تور استانبول: استانبول؛ کسادی کمرشکن حمّالی

به گزارش سفر به تایلند، باربران استانبول قبل از بیدار شدن شهر با بارهایی از لباس و پارچه، آرام آرام در خیابان های خالی حرکت می نمایند و بخش مهمی از کار و کاسبی در این شهر را به کول می کشند.

تور استانبول: استانبول؛ کسادی کمرشکن حمّالی

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

ساختار و پستی بلندی های شهر استانبول، مدل ساختمان های قدیمی در منطقه ها تجاری و فرهنگ سنتی -تاریخی ترکیه در عرصه باربری دستی باعث ماندگاری تجارت باربری در این شهر شده است.

به گزارش خبرنگاران، باربران شهر استانبول هیچ خدمات درمانی و اجتماعی ندارند و به خاطر نوع کارشان در معرض آسیب های استخوانی و مفاصل هستند. شرایطی که می تواند برای تمامی کارکنان این بخش در کشورهای دیگر منطقه نیز مشترک باشد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به شرایط باربران و شرایط نه چندان خوشایند کار و زندگی آنها در استانبول ترکیه پرداخته و از شرایط باربران در ترکیه می گوید.

بایرام ییلدیز باربر استانبولی در یکی از دالان ها و کوچه های تاریک بازار بزرگ استانبول در انتظار نوبت خود است تا بار بزرگی را بر کول بیاندازد. باری که وزنش تقریبا دو برابر وزن اوست.

چند نفر دیگر در کنار او هستند تا بار منسوجات تخلیه شده از کامیون را بردارند و قبل از طلوع آفتاب به مغازه های محلی ببرند. این بار، سر و زانوهای این باربران را خم نموده است.

یلدیز باربر 40 ساله به شوخی می گوید: من نیمی هرکول و نیمی رمبو هستم. (رمبو قهرمان بسیار قدرتمند هالیوود و هرکول اطوره قدرتمند افسانه های یونان باستان است)

یلدیز یکی از صدها مردی است که قبل از سپیده دم وارد بازار بزرگ استانبول، قلب باستانی مرکز تجاری ترکیه می گردد و سنت دوران عثمانی (باربری) را همچنان ادامه می دهد.

باربران استانبول قبل از بیدار شدن شهر با بارهایی از لباس و پارچه، آرام آرام در خیابان های خالی حرکت می نمایند و بخش مهمی از کار و کاسبی و تجارت در این شهر را به کول می کشند. بعضی نیز از بدشانسی خود می نالند.

عثمان یکی از باربران که در 35 سال گذشته مشغول این کار کمرشکن بوده در این باره گفت: این یکی از بدترین کارهاست اما کار دیگری نمی توانم انجام دهم.

نجدت ساکااوغلو مورخ شهری استانبول، اوج باربری و حمالی در شهر استانبول را مرتبط به دوران حکومت سلطان محمود دوم در اوایل 1800 میلادی می داند. در آن موقع این بخش های استانبول با نام قسطنطنیه شناخته می شد.

باربران در استانبول لباس، پارچه و تمام محموله هابی باری این شهر را بر دوش خود حمل می نمایند/ عکس: رویترز

بیشتر باربرها (که به ترکی هم حمال نامیده می گردد) در آن موقع ارمنی بودند. این موضوع نیز بازتاب تاریخ چند فرهنگی این کلان شهر است.

امروزه این کسب و کار عمدتا به وسیله شهروندانی از استان های ملطیه و آدیامان در جنوب شرقی ترکیه انتخاب می گردد. این دو استان، کردنشین هستند. استان هایی که تنوع قومیتی زیادی دارند و نسل های مختلف خانواده های آنها با بازرگانان استانبول ارتباط دارند.

ساکااوغلو مورخ شهری می گوید: این باربرها قبل از اینکه تلفن های همراه به وجود آید پیروز شدند اعتماد صاحبان مشاغل را جلب نمایند.

وی اضافه کرد: به علت ساختار، مدل تجارت، شرایط توپوگرافی، پستی و بلندی ها و ساختمان های شهر نمی توان بدون باربر تجارت کرد.

مهمت (محمد) توکتاش 49 ساله نزدیک به 30 سال است که بارها را از پله های یک ساختمان 7 طبقه بالا می برد/ عکس خبرگزاری فرانسه

قلمرو تعیین باربران

باربرها معمولا در گروه های مختلف و تحت مدیریت یک سرگروه (کاپیتان) کار می نماید. این کاپیتان مسئول هماهنگی با کارفرمایان و توزیع دستمزد در خاتمه شیفت هاست.

یلدیز باربر می گوید که روزانه حدود 200 تا 300 لیر (20 تا 30 دلار) عایدی دارد و در روزهایی که اوضاع بهتر است این مقدار کمی بیشتر می گردد.

اما در این میان آئین نامه های سخت گیرانه ای نیز برای گروه های باربر وجود دارد. هر تیم، یک منطقه کوچک خاص خود را کنترل می نماید و قادر به عبور از قلمرو دیگری نیست.

توکتاش احساس می نماید یکی از آخرین بازمانده های یک تجارت در حال نابودی است. بسیاری، این شغل را به امید یافتن شغل های آسانتر رها نموده اند و بسیاری از صاحبان مشاغل به جاهایی با دسترسی های بهتر و آسانتر نقل مکان می نمایند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

مهمت توکتاش باربر 49 ساله با اشاره به ساختمان های آن سوی خیابان می گوید: آنها اجازه نمی دهند از آن طرف خیابان حرکت کنم و بار ببرم. آنجا قلمروی آنها است.

توکتاش در 30 سال گذشته و 6 روز در هفته بسته های سنگین را از پله های یک ساختمان 7 طبقه بالا برده است، فیزیک او مانند یک کشتی گیر است اما هر چه می گذرد عایدی او کمتر و کمتر می گردد.

بیش از 100 کارفرما و صاحبان کسب وکار در این ساختمان 7 طبقه به مردانی مانند توکتاش متکی هستند. گاری های معمولی چرخ دار در خانه های قدیمی بدون آسانسور با راهروهای بسیار باریک کاربرد چندانی ندارند.

توکتاش در حالیکه زیر نور کمرنگ نئون در طبقه همکف ایستاده، احساس می نماید یکی از آخرین بازمانده های این شغلِ در حالِ محو شدن است. بسیاری از صاحبان مشاغل، کسب و کار خود را به مکان هایی با دسترسی های بهتر منتقل نموده اند و بسیاری از همکاران او به سمت کارهایی با زحمت کمتر رفته اند.

نجدت ساکااوغلو مورخ می گوید سنت باربری استانبول در اوایل دهه 1800 میلادی به اوج خود رسید/ عکس: خبرگزاری فرانسه

او گفت: زمانی 4 یا 5 نفره در این محیط کار می کردیم اما مسن ترها رفته اند و من اینجا تنها مانده ام. در آن موقع این کار خوب بود.

او گفت: کارها کم شده و ما دیگر مانند گذشته پول درنمی آوریم.

درد زانو، گردن و کمر میان باربران استانبول

توکتاش می گوید روزانه حدود 20 دلار عایدی دارد و اگر بخواهد عایدی خود را به حداقل حقوق رسمی ترکیه برساند، نباید مرخصی بگیرد. حداقل حقوق رسمی ترکیه 350 دلار در ماه است.

علاوه بر این او هیچ خدمات درمانی یا تامین اجتماعی ندارد، بنابراین باید تا زمان بازنشستگی برنامه ریزی شده در 60 سالگی مراقب باشد تا کمر و دیگر اعضای بدنش سالم باقی بماند.

توکتاش می گوید: همه باربران بزرگتر از من بزرگتر زانو یا کمر خود را عمل نموده اند.

او با وجود اینکه می داند کارش مفید و لازم است اما به ادامه این کار از سوی دیگران شک دارد. براساس پیش بینی های توکتاش 10 تا 15 سال دیگر این شغل وجود نخواهد داشت.

در نزدیکی بازار بزرگ استانبول بیشتر باربرها شبیه پیرمردها به نظر می رسند. موهایشان نقره ای است و پاهایشان به نازکی عصا.

باربران عضلانی با سرهای خمیده، زانوهای خمیده و بارهایی بر پشت به آرامی در خیابان های خلوت در حال حرکت هستند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

با این وجود بسیاری از باربران با بیماری مفاصل و گاهی ناراحتی فتق تا سن 70 سالگی کار می نمایند.

برای تاجران قدیمی استانبول این مردان نعمت هستند.

کامیل بلدک که پشت میز حجره کوچکش ایستاده، گفت: نمی گردد از آنها جدا شد.

او اضافه کرد: برای ما کاری که آنها انجام می دهند بسیار سخت است اما برای آنها آسان است.

طبقات بالای ساختمانی که او برایش بار جابه جا می نماید اینک خالی است و بسیاری از صاحبان کسب و کار به منطقه ها دورتر اما با دسترسی راحت تر نقل مکان نموده اند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1844

به "تور استانبول: استانبول؛ کسادی کمرشکن حمّالی" امتیاز دهید

909 کاربر به "تور استانبول: استانبول؛ کسادی کمرشکن حمّالی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول: استانبول؛ کسادی کمرشکن حمّالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید