این رفتارها هنگام مکالمه، بی ادبی است!
به گزارش سفر به تایلند، خبرنگاران : برقراری ارتباط با دیگران و حرف زدن در جمع قوانینی دارد که اگر آن ها را رعایت نکنیم، از نظر دیگران فردی بی ادب به حساب می آییم. اما این رفتار ها کدامند؟ مطمئنا ما به طور خودمطلع رفتار های آزاردهنده از خود نشان نمی دهیم، اما این که بدانیم چه رفتار هایی در مکالمه های روزمره بی ادبی محسوب می شوند، ما را نسبت به رفتارهایمان مطلع تر نموده و مانع از انجام آنها می گردد. در ادامه رفتارهای رایجی را که در مکالمه بی ادبی به شمار میرود، برایتان آورده ایم.
صحبت های دیگران را قطع می کنید
حتما این موضوع برای شما هم رخ داده که در حال حرف زدن باشید و ناگهان شخصی وسط حرفتان بپرد و حرف های شما را نیمه تمام بگذارد. اگرچه این موضوع خودآگاه اتفاق نمی افتد، اما از نظر دیگران بی ادبی محسوب می گردد. روانشناسان قطع کردن صحبت های دیگران را یکی از رایج ترین و در عین حال آزاردهنده رفتار ها در مکالمات می دانند. این رفتار بدین معنی است که صحبت های طرف مقابل برایتان اهمیتی ندارد و شما علاقه ای به شنیدن آن ها ندارید. از این رو، اگر می خواهید که مکالمه تان به درستی پیش برود، این فرصت را به طرف مقابل بدهید تا تمام حرف هایش را به اتمام برساند، سپس نظر خودتان را بیان کنید.
تنها در خصوص خودتان حرف می زنید
اگر در یک مکالمه شما تنها در خصوص خودتان صحبت کنید، از نظر دیگران فردی خودشیفته به نطر می آیید. درست است که شما به خودتان بیش از همه اهمیت می دهید، اما دیگران هم همین احساس را نسبت به خودشان دارند، ولی این علت نمی گردد که هر کس تنها در خصوص خودش صحبت کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، مکالمه برای طرف مقابل کسل نماینده و آزار دهنده می گردد؛ بنابراین سعی کنید همان قدر که در خصوص خودتان صحبت می کنید، از دیگران هم در خصوص نظرات و تجربیاتشان سوال بپرسید تا تعادل در مکالمه برقرار گردد.
در حین صحبت به موبایلتان نگاه می کنید
یکی از عادت هایی که این روز ها دامن گیر بیشتر آدم ها شده، کار با موبایل است. این عادت آنقدر شدید است که برخی ها حتی هنگام حرف زدن با طرف مقابل، چشمشان را از گوشی بلند نمی نمایند. ما از گوشی برای تماس با افرادی که از ما دور هستند استفاده می کنیم، بنابراین لزومی ندارد زمانی که در کنار دیگران هستیم، مدام تمرکزمان روی گوشی مان باشد. اگر شما وسط مکالمه با دیگران گوشی تان را چک کنید، بدین معنی است که حواستان جای دیگری است یا این که خبر های گوشی تان مهم تر از صحبت های طرف مقابل است؛ بنابراین بهتر است هنگام مکالمه با دیگران گوشی را از خود دور کنید، در غیر این صورت رفتار شما بی ادبی محسوب می گردد.
حرف باید حرف شما باشد
اگر مکالمه شما به سمت بحث و مناظره پیش رفت، بهتر است که خودتان را کنترل کنید. بسیار از افراد در این شرایط تمام کوشش خود را می نمایند تا حرف خودشان را به کرسی بنشانند و ثابت نمایند که آن ها حرف درست را می زنند، اما بدانید که یک مکالمه برد و باخت ندارد. به جای کوشش برای برنده شدن، بهتر است که بدون قضاوت حرف های طرف مقابل را بشنوید و آن ها را درک کنید. اگر مکالمه شما این گونه پیش رود، نه تنها نتیجه خوبی خواهید گرفت بلکه با طرز فکر طرف مقابلتان نیز بیشتر آشنا خواهید شد.
به جای گوش کردن، به جواب های خودتان می اندیشید
بسیار از افراد در طول مکالمه، به جای این که به حرف های طرف مقابل گوش دهند، به فکر آماده کردن جواب های خودشان هستند. در این شرایط، نه تنها حرف های طرف مقابل را به خوبی متوجه نمی شوند، بلکه امکان این که وسط حرف او بپرند هم زیاد است. اگرشما هم این رفتار را دارید، به جای این که به فکر آماده کردن جواب های خودتان باشید، روی حرف های دیگری تمرکز کنید. شاید شنیدن تمام حرف های او، در نهایت نظر شما را نیز تغییر داد.
سوالات نابجا می کنید
شما در مکالمه باید حد خودتان را بشناسید، یعنی از پرسیدن سوال های خصوصی بپرهیزید. سوالاتی مانند این که حقوق تو چقدر است؟ یا چرا بچه دار نمی شوی؟ ... سوال هایی کاملا شخصی هستند که نباید از طرف مقابلتان بپرسید. سعی کنید که اگر هم سوالی می پرسید، سوال های عادی و کلی باشند نه خصوصی. در غیر این صورت ممکن است با جوابی روبرو شوید که ناراحتتان کند.
خودتان را بی عیب و نقص می دانید
ممکن است شما خودتان رفتار های آزاردهنده ای را که در مکالمه با دیگران دارید تشخیص ندهید، اما این بدین معنی نیست که شما بی عیب و نقص هستید. برای دانستن این موضوع بهتر است که از خانواده یا دوستانتان یاری بگیرید. از آن ها بخواهید که عادت های بدتان را به شما متذکر شوند. از آنجا که آن ها زمان زیادی را با شما می گذرانند، مطمئنا به رفتار های اشتباهتان هنگام حرف زدن با دیگران پی برده اند. زمانی که شما نقض های خود را بدانید، می توانید روی آن ها کار نموده و رفتار بهتری را در مکالمه هایتان از خود نشان دهید و به تیع تاثیر بیشتری روی آنها داشته باشید.
منبع: rd
پ
منبع: برترین ها