27 حقیقت جالب و خواندنی درباره هواپیما و پرواز کردن

به گزارش سفر به تایلند، حتی اگر هواپیما ها یکی از محبوب ترین راه ها برای طی کردن مسافت های طولانی باشند، با این حال آن ها به نوعی مبهم مانده اند و سوالات بی شماری درباره آن ها در ذهن ما به وجود می آید. آیا اگر یکی از موتور های هواپیما از کار بیافتد، هواپیما می تواند تنها با یک موتور پرواز کند؟

27 حقیقت جالب و خواندنی درباره هواپیما و پرواز کردن

برترین ها:آیا بال ها مهم ترین نقش را در پرواز دارند؟ اما مهمتر از همه، چرا گاهی اوقات پس از انتخاب جایگاه کنار پنجره، در کنار جایگاه شما پنجره ای وجود ندارد؟! امروزه با ما در برترین ها همراه باشید تا حقایقی جالب را درباره پرواز با هواپیما برای شما بیان کنیم.

1. هوای موجود در قسمت مسافری هواپیما به اندازه یک کویر خشک است و تنها حدود 20 درصد رطوبت دارد. به همین دلیل ممکن است در حین پرواز احساس کنید که پوستتان سفت شده است و لب هایتان خشک شوند. منطقی است که شرکت های هواپیمایی، دستگاه هایی مرطوب نماینده هوا را برای افزایش این رطوبت به هواپیما ها اضافه نمایند. اما این موضوع برای شرکت های هواپیمایی هزینه زیادی دارد. به علاوه، بدنه هواپیما بیشتر از جنس آلومینیوم و فلزات دیگر است که هوای مرطوب می تواند منجر به خوردگی سریع آن ها گردد؛ بنابراین همواره هنگام پرواز با هواپیما ها بهتر است که کرم مرطوب نماینده به همراه خود داشته باشید.

2. هر 37 ثانیه، یک هواپیما در فرودگاه بین المللی شیکاگو اوهر ایالات متحده، نشست و برخاست می نماید.

3. بال ها تنها یکی از مؤلفه های مهم پرواز هستند. برای این که هواپیما بتواند پرواز کند باید 4 نیرو وجود داشته باشد؛ این نیرو ها هواپیما را به جلو، بالا، پایین می برند و سرعت آن را کاهش می دهند. این نیرو ها شامل نیروی پرتاب، بالابرنده، کشش و وزن هستند.

4. با گذشت زمان، دی اکسید کربن موجود در جو به طور فزاینده ای افزایش یافته است. این امر سبب افزایش ایجاد چاله های هوایی می گردد و به همین دلیل است که تکان های ناگهانی هواپیما ها روز به روز بدتر و بیشتر می گردد.

5. بوئینگ 747.8، یکی از بزرگترین هواپیما های تجاری جهان، دارای توان الکتریکی کافی برای تأمین الکتریسیته تقریباً نیم میلیون تلویزیون صفحه تخت است.

6. سعی کنید از پتو های موجود در هواپیما استفاده نکنید. بسیاری از خطوط هوایی فقط یکبار در ماه آن ها را می شویند. بهتر است از پتو مسافرتی، کت و یا ژاکت خود بهره ببرید.

7. BEDE BD.5 MICRO کوچکترین و سبکترین جت جهان است و رکورد جهانی گینس را در اختیار دارد. این جت می تواند یک نفر را در خود جای دهد و وزن آن کمی بیشتر از یک پاندای می باشد.

8. ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. این هواپیما می تواند تا 853 مسافر را حمل کند! و طول بال های آن از طول هواپیما بیشتر است. این هواپیما 73 متر طول دارد، در حالی که بال ها به طول 80 متر کشیده می شوند. این هواپیما از 4 میلیون قطعه ساخته شده است!

9. بزرگترین و سنگین ترین هواپیمای جهان آنتونوف AN.225 است. مخازن سوخت این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان 280 تن را دارند و در حالت عادی در هر ساعت 18 تن سوخت مصرف می نماید. این غول قابلیت حمل بار تا 250 تن را دارا می باشد و وزن آن ضمن حمل بار به 640 تن می رسد!

10. دستشویی ها کثیف ترین مکان های هواپیما نیستند! میز های مخصوص غذاخوری جلوی جایگاه ها 8 برابر بیشتر از توالت هواپیما باکتری دارند!

11. وویجر اولین هواپیمایی بود که بدون سوخت گیری و متوقف شدن توانست دور جهان را پرواز کند. این پرواز در سال 1986 انجام شد و به مدت 9 روز، 3 دقیقه و 44 ثانیه ادامه داشت.

12. در هر لحظه 61هزار نفر با هواپیما بر فراز آمریکا سفر می نمایند و حدود 5000 هواپیما آن ها را حمل می نمایند.

13. بیش از یک سوم گیرنده های چشایی شما هنگام پرواز کار نمی نمایند. به همین دلیل ممکن است حتی خوشمزه ترین غذا ها و نوشیدنی ها در هواپیما به نظر بی مزه و غیرعادی باشند.

14. تنها 5درصد از جمعیت کره زمین تا به امروز سفر با هواپیما را تجربه نموده اند.

15. در داخل یک بوئینگ 747، حدود 225 کیلومتر سیم کشی وجود دارد که وزن آن ها به بیش از 1.5 تن می رسد.

16. صاعقه خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید با هواپیما برخورد می نماید. هنگامی که هواپیما از میان ابر ها پرواز می نماید، اصطکاک آن با هوای اطراف برق استاتیک ایجاد می نماید که می تواند باعث رعد و برق گردد. انرژی ای که از این صاعقه به هواپیما منتقل می گردد هیچ وقت به داخل کابین نمی آید بلکه به وسیله بدنه آلمینیومی هواپیما تخلیه می گردد. به طور متوسط، رعد و برق حداقل یک بار در سال به هر هواپیمایی برخورد می نماید.

17. طی یک پرواز 3 ساعته، بدن شما 10 لیوان آب از دست می دهد و شما را در معرض کمبود آب بدن قرار می دهد.

18. اگر پرواز های فرست کلاس دیگر چندان مهیج به نظر نمی رسند، می توانید هواپیما های خطوط هوایی اتحاد امارات را امتحان کنید. هر یک از این هواپیما ها شامل سه اتاق با تمامی امکانات رفاهی است. اما بلیت بسته به مقصد شما ده ها هزار دلار هزینه خواهد داشت.

19. هواپیما هایی وجود دارند که بدون هیچ مسئله ای می توانند با خاموش شدن یک موتور نیز پرواز نمایند. به عنوان مثال، بوئینگ 787 Dreamliner می تواند با خیال راحت مسافران خود را به مدت 5 ساعت و نیم فقط با یک موتور حمل کند.

20. پنجره ها و جایگاه های هواپیما همواره با هم مطابقت ندارند و در یک راستا نیستند، بنابراین هنگام خرید بلیط، انتخاب جایگاه کنار پنجره تضمین نمی نماید که شما از بالا منظره ای از زمین را داشته باشید. در هواپیما های مسافربری بزرگ مثل ایرباس یا بوئینگ، قرارگیری جایگاه به نوع هواپیما بستگی دارد. در هواپیما های فرست کلاس معمولا انتخاب شما درست است، اما در هواپیما هایی با بلیت های ازران قیمت نباید دقیقا انتظار جایگاه کنار پنجره را داشته باشید و گاهی به جای پنجره با بدنه هواپیما روبه رو می شوید!

21. هواپیمای مسافربری کنکورد، سریعترین هواپیمای مسافربری است که تا به امروز ساخته شده است که می توانست با سرعت دو برابر سرعت صوت پرواز کند. در سال 1983 هواپیمای کنکورد جهت نیویورک تا لندن را فقط در مدت زمان 2 ساعت و 56 دقیقه طی کرد. به دلایل مختلف، از جمله هزینه بالای عملیات پرواز و صدای بسیار بلند و شکستن دیوار صوتی، استفاده از هواپیمای مسافربری کنکورد ممنوع اعلام شد.

22. میانگین سرعت هواپیما های مسافربری 925 کیلومتر در ساعت است که تقریباً 3 برابر سریعتر از سرعت یک لامبورگینی گالاردو است.

23. حمل جیوه در پرواز ها مجاز نیست، زیرا حتی مقدار کمی از این فلز مایع می تواند به آلومینیوم که بیشتر هواپیما ها از آن ساخته شده آسیب جدی وارد کند. مشکل این است که جیوه خیلی سریع با آلومینیوم ترکیب می گردد و هنگامی که این کار را انجام می گردد، این لایه محافظی را از بین می برد.

24. در حالی که رانندگان به دلایل آشکار نمی توانند هنگام رانندگی بخوابند، اما خلبانان می توانند درون کابین چرت بزنند! چون در برخی از زمان های پرواز، هواپیما فقط با کنترل اتوماتیک کنترل می گردد. هنگام مصاحبه با 500 خلبان، 43درصد از آن ها اعتراف کردند که پشت فرمان می خوابند!

25. ماسک اکسیژن اضطراری هواپیما تنها حدود 15 دقیقه به شما اکسیژن می رساند. خوشبختانه، این مدت زمان برای یافتن مکان فرود مناسب یا حداقل پایین آمدن تا ارتفاعی که مردم دیگر نیازی به ماسک اکسیژن ندارند، کافی است.

26. انگلیسی زبان بین المللی پرواز است. تمام خلبانان پرواز های تجاری و کنترلر های پرواز که در جهت پروازی بین المللی فعالیت می نمایند باید به زبان انگلیسی صحبت نمایند.

27. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، خلبان ها اجازه ندارند غذای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و برای ایمنی و احتیاط بیشتر، خلبان ها در هنگام پرواز، غذایی متفاوت از یاری خلبان می خورند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 710

به "27 حقیقت جالب و خواندنی درباره هواپیما و پرواز کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "27 حقیقت جالب و خواندنی درباره هواپیما و پرواز کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید