آموزش بذرگیری گوجه فرنگی در خانه

به گزارش سفر به تایلند، تهران (پانا) - با کاشت بذر هر نوع گوجه فرنگی می توانید گوجه هایی یکسان و شبیه به همان نوع فراوری کنید. اما ابتدا باید مراحل بذرگیری گوجه فرنگی را با روشی صحیح انجام دهید.

آموزش بذرگیری گوجه فرنگی در خانه

به گزارش نمناک، اگر تجربه کمپوست کردن به جای مانده های گوجه فرنگی را داشته باشید، قطعا دانه های گوجه فرنگی را دیده اید، دانه های موجود در این کمپوست ها در صورتی که یک زمستان را به عنوان اصلاح نماینده خاک و یا مالچ (به طور کلی به هر ماده ای که به عنوان پوشش برای حفظ رطوبت، جلوگیری از رشد علف های هرز و...بر روی خاک قرار بگیرد مالچ می گویند.) سالم بگذرانند، ممکن است گوجه فرنگی های تازه بدهند.

گاهی اوقات نیز گوجه فرنگی های ریزی که از درختان سال قبل به زمین می ریزند، در بهار رشد می نمایند اما به جای اینکه منتظر باشید که به صورت تصادفی رشد نمایند بهتر است دانه های آن را در هر جایی که مایلید، بکارید.

زمان جمع آوری دانه های گوجه فرنگی برای بذرگیری

دانه های گوجه فرنگی را می توان از میوه هایی که کاملا رسیده اند ، از اواسط تابستان تا پاییز جمع آوری کرد. گوجه فرنگی گیاهی است که به کندی رشد می نماید بنابراین چنانچه پیش از این هم در نمناک خواندید باغبانان کاشت آن ها را از اوایل بهار آغاز می نمایند.

ممکن است بذر گوجه فرنگی شش تا هشت هفته طول بکشد تا به نهال زنده تبدیل گردد و اگر یک بوته در فضای باز کاشته گردد ، برای فراوری میوه رسیده ممکن است به دو ماه زمان احتیاج داشته باشد.

البته این بسته به نوع و میزان گوجه فرنگی تا حدودی فرق دارد، به عنوان مثال گوجه گیلاسی و گلابی زودتر از گوجه فرنگی گوشت گاو (Beefsteak) میوه می دهد. اما به طور کلی ، گوجه فرنگی یکی از گیاهان کند رشد است.

چند مورد مهم درباره بذرگیری گوجه فرنگی

برای خشک کردن بذر بسیاری از گیاهان باید غلاف و یا خود میوه را خشک کرد و سپس از دانه های خشک شده آن ها استفاده کرد اما کار گوجه فرنگی کمی بیشتر طول می کشد زیرا بذر آن ها در یک فضایی مانند یک گونی پر از ژل محصور شده است که دارای مهار نماینده های رشد است تا از جوانه زدن دانه ها در داخل گوجه فرنگی جلوگیری کند بنابراین، برترین روش برای از بین بردن این پوشش ژل مانند، گندیدگی و تخمیر میوه ها است. در طبیعت ، زمانی که میوه از گیاه میافتد، این اتفاق رخ می دهد اما ما در پی راهی سریع تر هستیم.

برای به دست آوردن بذر های خوب اولین قدم، انتخاب گوجه فرنگی هایی است که از نظر ظاهر مناسب هستند. شما باید از برترین میوه ها بذر تهیه کنید این کار باعث می گردد تا برترین ژن ها به میوه های سال بعد منتقل گردد.

البته به یاد داشته باشید از دانه هایی بهره ببرید که به روش گرده افشانی بازOP یا Open- Pollinated (گرده افشانی به وسیله باد ، آب، حشرات و یا سایر عوامل طبیعی را گرده افشانی باز می گویند.) فراوری شده اند. در این روش تنوع ژنتیکی بسیار بالاست.

در مقابل بذرهای گوجه فرنگی هیبریدی (فراوری بذر از دو گیاه والد)، گرچه ممکن است جوانه زده و رشد نمایند اما اغلب گیاهانی را به وجود می آورد که از نظر ژنتیکی به یکی از والدین شبیه است و میوه های بسیار متفاوت از آنچه شما انتظار دارید را فراوری می نماید.

مراحل اولیه برای آغاز کار بذرگیری

به طور کلی برای انجام کار اولیه به 1 ساعت زمان احتیاج دارید و کل پروژه تقریبا 3 روز زمان می برد.

تجهیزات مورد احتیاج:

کاسه ای برای مخلوط کردن

شیشه کنسرو

صافی

مواد مورد احتیاج:

گوجه فرنگی های رسیده

پارچه پنبه ای یا حوله کاغذی

بشقاب کاغذی

پاکت قابل بسته شدن

آموزش دستورالعمل بذرگیری گوجه فرنگی

1. بذرها را برداشت کنید

برای آغاز فرآیند، میوه را از وسط نصف کنید به طوری که انتهای ساقه در یک طرف باشد. این امر حفره های بذر را بهتر نشان می دهد تا اینکه از قسمت انتهای ساقه برش دهید.

در بعضی از گوجه های کوچکتر، بذرها آنقدر در حفره متمرکز شده اند که می توانید آن ها را بیرون بیاورید و از بقیه گوجه فرنگی برای پخت و پز بهره ببرید اما بسیاری از گوجه فرنگی ها احتیاج به برداشتن کل بافت گوجه همراه با دانه ها دارند. به هر حال می توانید از هر گوجه ای که در دسترستان است، بهره ببرید. سپس دانه ها را در یک کاسه یا شیشه تمیز بریزید.

2. مرحله تخمیر

اگر مایعات کافی در تفاله گوجه فرنگی برای شناور شدن دانه ها در آن وجود نداشته باشد ، به یک فنجان آب احتیاج دارید تا به جدا شدن دانه ها از تفاله یاری کنید . سپس کاسه یا شیشه دانه های گوجه فرنگی را در مکانی گرم قرار دهید. برای انجام تخمیر احتیاج به 2 تا 4 روز زمان دارید. با این کار ، مخلوط بوی بدی متساعد می نماید.

اگر از شیشه های کنسرواستفاده می کنید، مطمئن باشید که ظرف مناسبی برای تخمیر بذر گوجه فرنگی است زیرا فضای اضافی در بالای شیشه بعضی از بوهای نا مطبوع را کنترل می نماید و طرفین آن به شما امکان می دهد وقایعی که اتفاق میافتد را مشاهده کنید. به علاوه پوشاندن قسمت بالای شیشه با پارچه پنبه ای یا حوله کاغذی، مگس ها را از ظرف دور می نماید و بعلاوه از انتشار بوی نامطبوع می کاهد.

به یاد داشته باشید که هر نوع را برچسب بزنید.

3. تخمیر را آنالیز کنید

روزی چند مرتبه فرایند تخمیر را آنالیز کنید. آنچه شما در نهایت خواهید دید، یک لایه کپک در بالای دانه ها و تفاله است. این فرآیند زمانی آغاز می گردد که حباب ها از مخلوط آغاز به بالا آمدن می نمایند یا هنگامی که کل لایه تفاله گوجه فرنگی با کپک پوشانده می گردد. اجازه ندهید دانه ها از این مرحله تخمیر بگذرند زیرا در این صورت ممکن است آغاز به جوانه زدن نمایند.

ممکن است تماشا لایه کپک به وسیله قوطی شیشه ای سخت باشد، اما به طور کلی وقتی بذرها در ته شیشه و در مایع آبکی قرار بگیرند و همانطور که در نمناک عنوان شده است لایه ضخیمی از تفاله و کپک روی آنها قرار بگیرد تخمیر صورت گرفته است.

4. دانه ها را جدا کنید

در این مرحله می توانید لایه کپک را برداشته و دور بیندازید. بلند کردن لایه کپک قبل از شستشوی بذر باعث شستشوی آسان بذر می گردد، اما ضروری نیست زیرا می توانید اندازهی آب به شیشه یا کاسه اضافه کنید و به شدت هم بزنید یا تکان دهید، سپس بذرهای خوب به ته آن می رسند و به شما این امکان را می دهند که اندازه اضافی را خالی کنید.

5. بذرها را تمیز کنید

مخلوط دانه را در یک صافی بریزید و دانه ها را به خوبی زیر آب روان بشویید. سعی کنید بقیه تفاله و کپک ها را از بین ببرید، به طوری که فقط بذرهای تمیز باقی بمانند.

6. دانه ها را خشک کنید

دانه ها را روی بشقاب کاغذی یا ظرف شیشه ای پهن کنید تا خشک شوند. از حوله های کاغذی یا به طور کلی کاغذ استفاده نکنید زیرا در این صورت دانه ها به کاغذ می چسبند و برداشتن آن ها سخت است. سعی کنید بذر ها را در مکان گرم و خشک قرار دهید و اجازه دهید دانه ها کاملا خشک شوند.

سپس هر روز بذر ها را روی بشقاب تکان دهید تا مطمئن شوید که به هم نمی چسبند و به طور یکنواخت خشک می شوند. بعلاوه سعی نکنید با استفاده از گرما سرعت کار را افزایش دهید زیرا ممکن است بذرها را از بین ببرید.

7. نگه داری از دانه ها

هنگامی که بذر ها کاملا خشک شدند، می توانید آن ها را در ظرفی که هوا وارد آن نمی گردد و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که بذرها حتما باید تاریخ گذاری شوند.

اکنون که بسیاری از باغداران گوجه فرنگی های خود را صرف فراوری بذر می نمایند، تمرکز بر روی فراوری انواع مختلف گوجه فرنگی heirloom (یعنی گونه ای والد که محصول هیبریداسیون نیست) بسیار مهم است زیرا بسیاری از انواع این گوجه فرنگی های مفید در معرض خطر از بین رفتن هستند. گوجه فرنگی های heirloom علاوه بر نادر بودن، خوش طعم نیز هستند و رنگ ها و شکل های غیرمعمولی نیز دارند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2034

به "آموزش بذرگیری گوجه فرنگی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش بذرگیری گوجه فرنگی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید