جهانی مُد و فَشن در جهان های مجازی!

به گزارش سفر به تایلند، جهان های مجازی از واقعیت افزوده گرفته تا جهانهای پیشرفته تری مانند متاورس روز به روز در حال توسعه و توسعه هستند و صنعت مد نیز از این عرصه دور نمانده و پای لباس های دیجیتال به این پلتفرم ها باز شده است.

جهانی مُد و فَشن در جهان های مجازی!

به گزارش خبرنگاران، در آینده ای نزدیک به جای آنکه برای انتخاب لباس به سمت کمد خود برویم تا برای یک تماس یا جلسه ویدئویی آماده شویم، به سمت کمد مجازی خود خواهیم رفت تا یک لباس دیجیتالی انتخاب کنیم!

اواخر ماه اکتبر و زمانی که مارک زاکربرگ از تغییر نام برند خود از فیسبوک به متا رونمایی کرد، ویدئویی برای نمایش چشم انداز خود از آینده منتشر کرد که در آن تمام کارهای هیجان انگیزی که می توان در جهان مجازی متاورس می توان انجام داد را به نمایش گذاشت.

حضور کاربران در این جهانی مجازی قرار است از طریق آواتارها انجام شود. در واقع مردم یک آواتار سه بُعدی از خودشان را خواهند داشت که در این جهانی مجازی فعالیت می کند. مثلا می توانیم بوسیله آواتار خودمان در یک جلسه کاری حضور پیدا کنیم. اگر از فضای مجازی استفاده کنید می دانید که هر شخص یک حساب کاربری مشخص دارد که به طور معمول علاوه بر نام یک تصویر نیز در این حساب نمایانگر شخص است. اما اکنون در جهانی متاورس آواتار نه تنها تجسمی سه بعدی از خود شما است و ظاهری مشابه شما دارد بلکه می توانید آن را شخصی سازی کنید و لباس و کفش و سایر موارد آن را به دلخواه تنظیم کنید.

در جهانی متاورس آواتار نه تنها تجسمی سه بعدی از خود شما است و ظاهری مشابه شما دارد بلکه می توانید آن را شخصی سازی کنید و لباس و کفش و سایر موارد آن را به دلخواه تنظیم کنید.

کارهای هنر، برگزاری جلسات، تفریح با دوستان همه این ها از مواردی بود که در این ویدئو به چشم می خورد اما آن چه که نظر را جلب می کرد خود زاکربرگ بود که با آواتار کارتونی خود در حالی که شلوار جین، کفش های کتانی سفید و یک تی شرت سرمه ای آستین بلند پوشیده بود اطراف را نشان می داد. ظاهری که برای همه ما بسیار آشناست.

اما اگر به گفته مارک زاکربرگ در آینده بتوانیم هرکاری که تصور می کنیم را انجام دهیم نباید لباس های فوق العاده ای که در کمدهای واقعی اتاقمان نیستند را نیز امتحان کنیم؟ همانطور که خود او در کمد مجازی اش در جهانی متاورس لباسی شبیه یک اسکلت و یک لباس فضانوردی داشت.

جهانی مجازی این نوید را می دهد که می توانید هر کسی که می خواهید باشید، بدون هیچ مانعی مثل گرانش، محیط و اقتصاد. می توانید شجاع تر، زیباتر و ثروتمندتر باشید. سن، وزن و نژاد خود را مشخص کنید و به هر آنچه در جهانی واقعی غیرقابل دسترس است، دست یابید. خواه یک لباس طراحی شده باشد یا جالب ترین هودی یا پیراهنی که شکوفا می شود و در اطراف شما رشد می کند!

آینده جهانی مد و فشن

در حال حاضر یک مجموعه صنعتی فناوری مد وجود دارد که می تواند تمام نیازهای آواتارها را برآورده کند. برندهایی وجود دارند که فقط به صورت دیجیتالی کار می کنند و بیشتر از 100 مورد از آن ها وجود دارد. برای مثال DressX که یک بوتیک مجازی است و در سال 2019 از طریق داریا شاپووالووا(Daria Shapovalova) و ناتالیا مودنووا(Natalia Modenova) افتتاح شد. DressX راه نوی از استفاده از لباس را خلق کرد. راهی که با آن هر کس می توانست لباسی که می خواهد بپوشد. کاربران می توانستند یک شکل ظاهری را خریداری کنند و سپس عکسی از خود بفرستند تا در لباس مورد نظر قرار بگیرد و در نهایت عکس خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. بنابراین میل آن ها به پوشیدن لباس های نو بدون نیاز به خریدن انبوهی از محصولات فیزیکی رفع می شد. این برند لباس هایی ارائه می کند که شاید در جهانی واقعی پوشیدن آن ها امکان پذیر نباشد. بازی هایی نیز برای طراحی لباس وجود دارند مانند Drest که امکان استفاده از هزاران لباس دیجیتالی را برای آواتار شما فراهم می کنند. آمار شرکت های تولیدکننده لباس مجازی و دیجیتالی در حال افزایش است و برندهای زیادی در حال حاضر، نسخه های دیجیتالی لباس های خود را برای جهان متاورس آزمایش می کنند.

گوچی، باغ مجازی گوچی را در پلتفرم روبلاکس(Roblox) ایجاد کرد و رالف لارن(Ralph Lauren) یک فروشگاه برای لباس های مجازی ایجاد کرده است.

روبلاکس یک پلتفرم ساخت بازی آنلاین چند نفره است که به کاربران اجازه می دهد تا بازی های خودشان را طراحی و با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند و به صورت چندنفره بازی کنند. این پلتفرم میزبان بازی های شبکه اجتماعی است و به طور رسمی کار خود را در تاریخ 27 اوت سال 2006 آغاز کرده است. در سپتامبر سال 2018، شرکت روبلاکس اعلام نمود که دارای 70 میلیون کاربر فعال است و سالانه 30 میلیون کاربر به این بازی اضافه می شود. در روبلاکس شما می توانید آواتار خود را با بیش از 10 هزار لباس و تزئینات طراحی کنید.

در ماه دسامبر سال گذشته شرکت نایک(Nike) نیز در راستای توسعه حضورش در متاورس، شرکت کفش ورزشی مجازی RTFKT را به مبلغ نامعلومی خریداری کرد و چندین درخواست برای ثبت نماد بازرگانی امضا کرد که نشان می دهد این شرکت در آینده ای نه چندان دور کفش و پوشاک مجازی خود را خواهد فروخت. جاش گربن(Josh Gerben)، وکیل علامت های تجاری که بیش از شش هزار و 500 درخواست علامت تجاری ثبت کرده است، می گوید که شرکت نایک واقع در اورگن در روز 27 اکتبر چندین درخواست برای ثبت علامت های تجاری NIKE و JUST DO IT و لوگو تیک مانند خود ثبت کرده است. همچنین به گفته سی ان بی سی در روز 28 اکتبر چندین درخواست دیگر برای لوگو Jumpman و Air Jordan نیز ثبت کرده است. به نظر می رسد این شرکت قصد دارد از فروش غیر قانونی کفش و البسه مجازی خود در جهان هایی مانند متاورس جلوگیری کند و خود پا به این عرصه بگذارد.

در ماه دسامبر سال گذشته شرکت نایکی (Nike) نیز در راستای توسعه حضورش در متاورس، شرکت کفش ورزشی مجازی RTFKT را به مبلغ نامعلومی خریداری کرد و چندین درخواست برای ثبت نماد بازرگانی امضا کرد که نشان می دهد این شرکت در آینده ای نه چندان دور کفش و پوشاک مجازی خود را خواهد فروخت.

در چنین فضاهای مبتنی بر بلاک چین، کاربران می تواند زمین مجازی و سایر دارایی های دیجیتالی مانند پوشاک برای آواتارها را به عنوان دارایی دیجیتالی معروف به توکن غیرقابل معاوضه (NFT) خریداری کنند. شرکت RTFKT که در سال 2020 تاسیس شد، کلکسیون های NFT دیگری هم تولید می کند.

در این جهان های مجازی می توان هر لباسی که می خواهید را به هر شکلی بپوشید و تنها محدودیتی که وجود دارد این است که آن لباس در چه پلتفرم هایی در دسترس است. به طور کلی هر یک از پلتفرم ها از فناوری های مخصوص به خود استفاده می کنند با این حال طراحان مد دیجیتال امیدوارند که بتوان در برخی موارد فایل های مربوط به لباس ها را در بین پلتفرم های مختلف به اشتراک گذاشت.

قیمت این لباس ها نیز حائز اهمیت است. برای مثال قیمت هر لباس در پلتفرم DressX بین 30 تا 1000 دلار متغیر است.

چگونه تصمیم بگیریم چه بپوشیم

محدودیت های زندگی اجتماعی که اغلب بر انتخاب مد در جهانی حقیقی حاکم است در جهانی مجازی هنوز وجود ندارد. برخلاف دوران دبیرستان قرار نیست محدود به پوشیدن سبک خاصی باشید و می توانید به سادگی یک آواتار بسازید و رنگ پوست، لباس و ظاهر آن را مشخص کنید. می توانید هم گوچی بپوشید و هم رالف لارن. می توانید ظاهر یک پری دریایی یا شاهزاده را امتحان کنید. اگرچه این موضوع فوق العاده به نظر می رسد اما می تواند باعث اضطراب در انتخاب شود.

از آنجا که ما به طور روزافزون زمان بیشتری در فضای مجازی می گذرانیم، آنچه که به عنوان لباس انتخاب می کنیم در آینده با توجه به فناوری بلاک چین و ذخیره شدن همه داده ها در آن، ممکن است برای ما عواقبی به همراه داشته باشد. بلاکچین سیستمی برای ثبت و ذخیره داده ها است. این داده ها می تواند تراکنش بانکی، اسناد مالیکت، پیام های شخصی و سایر اطلاعات را در بر بگیرد. ویژگی بلاکچین این است که کار ذخیره این داده ها بدون نظارت مدیر یا صاحب امتیاز مرکزی انجام می شود و نمی توان با تخریب نقطه مرکزی، داده های ذخیره شده را تحریف یا نابود کرد.

ایان راجرز مدیر ارشد شرکت Ledger که کیف پول های سخت افزاری رمزنگاری شده تولید می کند، می گوید: در حال حاضر همه چیز آزمایشی است. ما در عصر طلایی هستیم و همه چیز به سرعت در حال توسعه است.

این حقیقت وجود دارد که اولین مواجهه بسیاری از مردم با جهانی مجازی از طریق بازی بوده است که اغلب فرد در آنها در قالب یک نینجا یا موجودی کوچک مثل خرگوش یا سایر موجودات به نقش آفرینی می پردازد. لباس پوشیدن در جهانی متاورس مانند داشتن عروسکی دیجیتالی از خودتان است. با این تفاوت که این عروسک از شما جدا نیست و خود شما هستید و دیگران شما را با همین ظاهر می بینند بنابراین باید پیش از انتخاب لباس خوب فکر کنید.

همه ما تجربه امتحان کردن فیلترهای مختلف را در فضاهای مجازی مثل اینستاگرام داشته ایم. فیلترهایی که واقعیت چهره افراد را تغییر می دهند. مد مجازی نیز برای چنین پلتفرم هایی ابتدا ایجاد شد.

متاورس جهانی است که می توانید در آن شبیه به واقعیت ظاهر شوید و یا رویاهایتان را به واقعیت تبدیل کنید. اما اینکه در فضاهای مجازی برخی از محدودیت های زندگی واقعی وجود ندارد به این معنا نیست که این جهان عاری از پیش فرض هایی است که افراد با آن به تحلیل شخصیت دیگران می پردازند. در حقیقت در نبود سایر نشانه ها مانند حرفه، در جهان مجازی لباس ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند.

اینکه در فضاهای مجازی برخی از محدودیت های زندگی واقعی وجود ندارد به این معنا نیست که این جهان عاری از پیش فرض هایی است که افراد با آن به تحلیل شخصیت دیگران می پردازند. در حقیقت در نبود سایر نشانه ها مانند حرفه، در جهان مجازی لباس ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند.

در جهان مجازی متاورس آنچه که شما می پوشید نمایانگر هویت بصری شما و اولین سیگنال های نشان دهنده سلیقه های مشترک است.

مزایای لباس های دیجیتالی به لباس واقعی

طراحی لباس در جهان های مجازی محدودیت های فیزیکی جهانی واقعی را نخواهد داشت و طراحان می توانند هر آن چه که تصور می کنند را خلق کنند. اما علاوه بر گسترده بودن طراحی ها، مزایای دیگری نیز وجود دارند که باعث تفاوت لباس های مجازی و واقعی می شوند از جمله این مزایا می توان به کاهش ضایعات و حفظ بهتر محیط زیست اشاره کرد.

تولید پوشاک دیجیتال باعث صرفه جویی سالانه 3300 لیتر آب می شود این مقدار آب برای مصرف خوراکی یک نفر برای 3.5 سال با مصرف روزانه دو لیتر کافی است.

علاوه بر آن این فرآیند باعث کاهش تولید دی اکسید کربن تا 97 درصد می شود. از دیگر مزایای استفاده از این چنین لباس هایی تولید ضایعات کم است زیرا به طور فیزیکی لباسی وجود ندارد که در طول زمان فرسوده شده و نیاز به دور انداختن و دفع آن به عنوان یک زباله باشد.

چرا باید لباسی که وجود خارجی ندارد بخریم؟

یکی از دلایل آن می تواند این باشد که مد دیجیتال شما را محدود نمی کند. شما می توانید لباس هایی را بر تن کنید که امکان پوشیدن آنها در جهانی واقعی وجود ندارد و یا مکان مناسبی برای استفاده فیزیکی از این نوع لباس ها وجود ندارد. می توانید هر لباسی را در هر آب و هوایی بپوشید. برای انتخاب لباس دیجیتال نیازی به در نظر گرفتن گرم، سرد، بارانی یا آفتابی بودن هوا نیست.

برای تمام مقدار ها لباس وجود خواهد داشت. فارغ از استفاده از آواتار و شخصی سازی آن، اگر تنها بخواهید یک لباس را با ظاهر طبیعی خود امتحان کنید دیگر نیازی به در نظر گرفتن مقدار و سایز نیست. تمام این لباس ها مقدار شما خواهند بود فرقی نمی کند چه وزن یا چه قدی دارید.

علاوه بر آن برخی از لباس ها را نمی توان چندین بار در زندگی روزمره بر تن کرد بنابراین آیا ارزش دارد که برای پوشیدن تنها یک بار یک لباس پول خرج کنید؟ اما پوشیدن آن بدون خریدن هزینه ای بر محیط زیست و زمین نخواهد گذاشت. شما می توانید لباس هایی که می خرید را در جهان های مجازی بپوشید و پس از آن زمانی که آن ها را نیاز نداشتید بدون تغییر و فرسوده شدن به دیگران بفروشید.

جهان به سوی پیشرفته شدن و دیجیتالی شدن پیش می رود و افراد برای خود شخصیتی دیجیتالی می سازند، حضور در این پلتفرم ها نیازی به لباس های واقعی ندارد.

با این حال از آنجا که هنوز درصد کمی از افراد مفهوم این فضاها، لباس های مجازی و مزایای آن ها را درک کرده اند، اگرچه پذیرفته شدن این موضوع در میان جوامع نیازمند صرف زمان بیشتر و آشنایی با چنین پلتفرم هایی است اما با پیشرفت فناوری بیشتر مردم روزی پای به این جهان ها خواهند گذاشت و خواه و ناخواه مفاهیمی مانند لباس های مجازی را خواهند پذیرفت.

اگرچه پذیرفته شدن این موضوع در میان جوامع نیازمند صرف زمان بیشتر و آشنایی با چنین پلتفرم هایی است اما با پیشرفت فناوری بیشتر مردم روزی پای به این جهان ها خواهند گذاشت و خواه و ناخواه مفاهیمی مانند لباس های مجازی را خواهند پذیرفت.

واقعیت مجازی از گذشته تا به امروز راه درازی را پیموده است با این حال ایجاد جهانهای دیجیتالی پیشرفته تر نیازمند اتصال پایدارتر و بهتر با تلفن همراه است موضوعی که شاید اینترنت 5G قادر به حل آن باشد.

پلتفرم های مجازی در حال حاضر وجود دارند و افراد برای برگزاری جشن ها، تولد و حتی مراسم عروسی از آن استفاده می کنند اما برای رسیدن به آنچه که مارک زاکربرگ در ویدئوی خود ترسیم می کند باید بیشتر منتظر بمانیم اما پوشیدن لباس های متفاوت و عجیب در پلتفرم های مختلف امروزه رویای دور از دسترسی نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2020

به "جهانی مُد و فَشن در جهان های مجازی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانی مُد و فَشن در جهان های مجازی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید