مسابقه بزرگ بین خودروهای کوچک
به گزارش سفر به تایلند، دهه هاست که اتومبیل های هاچ بک شهری گوناگونی از سوی خودروسازان مختلف تولید و عرضه می شود و به واسطه محبوبیتی که این خودروهای عمدتاً ارزان قیمت در اقصی نقاط جهان دارند، شرکت های خودروسازی مختلف سعی دارند با ارتقا محصولات خود، سهم به سزایی در بازار این کلاس خاص خودرو داشته باشند و از این رقابت عقب نمانند. البته در ایران وضع به این منوال نیست و در کشور ما خبری از آن تنوع، محبوبیت و حتی قیمت پایین این خودروها نیست. به هرترتیب، بازار خودروی کشور ما با محصولاتی چون: پراید نسیم، دوو ماتیز، سایپا 111 و MVM110 از دیرباز آشنا بوده و طی چند سال گذشته نیز، ورود برخی خودروهای وارداتی همچون: میتسوبیشی میراژ، هیوندای i10، رنو ساندرو، چند محصول چینی و کیا پیکانتو به بازار خودروهای هاچ بک کوچک در ایران رونق بخشیده است. جدای از کیفیت و کارکرد نمونه های وطنی، شاید مقایسه خصوصیت های مثبت ومنفی کیا پیکانتو با برخی از این محصولات تازه از راه رسیده، برای کسانی که قصد تهیه خودرویی در این کلاس دارند، بتواند راهگشا باشد.
مقایسه با میتسوبیشی میراژ
میتسوبیشی میراژ (Mitsubishi Mirage) از جمله خودروهای کامپکت کوچک است که سابقه تولید آن به دهه هفتاد میلادی باز می شود و هم اکنون نسل ششم آن در حال تولید است. با توقف تولید نسل اول آن در سال 2003 میلادی، نسل جدیدی که ما با آن آشنا هستیم، در سال 2012 میلادی به خط تولید میتسوبیشی بازگشت. سال 2015 میلادی بود که این کوچولوی ژاپنی به همت شرکت آرین خودرو پا به کشور ما گذاشت. طبیعی بود که بنا به عدم علاقه ایرانیان به خودروهای این کلاس، میراژ چندان در کسب رضایت مشتریانی ایرانی خود پیروز عمل نکرد. البته با فیس لیفتی که در سال 2017 میلادی روی آن انجام شد، تا حدودی وضع در بازارهای جهانی و حتی در کشور ما بهتر شد و در ادامه این امکان وجود داشت که تعدادی از این خودرو را در خیابان های ایران نیز مشاهده کنیم. به دلیل هم سانی و هم عصر بودن نسل دوم کیا پیکانتو با نمونه های اولیه میراژ واردشده به ایران، قصد داریم که به بررسی و مقایسه مدل های پیش از 2017 میلادی این دو خودرو بپردازیم و در اینجا با نمونه ارتقا یافته میراژ در سال 2017 میلادی کاری نداریم. در ابتدا باید توجه داشت که وقتی پیکانتوی کره ای در کشور ما عرضه شد، میتسوبیشی هنوز اقدام به ارتقای سطح فنی و تغییر طراحی و به روزرسانی امکانات میراژ نکرده بود و طبیعی بود که کیا پیکانتو به مدد ظاهر چشم نواز و شکیل ترش، گوی سبقت را از این ژاپنی برباید.
اولین نسل از میراژهای راه یافته به کشور ما از طراحی ساده ای برخوردار بودند و هنوز معایب طراحی آن ها رفع نشده بود. همچنان که از محصولات صنعت خودروسازی ژاپن انتظار می رود، متریال به کاررفته و کیفیت ساخت میراژ از سطح بالایی برخوردار است. حجم پیشرانه سه سیلندر 12 سوپاپ این خودرو 1200 سی سی است که امکان تولید 79 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده آن اتوماتیک CVT است. شتاب صفر تا صد آن 13.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 173 کیلومتر در ساعت ذکر شده است. طبیعی است که بهره گیری میراژ از پیشرانه ای سه سیلندر 12 سوپاپ در مقابل پیش رانه چهار سیلندر 16 سوپاپ پیکانتو، منجر به کاهش قدرت و گشتاور این خودرو شده است. این خودرو واقعاً کم مصرف است و چیزی درحدود 5.9 لیتر به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر بنزین می سوزاند. داشتن استاندارد آلایندگی یورو5 و تولید تنها 95 گاز مضر CO2 در هر کیلومتر، نشانگر این نکته است که میتسوبیشی میراژ به مراتب بیشتر از کیا پیکانتو دوستدار محیط زیست است. اما میراژ با داشتن تنها دو ایربگ و محدود بودن به دو سیستم ترمز و پایداری EBD و ABS در برابر پیکانتو که از سیستم های نگهدارنده ABS و EBD و VSM و ESC و شش کیسه هوا سود می برد، در بحث ایمنی حرفی برای گفتن ندارد. این وضع درمورد تنوع امکانات رفاهی و آپشن ها هم به همین منوال است، مگر اینکه بخواهید میراژ ارتقا یافته 2017 میلادی را با پیکانتوی تولید شده در سال های 2015 و 2016 میلادی مقایسه کنیم تا شاید برابری یا برتری میراژ حاصل شود. دربحث قیمت هم باید گفت که کیا پیکانتو چند ده میلیون گران تر است، و فقط درصورتی قیمت این دو باهم برابری می کند که مدل های پایین تر و آسیب دیده پیکانتو را با برخی نمونه های اولین میراژ های واردشده به ایران مقایسه کنیم. درکل، به دلایلی چون ظاهر بهتر، قدرت و توان فنی بالاتر، امکانات رفاهی و آپشن های بیشتر و… خرید پیکانتو را باید به خرید میراژهای سال 2015 و 2016 میلادی ترجیح داد و اگر اصرار به خرید این محصول میتسوبیشی باشد، مدل ارتقا یافته آن با قیمتی به مراتب بیشتر توصیه می شود.
مقایسه با هیوندای i10
هیوندای i10 کوچکترین عضو خانواده پُرجمعیت هیوندای است که از سال 2007 میلادی تاکنون در کشورهای هند، مالزی و ایران تولید شده است. تولید این خودروی کوچک را در کشور ما شرکت کرمان موتور به عهده دارد که پس از کش وقوس های فراوان، این محصول اصالتاً کره ای را با پیشرانه ای 1248 سی سی که توان تولید 86 اسب بخار قدرت و گشتاوری برابر با 121 نیوتن متر دارد، در ایران مونتاژ و به بازار عرضه کرده است. در حقیقت این محصول کرمان موتور، نسل دوم هیوندای i10 محسوب می شود که در سال 2013 میلادی رونمایی و یک سال پس از آن عرضه شده است.
طراحی هیوندای i10 کار آلمانی هاست و ابعاد نسل جدید آن تغییر یافته و طویل تر شده است. حفظ کیفیت، تغییر مداوم ظاهری و طراحی هوشمندانه، به روزرسانی مداوم امکانات و آپشن ها و… منجر شده است که هیوندای i10 طی 12 سال گذشته همچنان در بازارهای جهانی خوش بدرخشد و با استقبال مشتریانش روبه رو باشد.
با وجود اینکه در بحث طراحی و ظاهر خودرو عمدتاً سلیقه حرف اول را می زند، استقبال مستمر جهانیان از این هاچ بک کوچک نشان می دهد که در این موضوع گوی سبقت را از رقبایش ربوده است. فرم کشیده چراغ ها و هماهنگی بین چراغ ها و بدنه، طراحی هوشمندانه بخش های داخلی و خارجی، هماهنگی ابعاد بدنه و ظاهر اسپرت آن، شکیل بودن طراحی داخلی، استفاده بهینه از فضای داخل کابین، تلفیقی جذاب از زیبایی و کارایی در بحث طراحی داخلی و… نمایانگر پیروزیت طراحی این خودروی شهری و برتری آن نسبت به طراحی کیا پیکانتو است. متریال به کاررفته در داخل کابین این اتومبیل، با وجود اینکه از جنس پلاستیک است، ولی بسیار باکیفیت و بادوام است. در بحث فنی نیز، برتری نسبی از آن محصول هیوندای است؛ هر چند پیش رانه محصول کیا به مراتب از اشتهای کمتری برخوردار است و کمتر بنزین می سوزاند. عدم استفاده از امکاناتی چون: نمایشگر هفت اینچی و سیستم گرم کن صندلی ها و فرمان در نسخه های عرضه شده در ایران، از جمله معایب این خودرو است.
هم اکنون و در ابتدای اردیبهشت سال 1398 شمسی، قیمت این خودرو در بازه 190 الی 220 میلیون تومان قرار می گیرد. به طورکلی، به دلیل رونق بیشتر خرید و فروش هیوندای i10 در بازار ایران و جذابیت های ظاهری و طراحی سطح بالاتر، خرید این محصول به نسبت کیا پیکانتو ارجحیت دارد.
منبع: دیوار