آشنایی با باغ امیر سمنان

به گزارش سفر به تایلند، عمارت باغ امیر سمنان، یکی از بناهای زیبا و دیدنی شهر سمنان است که قدمت آن به اواخر حکومت قاجاریه برمی شود.

آشنایی با باغ امیر سمنان

جهت دریافت خدمات طراح نمای ویلای دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

خبرنگاران آنلاین: عمارت باغ امیر سمنان بین سال های 1275 تا 1285 توسط استاد معمار باشی و به دستور و هزینه صاحب بناحاج میرزا آقا فامیلی ساخته شد.

علت نام گذاری بنا به عمارت باغ امیر، همجواری آن با باغ عظیم امیر اعظم بوده است. امیر اعظم مشهورترین حاکم ایالت قومس (استان سمنان فعلی) بوده است که در سال 1295 هـ. ش، به ضرب گلوله کشته شد.

عمارت و باغ امیر که به تبعیت از معماری صفوی ساخته شده است در متراژی به وسعت سه هزار متر مربع نهاده شده است، که دارای دو باغ و دو منزل مسکونی بوده و از لحاظ فرهنگی به سه دسته فضا: شامل فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی تقسیم می گردد.

بنای فوق که خانه یکی از عظیمان و تجار سمنان بنام حاج میرزا آقا فامیلی بوده است به تملک شهرداری درآمد.

خانه باغ امیر

خانه سمنان دارای 10 بخش است. بخش های خانه باغ امیر سمنان شامل بخش های چاپ، رادیو، تلفن و مخابرات، آب، اتاق نشیمن، اسناد، سینما و عکس، موسیقی، مطبخ و … است.

مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری باغ امیر به دو فاز تقسیم می گردد: فاز اول آن موزه می باشد که شامل بخش های چاپ، رادیو، تلفن و مخابرات، اسناد، موسیقی، عکس و سینما بوده که در تاریخ 27 /12/ 94 با حضور مسئولین شهر به بهره برداری رسید و فاز دوم آن سفره خانه سنتی است.

موزه باغ امیر

در موزه مجتمع باغ امیر سمنان در بخش تلفن و مخابرات بیش از 35 دستگاه تلفن با برند مختلف اعم از دستگاه مورس، تلفن های هندلی و تلفن های قدیمی، تلفن صحرایی و جنگی که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفته و اولین دستگاه تلفکس که در سمنان موجود بوده به نمایش گذاشته شده است.

عظیم ترین سند و وقفنامه آب سمنان به طول شش متر، شیرهای آب قدیمی و ساعت آبی، بالغ بر 100 سند قدیمی از اواخر قاجاریه تا دوره معاصر از جمله کوپن آذوقه مربوط به جنگ جهانی اول و دوم، اولین قرارداد تجاری سمنان با دولت روسیه، برگه تعرفه انتخابات مجلس سنا و شورای ملی مربوط به سال 1331 و….. در خانه سمنان نهاده شده است.

بازدیدکنندگان از خانه - موزه باغ امیر سمنان با مجموعه هایی چون مجموعه ابزار سلمانی، خطاطی و دستگاه بستنی ساز مربوط به یک قرن پیش، ساعت ورود و خروج مربوط به 80 سال قبل، ساعت سال کوک و اشیا و ابزارهایی که از تجاوز ارتش سرخ در سمنان حد فاصل سال هایی 1320 تا 26 باقی مانده است، آشنا می شوند.

این بنا در سال 1380 به مالکیت شهرداری سمنان درآمد و تا حدی مورد مرمت نهاده شد و در سال 91 به بخش خصوصی برای تبدیل به خانه سمنان واگذار شد و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان تبدیل به مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری شد.

خانه سمنان در 27 اسفند ماه با حضور جمعی از مسئولان و علاقمندان به فرهنگ و تاریخ استان سمنان افتتاح شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 863

به "آشنایی با باغ امیر سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با باغ امیر سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید