آموزش Google Authenticator؛ برترین برنامه برای احراز هویت دو مرحله ای

به گزارش سفر به تایلند، نرم افزار گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) یکی از معروف ترین برنامه های رایگان برای احراز هویت دو مرحله ای است که بسیاری از کاربران پس از خرید گوشی از آن استفاده می نمایند. در این مطلب قصد آموزش Google Authenticator را داریم.

آموزش Google Authenticator؛ برترین برنامه برای احراز هویت دو مرحله ای

باید احراز هویت دو مرحله ای (2FA) را در هر کجا که می توانید فعال کنید، اما راه امن تری نسبت به ارسال پیغام های متنی به تلفن شما وجود دارد. راه چاره جایگزین، نصب و راه اندازی یک برنامه احراز هویت است و یکی از محبوب ترین آنها همان طور که گفته ایم، نرم افزار انحصاری شرکت گوگل به شمار می رود؛ نرم افزاری که تحت عنوان Google Authenticator شناخته می گردد.

این نرم افزار برای هر دو مدل گوشی هوشمند اندروید و iOS موجود بوده و با اسکن کردن QR کدها می تواند کدهای احراز هویت دو مرحله ای منحصر به فردی را برای وب سایت ها ایجاد کند. یعنی شما پس از وارد کردن رمز عبور در یک وب سایت تعیین، سپس باید کد ایجاد شده در نرم افزار گوگل آتنتیکیتور را هم در بخش ورود به سایت تایپ نموده تا بتوانید وارد سایت شوید.

رمزها برای هر سایتی فرق دارد، اما سایتی که با Google Authenticator (یا برنامه های مشابه مانند Authy) کار می نماید، گزینه ای برای اسکن کد QR هنگام تنظیم 2FA خواهد داشت. سپس Google Authenticator را باز کنید، دکمه + را فشار دهید و اسکن کنید تا حساب را اضافه کنید.

در برنامه گوگل، شما یک کد عددی 2FA (احراز دو مرحله ای) به طور مداوم پس از یک تایم تعیین ساخته می گردد. این کد معمولا 6 رقمی بوده که هیچ فردی به جز شما به آن دسترسی ندارد. هنگامی که به حساب یک سایت وارد می شوید، آن کد را وارد کنید و تمام! شما وارد سایت یا برنامه می شوید. بیشتر سایت ها از شما می خواهند قبل از آغاز استفاده از آن برای ورود به سیستم را تایید کنید که کد Authenticator در حال کار است.

مزایای برنامه ای مانند Google Authenticator این است که شما تمام کدها را در یک برنامه واحد دارید و این دسته از کدها در همه زمان در دسترس هستند، حتی زمانی که تلفن شما آفلاین است. خوشبختانه استفاده از این برنامه در گروه و جوامع مختلف جا افتاده ولی با این حال، بسیاری از کاربران بلد نیستند با این نرم افزار کاربردی کار نمایند. در ادامه مطلب آموزش Google Authenticator شرح می دهیم که چطور باید آن را فعال کرد. بعلاوه به بعضی از سوالات رایج هم پاسخ می دهیم.

نحوه فعال سازی Google Authenticator

ابتدا باید نرم افزار را از گوگل پلی یا اپ استور دانلود و نصب کنید. پس از نصب گوگل اتنتیکیتور، روی دکمه Get Started ضربه بزنید. برنامه به شما حق انتخاب می دهد که آیا با حساب کاربری گوگل خود می خواهید وارد شوید یا بدون فرایند ورود (Log-in) می خواهید از نرم افزار بهره ببرید. توصیه می کنیم وارد حساب کاربری خود شوید چون نرم افزار گوگل اطلاعات مربوط به رمزهای شما را ذخیره خواهد نمود. این فرایند تنها چند ثانیه زمان می برد.

گام بعدی این است که انتخاب کنید کدام حساب آنلاین را می خواهید با Google Authenticator تنظیم کنید. وب سایت هایی که بازدید می کنید اغلب از احراز هویت چند عاملی به وسیله برنامه پشتیبانی می نمایند. از آمازون و جیمیل گرفته تا تیک تاک و دراپ باکس، مراحل کمی متفاوت محسوب می گردد، اما فرایند کلی به طور کلی یکسان است.

هنگامی که یک حساب کاربری را انتخاب کردید، بقیه تنظیمات می تواند به وسیله یکی از دو راه پیش رو باشد. شما می توانید یک کد QR را با استفاده از دوربین در گوشی هوشمند خود اسکن نموده یا به صورت دستی کد را وارد کنید.

بیایید از فرایند ورود آمازون به عنوان مثال استفاده کنیم. اولین گزینه شما این است که به وسیله یک لپ تاپ وارد حساب آمازون خود شوید، به صفحه حساب رفته و Login & security را انتخاب کنید. سپس روی روشن کردن برای احراز هویت دو عاملی کلیک کنید و در صفحه زیر آغاز کنید. گزینه از پیش انتخاب شده ای که خواهید دید این است که کدها را به وسیله پیغام متنی دریافت کنید. در عوض، گزینه ای را برای یک برنامه Authenticator انتخاب کنید.

هنگامی که یک کد QR را در صفحه لپ تاپ می بینید، برنامه Google Authenticator را در تلفن خود باز کنید. روی علامت مثبت در گوشه پایین سمت راست برنامه ضربه زده و سپس کد QR را اسکن کنید. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به برنامه اجازه دسترسی به دوربین خود را بدهید؛ در غیر این صورت باید کدها را به صورت دستی وارد کنید. بارکد را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید و یک کد در برنامه ظاهر شده و پس از مدتی مجدد ایجاد می گردد. کد شش رقمی را در لپ تاپ تایپ کنید. گفتنی است که دستگاه های قدیمی تر ممکن است احتیاج به یک فرایند ورود ویژه برای کدهای 2FA داشته باشند تا فرایند راه اندازی را به انتها برسانند.

نحوه غیر فعال سازی Google Authenticator

برای غیر فعال کردن نرم افزار گوگل اتنتیکیتور در دستگاه های مختلف احتیاج به آموزش Google Authenticator نیست. شما صرفا باید مراحل زیر را انجام دهید:

نحوه غیر فعال کردن گوگل اتنتیکیتور در اندروید

1. به مسیر Google Manage your Google Account بروید.

2. در بخش بالا روی Security ضربه بزنید.

3. در بخش How you sign in to Google روی 2-Step Verification ضربه بزنید. شاید از شما خواسته گردد وارد حساب گوگل خود شوید. این کار را انجام دهید.

4. روی Turn off ضربه زده و با تایید آن، عملیات را به اتمام برسانید.

نحوه غیر فعال کردن گوگل اتنتیکیتور در کامپیوتر

1. وارد این لینک شوید.

2. در بخش Security گزینه 2-Step Verification را انتخاب کنید. شاید از شما خواسته گردد وارد حساب گوگل خود شوید. این کار را انجام دهید.

3. روی Turn off کلیک کنید. پنجره ای باز می گردد تا شما این عملیات را تایید کنید. مجدد Turn off را انتخاب کنید.

نحوه غیر فعال کردن گوگل اتنتیکیتور در آیفون و آیپد

1. در آیفون یا آیپد خود وارد نرم افزار Gmail شوید. سپس در بخش بالای صفحه روی عکس پروفایل خود ضربه زده و سپس Google Account را انتخاب کنید. اگر چنین آیکونی را نمی بینید، روی این لینک کلیک نموده و در مرورگر خود مراحل زیر را ادامه دهید.

2. در بخش بالا روی Security ضربه بزنید.

3. در بخش How you sign in to Google روی 2-Step Verification ضربه بزنید. شاید از شما خواسته گردد وارد حساب گوگل خود شوید. این کار را انجام دهید.

4. روی Turn off ضربه زده و با تایید آن، عملیات را به اتمام برسانید.

نرم افزار Google Authenticator در نسخه های نو چه تغییراتی نموده؟

در گذشته، یک انتقاد رایج از Google Authenticator این بود که همه کدهای شما در یک تلفن قفل شده است. اگر دستگاه را در یک شب پرهیاهو با دوستانتان گم نموده اید یا سارقی آن را از دست شما ربوده باشد، ورود به حساب های متصل شما ممکن است سخت یا غیرممکن باشد. به طور مشابه، اگر تلفن خود را ارتقا دهید، اسکن کردن همه کدهای QR برای سایت ها و سرویس هایتان یا صادر کردن و وارد کردن آنها به دستگاه نو و تنظیم مجدد همه چیز می تواند دردسرساز باشد.

علاوه بر بعضی تغییرات طراحی، شرکت گوگل اخیرا عملکردی را به نرم افزار اضافه نموده که امکان همگام سازی کدهای شما را در حساب گوگل شما فراهم می نماید. وقتی در برنامه احراز هویت هستید، یک ابر سبز رنگ با علامت تیک در گوشه سمت راست بالای عکس نمایه خود خواهید دید که نشان می دهد کدهای شما همگام سازی شده اند. توجه داشته باشید که برای استفاده از این ویژگی باید وارد سیستم شوید، بنابراین اگر بدون ورود به سیستم از Google Authenticator استفاده نموده اید، باید برای ذخیره اطلاعات به حساب خود وارد شوید یا داده های خود را در دستگاه های نو صادر و وارد کنید.

نحوه انتقال Google Authenticator به گوشی نو

در برنامه Authenticator در تلفن قدیمی خود روی نماد منو در سمت راست بالا ضربه بزنید و Transfer Accounts را انتخاب کنید. سپس Export Accounts را انتخاب نموده، پین تلفن یا اثر انگشت خود را وارد نموده و حساب هایی را که قرار است صادر شوند را انتخاب کنید.

سپس تلفن قدیمی شما کد QR خود را فراوری می نماید. آن را روی صفحه نگه دارید، برنامه Authenticator را در تلفن نو باز نموده و دوباره به Transfer Accounts بروید. Import Accounts را انتخاب و سپس کد QR را اسکن کنید. کد QR گوشی قدیمی را با دوربین گوشی نو اسکن کنید. همه چیز الان آماده به نظر می رسد!

اگر یک آیفون در هر مرحله از این روش دخیل باشد، باید به جای آن از رایانه رومیزی یا لپ تاپ بهره ببرید. به صفحه حساب گوگل خود بروید، امنیت را در نوار سمت چپ انتخاب کنید و تایید صحت 2 مرحله ای را انتخاب کنید. در نهایت به برنامه Authenticator پایین رفته و Change Phone را انتخاب کنید.

نوع تلفنی را که حساب ها به آن منتقل می کنید انتخاب کنید. سپس وب سایت، یک کد QR ایجاد می نماید که می توانید آن را اسکن کنید.

نحوه فعال سازی Google Authenticator در تراست ولت

این عبارت زیاد در موتور جست وجوهای مختلف مثل گوگل جست وجو می گردد ما واقعیت امر، در حال حاضر که این مطلب نوشته می گردد گزینه ای برای فعال سازی گوگل اتنتیکیتور یا تایید دو مرحله ای برای تراست ولت وجود ندارد. برای بالا بردن امنیت تراست ولت باید اثر انگشت را به نرم افزار افزود تا در صورت به سرقت رفتن گوشی موبایل، هیچ فرد دیگری نتواند وارد تراست ولت شما گردد.

البته اگر در پی امنیت بیشتر هستید، می توانید قابلیت Applock را از بخش تنظیمات نرم افزار فعال کنید تا تراست ولت به طور اتوماتیک پس از دزدیده شدن کیف پول قفل گردد. هر چند فعال سازی این گزینه بیشتر جنبه تزئینی دارد تا امنیتی؛ چون با فعال سازی اثر انگشت شما می توانید بدون دغدغه از تراست ولت بهره ببرید!

آموزش فعال سازی Google Authenticator را جدی بگیرید!

بسیاری از کاربران علاقه ای به فعال سازی گوگل اتنتیکیتور ندارند و به احراز هویت دو مرحله ای اهمیت نمی دهند. با این حال، نه تنها باید نحوه کار با گوگل اتنتیکیتور را یاد بگیرید، بلکه دیگران را تشویق کنید از این برنامه برای افزایش سطح امنیت استفاده نمایند. در این مطلب تحت عنوان آموزش Google Authenticator کوشش نموده ایم به طور مفصل در راستای این هدف به شما یاری کنیم تا امنیت شما در فضای مجازی بیشتر از قبل حفظ گردد.

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 خرداد 1403 بروزرسانی: 26 خرداد 1403 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2285

به "آموزش Google Authenticator؛ برترین برنامه برای احراز هویت دو مرحله ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش Google Authenticator؛ برترین برنامه برای احراز هویت دو مرحله ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید