آیا نوشیدن آب تاثیری بر کاهش وزن دارد؟

به گزارش سفر به تایلند، نوشیدن آب بیشتر به کاهش وزن یاری می نماید اما آیا واقعا آب به کاهش وزن یاری می نماید؟ پاسخ کوتاه بله است. نوشیدن آب اندازه سوزاندن کالری ،که به عنوان مازاد انرژی های مصرفی شناخته می گردد، را افزایش می دهد.

آیا نوشیدن آب تاثیری بر کاهش وزن دارد؟

تاثیرات نوشیدن آب در کاهش وزن

1- آب ، اندازه سوخت و ساز کالری را افزایش می دهد
اگر شما بهاندازه 500 میلی لیتر آب بنوشید (دو لیوان) ، بعد از ده دقیقه اندازه متابولیسم و ترموژنز ناشی از نوشیدن آب به اندازه 30 درصد افزایش خواهد داد.

اگر شما روزانه به اندازه 2 لیتر آب بنوشید ، معادل با از دست دادن 100 کیلو کالری در روز می باشد.

بعلاوه دقت کنید که اگر آب خنک بنوشید ، بدن برای سوزاندن آن باید اندازه کالری بیشتری استفاده نماید چرا که باید اندازهی در گرم کردن آن کالری بسوزاند.

2- با نوشیدن آب ، اندازه کالری دریافتی بدن کاهش خواهد یافت
با نوشیدن دو لیتر آب بطور روزانه ، آب به شما احساس سیری خواهد داد و دیگر مواد غذایی و خوراکی نخواهید خورد و این اندازه ممکن است به 200 کالری در روز کاهش دهد و اگر شما روزانه 200 کالری کسب نکند و 100 کالری بسوزاند می توانید در طول ماه می توانید به راحتی چند کیلو گرم کاهش وزن داشته باشید.
3- آب اشتها و چربی را کاهش می دهد
برای اثبات این، دانشمندان 50 زن با وزن زیاد را انتخاب کردند و پیشنهاد کردند که 500 میلی لیتر (2 فنجان) آب ، 3 بار در روز بنوشند ؛ نیم ساعت قبل از صبحانه ، نهار و شام.

در 8 هفته اثرات این مطالعه ظاهر شدند و محققان دریافتند که می توانند با کاهش وزن چشمگیری حدود 1.5 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند.

واقعیت این است که آب واقعا به کاهش وزن یاری می نماید و کاملا به شما توصیه می گردد و باید برای نوشیدن آن یک برنامه ریزی داشته باشید و حدود نوشیدن آب برای آقایان 3.7 لیتر و برای خانم ها 2.7 لیتر می باشد. بعلاوه به غیر از آب می توانید از میوه ها و سوپ استفاده نمایید.1

چه اندازه آب برای لاغری باید نوشید؟

بسیاری از مقامات بهداشتی نوشیدن 8 لیوان آب در روز را توصیه می نمایند. اما این اندازه کاملا در نوسان و تصادفی است، زیرا همچون بسیاری از چیزهای دیگر، احتیاج به آب، در کل به بدن فرد بستگی دارد.

برای مثال، افرادی که تعرق بالایی دارند یا به طور منظم ورزش می نمایند، احتمالا به نسبت افرادی که چندان فعال نیستند به آب بیشتری احتیاج دارند. لازم است افراد مسن و مادران شیرده نیز نسبت به نوشیدن و جذب آب توجه بیشتری داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که بدن از بسیاری غذاها و نوشیدنی ها مانند، قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به ویژه میوه ها و سبزیجات آب دریافت می نماید. به عنوان یک قاعده تقریبی، شما باید همواره زمانی که تشنه اید آب بنوشید و به اندازه کافی بنوشید که تشنگی خود را رفع کنید.

اگر متوجه شدید که سردرد دارید، حال بدی دارید، دائما گرسنه هستید یا مشکل تمرکز دارید، پس ممکن است دچار بی آبی خفیف شده باشید. نوشیدن آب بیشتر این مشکل را رفع می سازد.

براساس مطالعات، نوشیدن روزانه 1 تا 2 لیتر آب برای یاری به کاهش وزن کفایت می نماید.2

آیا به اندازه کافی آب می نوشید؟

حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید، ممکن است روزانه با کمبود مصرف آب روبرو باشید. شاید زیاد به نظر برسد اما اندازه حداقلی مصرف آب 3.7 لیتر برای مردان و 2.7 لیتر برای زنان توصیه شده است. این مقادیر بنا بر پژوهشی که به وسیله آموزشگاه ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا در سال 2004 انجام شد و همچنان سطح استاندارد برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا محسوب می گردد، ارائه شده اند.

اما باید در نظر داشته باشید که این اندازه کلی آب مصرفی روزانه است که می تواند به واسطه نوشیدن آب و بعلاوه نوشیدنی ها و مواد غذایی دیگر تأمین گردد و احتیاجی نیست روزانه حدود سه لیتر آب بنوشید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که احتیاج شخصی شما بر اساس عواملی مانند سطح فعالیت، محیط زیست و سلامت کلی متفاوت خواهد بود.

سطح فعالیت
اگر یک ورزشکار هستید یا به طور منظم ورزش می کنید، ممکن است به مصرف آب بیشتر برای جبران مایع از دست رفته از بدن خود احتیاج داشته باشید. برای افرادی که بیش از یک ساعت در روز ورزش می نمایند، تجدید منابع از دست رفته مواد معدنی و الکترولیت ها نیز توصیه شده است.
محیط زیست
اگر در مکانی با آب و هوای داغ زندگی می کنید، ممکن است به مصرف آب بیشتر نسبت به فردی که در مکانی با آب و هوای سرد یا معتدل زندگی می نماید، احتیاج داشته باشید.
رژیم غذایی
عادات غذا خوردن می تواند بر اندازه احتیاج شما به نوشیدن مایعات تأثیرگذار باشد. افرادی که میوه ها و سبزی های سرشار از آب بیشتری مصرف می نمایند، ممکن است برای هیدراته نگه داشتن بدن خود به مصرف کمتر آب یا نوشیدنی های دیگر احتیاج داشته باشند.3

اهمیت نوشیدن آب در رژیم

اندازه توصیه شده مصرف آب برای خانم ها حدود 2.5 و برای آقایان حدود 3.5 لیتر در روز است. البته این اندازه علاوه بر آب شامل دیگر نوشیدنی ها و غذاهایی که سرشار از آب هستند نیز می گردد. اگر بحث تنها نوشیدن آب باشد توصیه می گردد در روز بیش از 8 لیوان مصرف نکنید. با این حال چنین توصیه ای کلی است و احتیاج واقعی بدن به مایعات تحت تاثیر رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، شرایط بدنی و آب و هوا است.

برای مثال اگر ورزش کنید این اندازه بالا می رود یا اگر در شرایط آب و هوایی بسیار گرم قرار داشته باشید احتیاجتان به آب بیشتر می گردد. قبل، بعد و در طول ورزش نیز به آب احتیاج دارید. ورزش خود از موارد کلیدی برای کاهش وزن است که بدون مصرف آب نمی توانید درست انجامش دهید.

برای نوشیدن آب منتظر تشنگی نمانید. در واقع احساس تشنگی نشانه ای است که می گوید همین حالا هم بدنتان کم آب شده است. باید در طول روز و به فواصل تعیین آب بنوشید.

پس با توجه به موارد گفته شده نوشیدن آب از این شش راه به کاهش وزنتان یاری می نماید:

1- آب ضد اشتهای طبیعی است که سبب احساس سیری می گردد.

2- آب کالری سوزی را افزایش می دهد.

3- آب به حذف زباله های بدن یاری می نماید.

4- نوشیدن آب به کاهش کالری های دریافتی بدن یاری می نماید.

5- آب برای سوزاندن چربی لازم است.

6- نوشیدن آب به بهتر ورزش کردنتان یاری می نماید.4

پینوشتها

1.www.namnak.com

2. www.mashreghnews.ir

3.www.isna.ir

4.www.kermany.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1833

به "آیا نوشیدن آب تاثیری بر کاهش وزن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نوشیدن آب تاثیری بر کاهش وزن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید