مزایا و معایب پژو 2008: مینی کراوس اوور زیبای ایران ارزش خرید دارد؟
به گزارش سفر به تایلند، پژو 2008 نخستین و تنها خودروی 5 ستاره و با کیفیت ایران خودرو است. افرادی که به دنبال خرید یک خودروی مرغوب و سطح کیفی بالای تولید داخل هستند؛ روی کراس اوور زیبای پژو دست گذاشتند و خواهان آن هستند.
پژو 2008 در کلاس خودروهای مینی اسپرت قرار گرفته است و به وضوح زیباتر از دیگر خودروهای تولید داخلی است که در خیابان های شهر می بینیم. شاید به همین خاطر است که طرفداران زیادی دارد و در هر ثبت نام ایران خودرو، با وجود قیمت بالای آن، باز هم متقاضیان زیادی دارد.
شرکت پژو این خودرو را اولین بار در سال 2013 روانه بازار کرد. به غیر از کشور فرانسه، تنها در چهار کشور برزیل، چین، مالزی و ایران ساخته می گردد و تا کنون بیش از 250 هزار نمونه از آن در سراسر دنیا فروخته شده است.
مشخصات موتوری و پلتفرم
به طور کلی، 5 مدل پژو 2008 در دنیا با موتورهای بنزینی و دیزلی تولید می گردد که در ایران مدل دارای موتور بنزینی با پیشرانه 1.6 لیتری تولید می گردد. قدرت موتور این مدل 163 اسب بخار با گشتاور 240 نیوتن متر و شتاب 7.8 ثانیه ای برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت است.
حداکثر سرعت پژو 2008 هم 200 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. از نظر دنده، در دو مدل 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک ساخته شده و مصرف سوخت آن هم قابل توجه است: 4.9 لیتر در جاده و 9.8 لیتر در شهر!
اندازه رینگ های این خودروی زیبای تولید داخل 16 اینچی است ولی وزنی بالای یک تن دارد. پلتفرم پژو 2008 همان پلتفرم خودروی پژو 206 و پژو 207 است. این پلتفرم مشترک با پژو سیتروئن به نام PSA PF1 در طول تاریخ تغییرات زیادی کرده است و با پلتفرم اولیه استفاده شده در پژو 206 تفاوت هایی دارد.
یکی از معایب و ایرادات پژو 2008 از همین پلتفرم نشات گرفته می گردد. منتقدان می گوید این پلتفرم قدیمی است و مانند پژو 206 از فنربندی مک فرسون برای چرخ های جلو و اکسل عرضی به همراه بازوهای دنباله ای در چرخ های عقب سود می برد که البته فنربندی چندان پیشرفته و کاملی در سال 2019 به حساب نمی آید.
هم اندازه با رنو کپچر
خودروی پژو 2008 چندان بزرگ نیست و جثه ای به اندازه یک هاچ بک کراس یا کراس اوور کامپکت دارد. ابعاد و اندازه های پژو 2008 دقیقا با رنو کپچر یکسان است و اندکی از سنگ یانگ تیوولی کوچک تر به نظر می رسد، از این رو نباید از 2008 انتظار خودرویی در ابعاد و جثه سوزوکی ویتارا را داشته باشید.
فاصله این خودرو از زمین هم هم فاصله با رنو ساندرو دنده اتوماتیک است. اگر دنبال یک کراس اوور شهری می شد؛ تفاوت زیادی میان این دو خودرو نیست و حتی خودروی ساندرو استپ وی تا حدودی از 2008 مرتفع تر است.
آپشن های پژو 2008
پژو 2008 ذاتا خودروی پر آپشنی است. امکانات رفاهی این خودرو قابل توجه هستند و یکی از دلایل محبوبیت آن در میان جوانان و خودروبازها هم به این بخش برمی گردد. قیمت نسبتا بالای خودرو پژو 2008 هم برای این آپشن ها است.
از مهم ترین آپشن های این خودرو می توان به کروز کنترل، ترمز ABS + EBS، شش عدد کیسه هوا، سیستم فرمان برقی، مانیتور 7 اینچی لمسی، سیستم صوتی بلوتوثی با کنترلر روی فرمان، آیینه های جانبی برقی و تاشو، سیستم پارک اتوماتیک با دوربین دنده عقب، سنسور کاهش باد لاستیک، سنسورهای هشداری پیرامونی، رینگ های آلمومینیومی 16 اینچی، برف پاک کن اتوماتیک، سیستم ترمز اضطراری، چراغ ال ای دی روز، چراغ سقفی نواری، تنظیم ارتفاع اتوماتیک صندلی و سیستم GPS.
البته، نباید انتظار داشته باشید تمام این آپشن ها توسط ایران خودرو روی پژو 2008 به شما داده گردد. ایران خودرو ضمن پایین آوردن کیفیت مونتاژ این ماشین نسبت به مدل های وارداتی، برخی آپشن های گران قیمت را هم حذف کرده است.
معایب پژو 2008
اگر برنامه خرید پژو 2008 را دارید؛ بهتر است علاوه بر مشخصات فنی، آپشن های زیاد آن و احتمالا طراحی و نمای بسیار شیک و زیبایی که چشم شما را گرفته؛ نگاهی هم به معایب این خودرو داشته باشید و با آگاهی بیشتری انتخاب کنید.
علاوه بر اینکه گفتیم دارای پلتفرم قدیمی است که برای خودروهای امروزی مناسب نیست؛ یک خودروی دیفرانسل جلو محسوب می گردد و دارای 4 چرخ متحرک نیست. بنابراین؛ برای آفرود مناسب نیست و نمی تواند تایرهای چهار فصل داشته باشد.
توانایی پیمایش خارج از جاده ای 2008 در اندازه خودروهای سواری معمولی است و فقط 2 الی 5 سانتی متر از سطح زمین فاصله دارد.
طراحی کلی این خودرو زیبا ولی فاقد نوآوری در بخش هایی مانند جلو پنجره ها، چراغ ها و بغل درب ها است. کوچک بودن داشبورد و فضای سرنشین های عقب، جنس پلاستیک خشک و کم کیفیت داشبورد در کنار قیمت بسیار زیاد آن در ماه های اخیر از دیگر معایب این کراس اوور هستند.
قیمت پژو 2008
از همان ابتدای منتشر شدن خبر مونتاژ این خودرو در ایران توسط شرکت ایران خودرو؛ شایعاتی درباره قیمت بالای این خودرو منتشر شد که بعدا تایید شد.
اگر خودروهای دیگر تولید داخل به نوسانات ارز و تحریم ها واکنش های 5 و 10 میلیون تومانی داشتند؛ پژو 2008 یک روز 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و روز بعد 50 میلیون تومان کاهش قیمت پیدا می کند.
اکنون در بازار می توانید پژو 2008 صفر را در رده قیمتی 300 تا 350 میلیون تومان خریداری کنید. پژو 2008 دست دوم نیز قیمت هایی حدود 200 میلیون تومان دارد. قیمت بالای این خودرو در کنار عدم تنوع رنگی که از ایران خودرو شاهد هستیم؛ باعث ناامیدی طرفداران این خودرو شده است.
منبع: یک پزشک