اوتیسم و علائم آن

به گزارش سفر به تایلند، اگر کودک اوتیسم دارید و به عنوان والدین کودک اوتیسم به تازگی با این مشکل فرزند خود روبرو شده اید ضروری است که با آگاهی کامل در این راه قدم بردارید. همراه ما باشید تا با 11 نکته مهم که والدین کودک اوتیسم باید بدانند، آشنا شوید.

اوتیسم و علائم آن

اوتیسم چیست؟

اختلال اوتیسم تا سال ها به عنوان بیماری درخودماندگی شناخته می شد. اما حالا دیگر معین شده که این اختلال رفتاری عصبی به اشکال و علائم مختلف در بچه ها مختلف بروز می نماید و ممکن است خفیف یا شدید باشد. ممکن است فردی تمام علائم اوتیسم را داشته باشد و در طیف شدید اوتیسم باشد و به شکل فردی در خودمانده در جامعه ظاهر گردد و ممکن است فقط از میان علائم اوتیسم فقط مشکل ارتباطی داشته باشد؛ مثلا نتواند دوست صمیمی داشته باشد و احساسات دیگران را درک کند و در گروه مبتلایان به اوتیسم خفیف دسته بندی گردد. علائم اوتیسم معمولا از 9 ماهگی قابل تشخیص است اما در 3-2 سالگی کاملا معین می گردد مگر در موارد بسیار خفیف که ممکن است در نوجوانی یا جوانی تشخیص داده گردد. علائم اوتیسم در 3 حوزه ارتباط، کلام و علایق و رفتارهای تکراری دیده می گردد. برترین سن برای آغاز درمان اوتیسم تا پیش از 5 سالگی است. اگر چه هنوز علت قطعی ابتلا به اوتیسم معین نیست اما یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به اوتیسم وراثت و نیز جهش ژنتیکی است. اگر والدین کودک اوتیسم هستید باید بعضی مهارت های خود را تقویت کنید و یاد بگیرید که بعضی نکاتی را که تا پیش از این برای تان مهم بوده نادیده بگیرید.

11 نکته مهم که والدین کودک اوتیسم باید بدانند

1- آهسته گام بردارید

شما به عنوان والدین کودک اوتیسم وارد یک مسابقه ماراتن بی سرانجام شده اید به همین علت باید بدانید چگونه نفس بگیرید و استراحت کنید. گاهی مجبور هستید ساعت ها پشت در اتاق تراپی منتظر بمانید پس بهتر است چندین کتاب برای اطلاعات بیشتر در زمینه اوتیسم خریداری کنید، شمعی روشن کنید و حتی چند کتاب رمان هم دم دست داشته باشید تا فضا را عوض کنید. بهتر است بدانید که بعضی روزها یا هفته ها هیچ کاری نمی توانید انجام بدهید.

2- اینترنت را خاموش کنید

شاید این مسئله شما را از ترس دیوانه کند. اما این یک هشدار جدی است. عبارت دکتر اوتیسم… را در گوگل سرچ نکنید. این کار مثل این است که شما در انبار کاه اینترنت دنبال سوزن می شد.از موتورهای جستجو دوری کنید.

3- اینترنت را روشن کنید

خب قرار است با یک تضاد روبرو شوید. حالا اینترنت را روشن کنید. اینترنت برای شما یک شمشیر دو لبه است. به سایت ها و شبکه های اجتماعی بروید و با والدین بچه ها اوتیسم دیگر صحبت کنید. سعی کنید آن ها را بشناسید. اگر تجربیات شان به دردتان می خورید از آن ها بهره ببرید. اوتیسم کودک ممکن است والدین او را تبدیل به افرادی منزوی کند. والدین کودک اوتیسم گاهی حتی فرصت سر زدن به شبکه های اجتماعی و گروه های آنلاین شخصی را هم ندارد. گاهی به این علت که وقتی در اتاق تاریک کودک اوتیسم خود هستید روشن کردن نور لپ تاپ و موبایل مانع از ترشح هورمون ملاتونین در کودک اوتیسم می گردد و خواب او را مختل می نماید (اگر برای نخستین بار است که واژه ملاتونین به چشم تان خورده است لطفا همین حالا آن را در گوگل سرچ نکنید). والدین بچه ها اوتیسم از ملیت های مختلف همیشه در گوشه ای از سیاره زمین بیدار هستند.

4- همیشه منتظر پند و اندرزهایی باشید که گوش تان از آن ها پر است

هشدار: این نصیحت ها تمام شدنی نیستند. فقط لبخند بزنید و ابروهای تان را از بالای عینک بالا بیندازید.

5- به والدین پیشکسوت احترام بگذارید

لزوما قرار نیست والدین پیشکسوت بچه ها اوتیسم مژده ای نویدبخش برای تان داشته باشند اما همین که با آن ها هم صحبت شوید و از تجربیات شان بهره ببرید غنیمت است. مثلا اگر کودک اوتیسم شما 2 ساله است، تجربیات والدین کودک اوتیسم 8 ساله می تواند برای شما بسیار راهگشا باشد. یادتان باشد آن ها بیشتر از شما بی خوابی کشیده اند و سریع تر می توانند شما را آرام نمایند.

6- این حقیقت را بپذیرید که قرار است با چیزهای غیرمنتظره روبرو شوید

خبر خوب این است که قرار نیست هر اتفاقی که برای یک بچه اوتیسم افتاده برای کودک اوتیسم شما هم بیفتد. این مسئله در خصوص بچه هایی که در حال بهبود هستند هم صدق می نماید. اگر شما یک کودک اوتیسمی را دیدار کردید، این را بدانید که فقط یک کودک مبتلا به اوتیسم را دیده اید و درمان ها، تراپی ها و روش های پزشکی که روی او جواب داده ممکن است برای فرزند شما موثر نباشد.

7- اوتیسم هزینه بر است

اگر دایی یا مادربزرگ فرزند اوتیسمی شما از شما بپرسد که فرزندتان به عنوان کادوی تولدش به چه چیزی بیشتر از بقیه احتیاج دارد اصلا از درخواست تقبل هزینه های تراپی یا هزینه کلاس های مخصوص بچه های اوتیسم خجالت نکشید. اوتیسم یک بیماری هزینه بر و پر خرج است. چه بسا نزدیکان شما از یاری کردن به شما برای تامین هزینه های درمان کودک تان بیشتر راضی شوند تا خرید وسایل و کادوهایی که دردی از شما دوا نمی نماید.

8- بعضی اسباب بازی ها بلااستفاده می مانند

در این میان ممکن است بعضی افراد به سلیقه خودشان اسباب بازی به فرزندتان هدیه بدهند که او کوچک ترین علاقه ای به آن ها ندارد. اسباب بازی ها را نگه دارید. ممکن است در آینده به آن ها علاقمند گردد. در غیر این صورت می توانید آن ها را به مراکز خیریه بدهید یا دوباره به بچه های دیگر هدیه بدهید. اگر با هدیه دهنده رودربایسی ندارید از او بخواهید اسباب بازی را پس بدهد و پولش را پس بگیرد.

9- ممکن است مجبور شوید کارهایی انجام دهید که به نظرتان مسخره می آیند

حدس زدن واکنش کودک اوتیسم معمولا کار سختی است. با فرزندتان در هر زمینه ای چه رژیم غذایی و چه دارو خوردن همکاری کنید. قبل از این که متوجه شوید قرار است ببرید یا ببازید در این زمینه با خودتان صادق باشید.

10- کودک را همراه خود بیرون ببرید

ممکن است مجبور باشید در طول روز به بانک، اداره پست یا فروشگاه مواد غذایی ببرید. دقیقا مثل والدینی رفتار کنید که کودک نرمال و طبیعی دارند. کودک اوتیسم را همراه خود ببرید. به هر حال این بچه ها قرار است در اجتماع زندگی نمایند و باید مهارت های زندگی کردن را یاد بگیرند. البته همیشه محدودیت هایی وجود دارد. این بیرون رفتن ها را تبدیل به مسافرت های کوچک کنید. مثلا امروز برای خریدن شیر می رویم، روز بعد به فروشگاه لوازم حیوانات خانگی و روز بعد کتابفروشی. به آن ها گوشزد کنید که قرار است کجا بروید و چه اتفاقی قرار است بیفتد. ممکن است کمی بترسند اما به تدریج عادی می گردد.

11- حق دارید خسته شوید و شکایت کنید

شما به عنوان والدین کودکی با علائم اوتیسم حق دارید هر وقت احساس کردید احتیاج دارید شکایت کنید، گریه کنید، بی حوصله شوید و غر بزنید. اما به یاد داشته باشید که کودک شما به شما احتیاج دارد. پس باید این احساسات را زود حل و فصل کنید و به حالت عادی برشد. اگر زیاد دچار این حالات می شوید حتما باید از کسی یاری بگیرید. همسر، دوست، یکی از افراد فامیل یا حتی یک پزشک و مشاور. بله شاید برای این مسئله برنامه ریزی نکرده بودید اما حالا پیش آمده و باید حلش کنید.

به عنوان والدین کودک اوتیسم باید بدانید که جهان به آخر نرسیده است. این زندگی شماست. به شما قول نمی دهیم که همه چیز آسان تر گردد. شما باید از پس مسائل سر راه تان بر بیایید. قوی تر شوید، یوگا کنید، عبادت کنید، یک هنر یا مهارت یاد بگیرید، برای خودتان یک بلاگ درست کنید و هزاران کار دیگر که ممکن است شما را آرام نمایند. شما باید این کارها را انجام دهید. شما می توانید این کارها را انجام دهید. هر چقدر هم کارتان مشکل باشد این فرزند شماست، ریلکس باشید.

منبع: سایت فروشگاه افق

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1824

به "اوتیسم و علائم آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوتیسم و علائم آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید