انتقال موزه چاپ از کتابخانه مجلس به کتابخانه ملی، مخالفت با نظر رئیس جدید

به گزارش سفر به تایلند، خبرنگاران : در حالیکه کارمندان کتابخانه مجلس شهریور گذشته جشن یکسالگی موزه چاپ را برگزار کردند، رئیس جدید کتابخانه در یک اقدام تعجب برانگیز دستور انتقال این موزه به ساختمان قبلی کتابخانه ملی را صادر کرد.

انتقال موزه چاپ از کتابخانه مجلس به کتابخانه ملی، مخالفت با نظر رئیس جدید

جهت دریافت خدمات اجرای فواید روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران ، صنعت چاپ ایران، نه تنها قریب به 200 سال تاریخ مکتوب را در دل خود دارد، بلکه نقش کاملاً مؤثر و افتخارآمیزی در بیداری ملت های خاورمیانه، مشرق زمین و انقلاب مشروطه ایران داراست.

بعد از سال 1360؛ قریب به اتفاق درصد بالای چاپخانه داران قبل از انقلاب اسلامی، بدون مشورت با متخصصین این حرفه و سازمان میراث فرهنگی کشور و از همه مهم تر مسئولین دفتر امور چاپِ وزارت ارشاد اسلامی، در از بین بردن وسائل، اجناس و ماشین آلات قدیمی خود اقدامی ناآگاهانه و عجولانۀ انجام دادند؛ بطوری که وسائل و ماشین آلات آنتیک خود را که هویت شغلی، هنری، فرهنگی ایشان بوده، جهت بدست آوردن مختصر مادیات و یا محلِ این ماشین آلات که صندلی فیزیکی آن ها را تسخیر نموده بود، را به دست اوراقچی و خریداران ضایعات سپردند و این جواهرات فرهنگی و روح دار گرانبها را، بدون اینکه اطلاع داشته باشند ازصحنۀ روزگارمحو نمودند.

در این راستا کتابخانه مجلس شورای اسلامی در صدد جمع آوری دستگاه های قدیمی چاپ و تاسیس نخستین موزه صنعت چاپ در کشور برآمد که با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در شهریور ماه 1390 این موزه رسما افتتاح شد.

پس از آن در مراسم افتتاحیه بسیاری از پیشکسوتان عرصه چاپ تاسیس چنین موزه ای را آرزوی دیرینه خود عنوان نموده و از اینکه چنین آرزویی تحقق یافته ابراز خوشحالی می کردند. پس از گذشت یکسال و اندی از تاسیس موزه صنعت چاپ خبرهایی مبنی بر انتقال این دستگاه ها به ساختمان قدیم کتابخانه ملی در خیابان سی تیر به گوش می رسد.

انتقال دستگاه ها انحصار را از دست کتابخانه مجلس خارج می نماید

یکی از کارمندان این کتابخانه که نخواست نامش فاش گردد، با اعلام این خبر به خبرنگاران می گوید: بسیاری از کارمندان از این تغییر و تحولات ناراضی هستند، چرا که زحمت اصلی کار و تهیه دستگاه ها که کار بسیار با مشقت و وقت گیری بود در این جا و به کوشش همین کارمندان اجرا شده است، هم چنین با توجه به اینکه کتابخانه مجلس یک نهاد رسمی است و در بازدیدهای دیپلماتیک نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف از مجلس مورد بازدید قرار می گیرد، وجود موزه صنعت چاپ بر اهمیت این کتابخانه اضافه کرده و نشان دهنده تمدن فرهنگی و صنعتی ایران است.

وی می افزاید: مدیریت جدید کتابخانه توضیحی در این زمینه ارائه ننموده است، تنها با بیان اینکه فضای مناسب برای این موزه در کتابخانه وجود ندارد، خواهان انتقال آن ها به مکان قبلی کتابخانه ملی شده است. این در حالیست که تا یکی دو سال دیگر ساختمان جدید کتابخانه مجلس راه اندازی خواهد شد و مسائل کمبود جا نیز رفع می گردد.

این کارمند در ادامه می گوید: هر چند دستگاه ها با برچسب اموال کتابخانه مجلس شورای اسلامی به این مکان منتقل می شوند، اما به هر حال اینک موزه صنعت چاپ تنها در انحصار کتابخانه مجلس است ولی با انتقال آن این انحصار از دست کتابخانه مجلس خارج شده و تعیین نیست چه سرنوشتی در انتظار موزه است.

دمیرچی: دستگاه ها امانت است نباید منتقل شوند

اسماعیلی دمیرچی، بانی اصلی موزه صنعت چاپ در کتابخانه مجلس در این خصوص می گوید: به من گفته اند که باید این دستگاه ها را به مکان دیگری منتقل کنم ، من از روز گذشته این کار را شروع نموده ام اما انتقال این دستگاه ها باید با صبر و حوصله بیشتری انجام گردد، چرا که از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مخالفت خود با جابه جایی این دستگاه ها را اعلام نموده ام، اضافه کرد: من تک تک قطعات این دستگاه ها را به زحمت فراوان به این کتابخانه منتقل نموده ام و بسیاری از این دستگاه ها امانت چاپخانه ها و پیشکسوتان عرصه چاپ به کتابخانه مجلس شورای اسلامی است، بنابراین تصورم این است که نباید امانت را به جای دیگری منتقل کرد.

دمیرچی از آماده بودن دستگاه های دیگری برای اهدا از جانب علاقه مندان صنعت چاپ در شهریار و کرج اطلاع داد و گفت: با این وجود تصور می کنم که این کار اعتماد آن ها را از بین می برد و موجب می گردد که این دستگاه ها را از دست بدهیم.

تا به اینجا مدیریت جدید کتابخانه مجلس علت اصلی خواست خود مبنی بر انتقال این دستگاه ها را به کارمندان کمبود جا در محیط کتابخانه عنوان نموده است و به نظر می رسد بر این اساس دستور انتقال این موزه که متعلق به قوه مقننه کشور است را به کتابخانه ملی صادر نموده است. با توجه به اینکه رئیس جدید کتابخانه مجلس کارمند قبلی کتابخانه ملی بود، به نظر می رسد وی با فضای هر دو کتابخانه آشنایی دارد. اما با وجود این مخالفت ها به نظر می رسد حواشی برای این جابجایی ادامه داشته باشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 716

به "انتقال موزه چاپ از کتابخانه مجلس به کتابخانه ملی، مخالفت با نظر رئیس جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال موزه چاپ از کتابخانه مجلس به کتابخانه ملی، مخالفت با نظر رئیس جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید