مریخ نورد کنجکاوی هفت ساله شد

به گزارش سفر به تایلند، مریخ نورد کنجکاوی با وجود آسیب های فراوان دربدنه خود همچنان برسطح سیاره مریخ فعال است و پس از هفت سال همچنان به کشف اسرار سیاره سرخ می پردازد.

مریخ نورد کنجکاوی هفت ساله شد

به گزارش خبرنگار کارشناسان اعلام کردند مریخ نورد کنجکاوی که در تاریخ 5 آگوست 2012 برسطح سیاره سرخ فرود آمد اکنون هفت سال است که بدون وقفه به حرکت برسطح سیاره مریخ می پردازد. فرود برسطح سیاره مریخ و راه اندازی مریخ نورد یکی از چالش های پیش روی دانشمندان در زمان پرتاب مریخ نورد کنجکاوی بود که با موفقیت انجام شد.

کارراهنمایی و کنترل مریخ نورد کنجکاوی از طریق متخصصان آزمایشگاه JPL ناسا در کالیفرنیای آمریکا صورت گرفته است. درطول سال ها مریخ نورد کنجکاوی به حرکت برسطح سیاره مریخ و ارسال تصاویر از مناطق مختلف سیاره پرداخته است. هدف از ارسال این مریخ نورد آنالیز درباره وضعیت زمین شناسی سیاره مریخ، انجام بعضی آزمایش ها و عکس برداری از سیاره سرخ بوده است.

ازجمله دستاورد های مریخ نورد کنجکاوی کشف عنصرمتان در دهانه گِیل (Gale) بوده است. این مریخ نورد درطول سال ها حدود 154 کیلومتر بر سطح سیاره سرخ حرکت نموده است و دانشمندان امیدوار هستند با راهنمایی آن به سوی مناطقی ویژه از سیاره مریخ به نشانه هایی از حیات درگذشته های دور سیاره مریخ دست یابد.

در سپتامبر سال 2014 مریخ نورد کنجکاوی به پایه کوه منحصربه فرد و استثنایی شارپ رسید که ارتفاعی افزون بر 5.5 کیلومتر دارد و بر دهانه گیل واقع شده است. این کوه یکی از بلند ترین کوه ها درمیان سیاره های فضایی درمنظومه شمسی است.

مریخ نورد کنجکاوی دارای شش چرخ از جنس آلومینیوم است که با آن برسطح سیاره سرخ حرکت می نماید. اگرچه در ماه های اخیر به دلیل سال ها حرکت برسطح سیاره، چرخ ها دچار آسیب جدی شده اند؛ دانشمندان با کاستن از سرعت حرکت مریخ نورد در کوشش هستند تا طول بازه زمانی ماموریت آن را افزایش دهند.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از داده های دریافتی از مریخ نورد کنجکاوی به حقایقی درباره علت دگرگون شدن سیاره مریخ از سیاره ای دارای آب به یک سیاره خشک و بسیار سرد دست یابند.

ترسناک ترین سونامی فضایی در این سیاره روی داده است مریخ نورد کنجکاوی برای یک ماموریت 687 روزه زمینی که حدود یک سال مریخی می گردد به سیاره سرخ ارسال شده بود اما مدت ها پس از اتمام ماموریت خود به کاوش درسیاره مریخ می پردازد. در طول سال ها مریخ نورد کنجکاوی با انواع مشکل های نرم افزاری و سخت افزاری روبرو شد که دانشمندان از راه دور با استفاده از فرمان های نرم افزاری مشکل های آن را رفع کردند.

منبع اصلی فراوری انرژی درمریخ نورد کنجکاو مولد حرارتی رادیوایزوتوپ با نام اختصاری MMRTG است که مواد رادیواکتیو را به جریان الکتریسیته تبدیل می نماید و به گفته کارشناسان تا 14 سال می تواند منبع انرژی مریخ نورد را تامین کند.

دارای بودن منبع انرژی هسته ای سبب می گردد تا در جریان توفان های سهمگین سیاره مریخ که سبب از کار افتادن مریخ نورد فرصت گردد، کنجکاوی آسیب ندید و توانسته به ادامه ماموریت خود بپردازد.

کارشناسان امیدوارند تا زمان ارسال دو مریخ نورد جدید مارس 2020 و مریخ نورد اروپایی روسی اگزومارس با نام رزالیند فرانکلین در فوریه 2021 به سیاره سرخ، مریخ نورد کنجکاوی همچنان فعال بماند. هزینه پرتاب مریخ نورد کنجکاوی به سیاره مریخ حدود 2.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

در دو ماموریت آینده ارسال مریخ نورد کارشناسان درنظر دارند به آنالیز دقیق حیات باستانی برسطح سیاره سرخ بپردازند.

منبع:Space

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 248

به "مریخ نورد کنجکاوی هفت ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد کنجکاوی هفت ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید