه هایی چند به توضیح ذیل از سوی شرکت نمایندگان در سومین کنفرانس مورد تأیید و تأکید نهاده شده است.

-ضروری است تعریف دقیق تری از مفهوم راه ابریشم، ابعاد و گسترۀ مسیر و مناطق مرتبط با آن به دست داده گردد.

-ایجاد کارگاه ها و دوره های آموزشی و ترویجی با موضوع راه ابریشم در کشورهای حوزۀ این موضوع، در فاصلۀ بین کنفرانس ها، راه حل مؤثری برای توسعۀ تحقیقات این حوزه خواهد بود.

-لازم است مراکز تحقیقاتی و اجرایی همۀ کشورهای حوزۀ راه ابریشم،در خصوص حفاظت آثار و بقایای مربوط به راه به طور خاص، با تمرکز بر این آثار، فعال شوند.

-توصیه و تأکید می گردد پرداختن به ارتباطات و اقتصاد امروزی در مسیر راه ابریشم، با تکیه بر داشته ها و آثار و بقایای مادی و غیرمادی میراثی موجود در مناطق مرتبط با حوزۀ فرهنگی این راه صورت پذیرد.

-علاوه بر حضور پُربار رشته های باستان شناسی و حفاظت، از متخصصان رشته های گوناگون علمی دعوت می گردد به ارائۀ نتایج پژوهش های خویش بپردازند.

-بر تحقیقات در زمینۀ میراث ناملموس (مانند: زبان و آداب و رسوم) تأکید می گردد. ضمناً احتیاج است تمهیداتی اندیشیده گردد که نتایج این گونه تحقیقات در کنفرانس های آینده مطرح گردد.

-ضرورت دارد، مقاله ها و دیگر نتایج مکتوب دو کنفرانس پیشین و کنفرانس حاضر، به چند زبان، چاپ و منتشر گردد.

-در این کنفرانس پیشنهاد شد، کنفرانس بعدی به سال 2020 در ایران برگزار گردد. منطقۀ آزاد ارس متقبل برپایی آن است.

-جهت تداوم پربار و منطقی کنفرانس، تثبیت دبیران این کنفرانس متشکل از آقای لیانگرن ژانگ از دانشگاه نانجینگ چین، خانم گابریلا کریست از دانشگاه هنرهای کاربردی وین اتریش و آقای عادل فرهنگی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران برای کنفرانس بعدی مورد تأیید نهاده شد.

در این کنفرانس سه روزه که در محل کاروانسرای یام برگزار گردید 30مقاله و پوستر برگزیده از میان بیش از 130مقاله و پوستر توسط پژوهشگران آلمانی ، اتریشی ، روسی ، چینی و ایرانی ارایه شد .

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 87

به "ضرورت تعریف دقیق تری از مفهوم راه ابریشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تعریف دقیق تری از مفهوم راه ابریشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید