خلیج فاندی کانادا؛ یکی از عجایب هفتگانه طبیعی دنیا

به گزارش سفر به تایلند، همان طور که می دانید جاذبه های گردشگری کانادا بسیار زیاد می باشند. یکی از دیدنی های طبیعی کانادا که به عقیده بسیاری، یکی از عجایب هفتگانه طبیعی دنیا می باشد، خلیج فاندی (Bay of Fundy) است.

خلیج فاندی کانادا؛ یکی از عجایب هفتگانه طبیعی دنیا

این خلیج بین استان های نیو برانزویک (New Brunswick) و نوا اسکوشیا (Nova Scotia) در سواحل شرقی کانادا قرار گرفته است و معروفیت آن به خاطر جزر و مد ها یا بهتر است بگویم مد های بسیار بلندی است که در دنیا همتایی ندارد.

این خلیج بر اثر جزر و مد، روزی دو بار از آب خالی می گردد و به بازدیدکنندگان امکان می دهد تا بتوانند در آن قدم بزنند، از غارهای آن دیدن کنند و از چشم انداز صخره ها لذت ببرند. خلیج فاندی دارای بالاترین میزان جزر و مد در دنیا است، به طوری که در یک جزر و مد خفیف سطح آب حدود 16 متر کاهش پیدا می کند. دیدنی خروج میلیاردها تن آب از خلیج و بازگشت آن بعد از چند ساعت تجربه ای تکرارناپذیر را برای شما رقم می زند. برای مشاهده بالاترین میزان جزر و مد در خلیج، بهتر است هنگام کامل بودن قرص ماه به آنجا بروید.

طول خلیج فاندی

خلیج فاندی حدود 170 مایل (274 کیلومتر) درازا و در نقاط مختلفف بین 30 تا 50 مایل (48 تا 80 کیلومتر) پهنا دارد و با توجه به عمق آن تخمین زده اند که بیش از یکصد میلیارد تن آب در آن جا می گیرد. این حجم بزرگ آب روزانه دو بار به خاطر جزر و مد به خارج و داخل خلیج در جریان است.

این جزر و مد آب که میلیون ها سال است که در حال اتفاق می باشد باعث فرسایش سنگ ها و صخره های ساحلی و به وجود آمدن اشکال بسیار زیبا و فرم های چشم نواز در آن ها و همچنین ایجاد غارهای قشنگی شده است و در زمان پایین آمدن و تخلیه آب هم می توان میزان زیادی فسیل حیوانات دریایی را در کف آن پیدا کرد که امواج با خود از اقیانوس آورده اند.

این جزر و مد بلند هر دوازده ساعت یک بار اتفاق می افتد و در این مدت حرکت تند امواج سبب بالا آمدن سطح آب می گردد که در هر ساعت حدود 6 تا 8 پا feet برابر 180 تا 240 سانتی متر می باشد. در نهایت ارتفاع آب در طول هر مد در هر روز 50 feet چیزی در حدود 15 متر می گردد . این میزان بالا آمدن آب پنج برابر از مد های طول سواحل اقیانوس اطلس بلند تر است.

تفریح در خلیج فاندی

زمانیکه جزر و مد دریا پایین است، طرح های عجیبی که در طی قرن ها بر روی تخته سنگ ها حک شده است نمایان می گردد. ساحل مایل ها مساحت دارد که برای پیک نیک بسیار مناسب است.

تور بازدید از حیات وحش و مشاهده گونه های مختلف نهنگ ها و دلفین ها و پرندگان دریایی،خوردن غذاهای دریایی مختلف بخصوص ماهی و خرچنگ های تازی صید شده، اقامت در کلبه های روستایی و قایق سواری در خلیج بخشی تفریح های فرح بخش این منطقه به شمار می رود. در نزدیکی خلیج، پارک ملی فاندی نیز قرار گرفته است که دارای طبیعتی بکر و بسیار چشم نواز است.

بهترین زمان برای رفتن به خلیج

اواخر ماه جولای وقتی 30000 مارماهی کوچک (به همراه پرندگانی که همراه آن ها می آیند) به این منطقه مهاجرت می کنند، از زمان های مناسب برای رفتن به این خلیج زیباست.

اواسط ماه آگوست زمانیکه جشنواره Rising Tide در پارک ملی فاندی برگزار می گردد نیز از بهترین زمان ها برای رفتن به خلیج فاندی است.

ماه های ژوئن تا سپتامبر نیز که آب و هوا برای پیک نیک و آب بازی دلپذیر است، زمانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت در خلیج فاندی می باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 14 دی 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2160

به "خلیج فاندی کانادا؛ یکی از عجایب هفتگانه طبیعی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیج فاندی کانادا؛ یکی از عجایب هفتگانه طبیعی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید