توسعه همکاری های مشترک میان پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور و سازمان اکو

به گزارش سفر به تایلند، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، در این سفر سِروِر بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو و عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو باحضور در محوطه باستانی گندی شاپور، از سازه های آبی، ترانشه های کاوش و آرامگاه یعقوب لیث صفاری دیدن کردند.

توسعه همکاری های مشترک میان پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور و سازمان اکو

در این بازدید، سرور بختی گفت: سازمان منطقه ای اکو با عضویت ده کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان و جمعیتی افزون بر 500 میلیون نفر با اشتراکات فرهنگی و تمدنی برای همکاری و نزدیک شدن هرچه بیشتر این کشورها در زمینه های فرهنگی و از بین بردن فاصله ها در کوشش است.

او که در بازدید خود به دانشگاه جندی شاپور نیز سری زده بود، بیان نمود: افتخار می کنم در شهر دزفول و دانشگاه جندی شاپور هستم؛ مشاهده عظمت این شهر کهن و بازدید از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی دزفول خستگی لذت بخشی بود.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو افزود: در این سفر توانستیم تفاهم نامه همکاری بین مؤسسه اکو و دانشگاه جندی شاپور دزفول را نیز امضاء کنیم که یکی از مهمترین نکاتی که در این یادداشت درج شده، باقی ماندن همکاری فراگیر بین این مؤسسه و سایر مؤسسه های کشورهای عضو اکو است.

او با تأکید بر این که میراث غنی دانشگاه جندی شاپور دزفول باید حفظ و به دنیایان معرفی گردد بیان کرد: همه دانشگاه های عضو اکو باید بدانند قدیمی ترین دانشگاه دنیا در دزفول واقع شده است.

بختی بیان نمود: سه هفته دیگر، نخستین نشست رؤسای دانشگاه های کشورهای عضو اکو برگزار خواهد شد و از رئیس دانشگاه جندی شاپور دزفول دعوت می گردد در این نشست سخنرانی و ظرفیت های علمی و تاریخی این دانشگاه را بیان کند.

یعقوب زلقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور و ایوان کرخه نیز درخصوص سفر این هیأت افزود: طی صحبت های صورت گرفته مقرر شد در راستای ارتباطات فرهنگی، سازمان اکو و دفتر یونسکو نسبت به همکاری های مشترک با پایگاه گندی شاپور در قالب برگزاری سمینار، نمایشگاه ها و دیگر برنامه ها در آینده نزدیک اقدام نمایند.

او افزود: همچنین مقرر شد این هیأت نسبت به معرفی گندی شاپور در آن مؤسسه در زمینه های مختلف از جمله معرفی، آموزش و ... اقدام کند.

دانشگاه جندی شاپور کهن ترین دانشگاه دنیا با قدمت بیش از 1750 سال، در سال 2017 میلادی در فهرست رویدادهای دنیای یونسکو به ثبت رسمی از جمله مفاد تفاهم نامه مؤسسه فرهنگی اکو و دانشگاه جندی شاپور دزفول، تسهیل و توسعه گردشگری فرهنگی و گسترش فرصت های گردشگری، همکاری در برگزاری نمایشگاه های مشترک علمی، پژوهشی و فرهنگی و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک و نیز تبادل اطلاعات، کتاب ها، انتشارات علمی، اسناد علمی و پژوهشی، خاتمه نامه های دانشجویان، میکروفیلم ها و نرم افزارهای رایانه ای در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1459

به "توسعه همکاری های مشترک میان پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور و سازمان اکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه همکاری های مشترک میان پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور و سازمان اکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید