روایتی از بسته بندی گل های متبرک حرم مطهر امام رضا(ع) ، زیباترین یادگار حرم

به گزارش سفر به تایلند، خادمان شمیم رضوان در تب و تاب رسیدن گل های متبرک بالای ضریح حرم مطهر هستند. گل هایی که پس از طی طریقی خاص، آماده و بسته بندی می شوند تا راهی سفری کوتاه یا طولانی شوند.

روایتی از بسته بندی گل های متبرک حرم مطهر امام رضا(ع) ، زیباترین یادگار حرم

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران خراسان رضوی، شاید در انتها این سفر، به دست پیرزنی روستایی در آن سوی کشور برسند یا راهی اتاق بیماری کرونایی در مشهدالرضا(ع) شوند. انتها سفر گلبرگ های ریز و درشت و رنگارنگ این گل های بهشتی معین نیست، اما همه خادمان شمیم رضوان بر این باورند که این بسته های متبرک به دست عاشقان و دلدادگان مخلص حضرت رضا(ع) می رسد.

به سراغ معطرترین خدمت ها در حریم نورانی ثامن الحجج(ع) می رویم، جایی که قرار است خادمان شمیم رضوان بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع)، گل های متبرک بالای ضریح حضرت رضا(ع) را به هدیه هایی درخور برای مشتاقان دور و نزدیک بارگاه امام رئوف تبدیل نمایند.

گلدان های چهار گوشه بالای ضریح مطهر امام هشتم که هر 48 ساعت با گل های تروتازه تعویض می شوند. مرغوب ترین و زیباترین گل ها از گلایل، مریم، میخک، رز تا ژربرا، مارگریت و زنبق دست چین می شوند و زیبایی را مهمان چشمان مشتاق زائران می نمایند. کم منزلتی ندارد جای مقدسی که قرار است، این گل های خوشبخت در آن مأوا بگیرند.

ضریح مطهر، قلب بارگاه منور حضرت رضا(ع) و محل ملاقات مولا و مرید است. پس باید به کمال، آراسته و پیراسته باشد. کاری ظریف و حساس که تنها از دست متخصصان پرسابقه و با سلیقه گل آرایی آستان مقدس رضوی بر می آید و سنت دیرینه ای که هرروز با آداب و ادبی خاص در اینجا انجام می گردد.

گل ها پس از 48 ساعت حضور در بالای ضریح مطهر با گلهای تازه تعویض شده و در جعبه های مخصوص جای می گیرند و روی آنها با پارچه سبزرنگ متبرک و مزین به جمله السلطان ابی الحسن علی بن موسی الرضا(ع) پوشیده و با احترام تمام به بخش شمیم رضوان منتقل می شوند.

به نیت شفا

با ورود جعبه های گل، عطر صلوات در فضا می پیچد و خادمان سبزپوش که چشم انتظار رسیدن گل ها بودند، آماده خدمت می شوند. در هر کشیک شمیم رضوان، 25 خادم گل های ضریح مطهر را به دقت شمارش و هر گل را از شاخه سبز آن جدا و پرپر می نمایند.

گل ها در مرحله بوجاری، از هر نوع آلودگی پاک شده و تک تک گلبرگ ها درون سبدهای پلاستیکی و بعد از آن، روی سینی های مشبک گذاشته می گردد تا درون دستگاه خشک کن قرار گیرد. گلبرگ ها پس از مرحله بوجاری، خشک و سم زدایی می شوند. چرا که برخی از زائران از این گل های متبرک به نیت شفا استفاده می نمایند. فرایند خشک شدن گل ها، قریب 24 ساعت طول می کشد. سپس با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، راهی مرحله بسته بندی در کیسه های پلاستیکی می شوند.

سوغاتی متبرک

شماری از خدمتگزاران افتخاری شمیم رضوان که سال هاست سعادت خدمت در آستان قدس رضوی را دارند، معتقدند که هر بار تجربه لمس این گل های معطر و متبرک رنگ و بوی تازه ای برایشان دارد و هیچ گاه از انجام مکرر آن خسته نمی شوند. لحظات توزیع گل ها بین زائران هم حال و هوای خاص خود را دارد و بارها چشم زائران و خادمان از شوق بارانی می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1641

به "روایتی از بسته بندی گل های متبرک حرم مطهر امام رضا(ع) ، زیباترین یادگار حرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از بسته بندی گل های متبرک حرم مطهر امام رضا(ع) ، زیباترین یادگار حرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید