بررسی روتر گیمینگ وای فای 6 ایسوس ROG Rapture GT، AX6000

به گزارش سفر به تایلند، ایسوس ROG Rapture GT-AX6000 یک روتر شگفت انگیز و بسیار سریع است که فراتر از انتظار ما ظاهر شد. یکی از کارآمدترین روترهای AX6000 است که می توانید در سال 2022 خریداری کنید تا هم کل خانه را زیر پوشش وای فای قدرتمند و سریعی ببرید و هم بی وقفه مشغول بازی آنلاین، استریم ویدئو و دانلودهای با حجم بالا باشید.

بررسی روتر گیمینگ وای فای 6 ایسوس ROG Rapture GT، AX6000

من با یک کابل 15 متری Cat6، کامپیوترم را به روترها وصل می کنم تا هنگامی که ترافیک وای فای افزایش پیدا می کند و سرعت افت کرده و نمی توان بازی ها را با بهترین کیفیت داشت؛ از آن استفاده کنم. اما در زمان تست روتر Rapture GT-AX6000 هرگز به این کابل نیازی پیدا نکردم؛ حتی زمانی که داشتم چندین بازی با حجم بزرگ را دانلود می کردم. این روتر یک وای فای 6 واقعی برای رسیدن به حدبیشتر توان دستگاه به شما می دهد و هرگز ناامیدتان نخواهد کرد.

ایسوس روتر ROG Rapture GT-AX6000 را اولین بار در اواخر سال 2021 معرفی و با قیمت 399.99 دلار روانه بازار کرد. من این روتر را با آخرین نسخه فریم ویر 3.0.0.4.386-47629 تست کردیم و در طول آزمایش کاملا پایدار نشان داد؛ اگرچه می تواند با ارتقا به فریم ویر نسل بعدی، کارایی و تست های نیز تحت تاثیر قرار بگیرند.

روتر در یک جعبه بندی شیک و محکم عرضه می شود و وسایل جانبی آن همگی در نایلون پیچیده شده و کل بسته بندی با قوانین محیط زیست سازگاری دارد. در جعبه مودم می توانید کابل Cat6 با درگاه های فلزی، آداپتور برق و سه شاخه اتصال به پریز برق را پیدا کنید.

مشخصات و ویژگی های روتر ایسوس ROG Rapture GT-AX6000

ایسوس GT-AX6000 یک روتر دو بانده وای فای 6 از نسل AX6000 یا مجموع سرعت دو باند برابر با 6 هزار مگابیت است. از 8 جریان یا استریم جداگانه پشتیبانی می کند و سرعت اسمی 4804 مگابیت در ثانیه روی فرکانس 5 گیگاهرتز و 1148 مگابیت بر ثانیه روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز ارائه می دهد که به نظر می رسد برای هر کاربر خانگی کافی باشد.

دستگاه های پی سی و لپ تاپ و گوشی در بیشتر مواقع از سرعت 1201 مگابیت روی فرکانس 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند. برخی گوشی های تلفن همراه نسل نو که از پهنای باند 160 مگاهرتز در وای فای 6 پشتیبانی می کنند (مانند ایسوس زن فون 8، گوشی های سری گلکسی اس 22 یا پیکسل 6)؛ می توانند روی این فرکانس به سرعت 2402 مگابیت برسند. دستگاه های دیگری مانند PS5 به همان سرعت 1201 محدود می شوند که برای بیشتر اتصالات وای فای کافی است.

همچنین، این روتر از کانال های DFS برای دسترسی به باندهای خلوت در منطقه ها شلوغ از نظر وای فای در کنار 1024 QAM و OFDMA سود می برد. این فناوری کمک می کند تا هنگامی که تعداد روترها و وای فای های موجود در منطقه و همسایگی شما بیشتر از کانال هاغی موجود وای فای هستند؛ از تداخل جلوگیری شود؛ البته تا حد امکان. وجود فناوری DFS بسیار مهم است؛ چون در روترهای نسل نو با پهنای باند 80 و 160 مگاهرتز، هم پوشانی باندهای رادیویی بیشتری اتفاق می افتد.

در بخش اتصالات کابلی، باز هم با یک روتر کاملا به روز و قدرتمند روبرو هستیم. این روتر یک درگاه WAN با سرعت 2.5 گیگابیت بر ثانیه دارد که اختصاص به اینترنت شما خواهد داشت. یک درگاه LAN با استاندارد 2.5G یا سرعت 2.5 گیگابیت بر ثانیه دیگر هم دارد که برای اتصال دستگاه هایی مانند NAS به روتر است. در کنار این دو درگاه 2.5 گیگابیتی، از 4 درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی نیز سود می برد با این نکته بسیار مهم که اولی درگاه LAN دارای اولویت گیمینگ است و شما اگر یک پی سی گیمینگ، لپ تاپ گیمینگ یا کنسول بازی داشتید؛ باید به درگاه لن شماره 1 وصل کنید. این روتر ایسوس دارای درگاه USB 3.0 نیز هست.

با این چینش درگاه ها و همین طور 4 آنتن خارجی جدانشدنی، تقریبا شما چیزی از نظر امکانات ارتباطی کم نخواهید داشت و برای هر کاری آماده هستید. از نصب یک دستگاه NAS مانند سینولوژی +DiskStation 220 به روتر برای دانلود بازی های با حجم سنگین تا اتصال کنسول بازی، لپ تاپ، پی سی و ده ها گوشی موبایل و تبلت و وسایل همراه دیگر.

این روتر به سیستم نورپردازی RGB مجهز است که بسکمک از گیمرها و کاربران دوست دارند. نکته دیگر اینکه روتر ROG Rapture AXE-11000 تقریبا بسیار بزرگ و هیولا است. شاید تا کنون روتری به این بزرگی ندیده باشید و باید برای محل قرارگیری آن، تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته باشید؛ از جمله اینکه در مکانی باشد که جریان هوای بالایی اتفاق بیفتد و روتر داغ نکند.

کارایی و تست روتر ایسوس ROG Rapture GT-AX6000

ایسوس روی این روتر یک پردازنده 4 هسته ای با سرعت 2 گیگاهرتز کار گذاشته است و مدعی است نسبت به پلتفرم قبلی تا 18 درصد توان عملیاتی بهتری می دهد. ما ابزاری برای تست این ادعای ایسوس نداریم ولی وقتی همزمان مشغول دانلود بازی، استریم ویدئو، گوش دادن به موسیقی آنلاین و البته بازی های آنلاین شدیم؛ روتر GT-AX6000 بسیار خوب عمل می کرد و شما هیچ احساسی برای کاهش سرعت یا کارایی دستگاه ندارید.

وقتی یک کابل Cox به روتر وصل کرده و مشغول دانلود شدیم؛ سرعتی تا 940 مگابیت بر ثانیه ثبت شد.

در باند 2.4 گیگاهرتز، سرعت های وای فای به دست آمده در اتاق های مختلف را در زیر مشاهده کنید:

همین طور، در باند 5 گیگاهرتز شاهد میانگین سرعت های زیر بودیم:

شما با همان باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز هم می توانید استریم 4K داشته باشید؛ چون سرعت های به دست آمده در این باند رادیویی به طور کامل سرعت 25 مگابیت برای استریم 4K را جواب می دهند.

اما سرعت فرکانس 5 گیگاهرتز کاملا چشم گیر است. شما با سرعت های این فرکانس می توانید دانلودهای با حجم بالا در بهترین سرعت و کمترین زمان را داشته باشید؛ به ویژه اگر گوشی مانند ایسوس زن فون 8 به دست گرفته باشید که از پهنای باند 160 مگاهرتز و سرعت 2402 مگابیت پشتیبانی می کند.

در دستگاه ها و گوشی های وای فای 5، سرعت چندان بالا و چشم گیر نیست. مثلا در گوشی وای فای 5 مدل Nord N200 با پردازنده اسنپدراگون 480، سرعت روی فرکانس 5 گیگاهرتز به مرز 300 مگابیت می رسد. در دستگاهی مانند MacBook Pro که وای فای 5 سریع تری دارد؛ سرعت دانلود تا 1300 مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا می کند.

نصب و نرم افزار روتر ایسوس ROG Rapture GT-AX6000

در ایسوس، ROG یک برند و مخفف Republic of Gamers است. گیمرها به خوبی با این برند و محصولات گیمینگ آن آشنایی دارند و اگر روتر Rapture GT-AX6000 را خریداری کنند؛ احتمالا از قابلیت های گیمینگ گنجانده شده در آن استقبال می کنند. ایسوس تنظیمات بازی خود در این روتر را Triple-Level Game Acceleration نامیده است. در اولین کار، با این ویژگی می توانید سخت افزارها و نرم افزارها را اولویت بندی کنید.

در سطح بعدی، اولویت بندی بسته ها با Game Boost است که اجازه می دهد داده های منتقل شده از طریق بازی ها را اولویت بندی کنید. این کار به کاهش تاخیر زمانی، پس از اتصال چندین نفر به روتر کمک خواهد کرد.

در نهایت نیز ابزارهای VPN برای اتصال به سرورهای بازی است تا بتوانید اتصالات بهینه ای داشته باشید. اگر در کشوری مانند ایران باشید که ارتباط خوبی با سرورهای بازی ندارد؛ این ویژگی می تواند برای کاربران مفید باشد.

مانند دیگر روترهای رده بالای ایسوس، در روتر GT-AX6000 هم می توانید انواع وی پی ان ها را نصب و پیکربندی کنید تا دیگر نیازی نباشد روی هر دستگاه یک نسخه نرم افزار وی پی ان نصب شود. این مزیت در کمتر روتری یافت می شود و برای کاربران و کسب وکارها بسیار ارزشمند است. به طور مثال، شما با نصب یک وی پی ان روی روتر می توانید کنسول بازی، تلویزیون و دستگاه های مشابه را با ترافیک وی پی ان استفاده کنید؛ بدون اینکه روی این دستگاه ها VPN نصب شده باشد.

ویژگی بزرگ دیگر پنل مدیریتی روترهای ایسوس، دسترسی به یک کنترلر NAT عمیق است تا بتوانید برای بازی های خاص، پورت ها را به صورت دستی تنظیم کنید. ایسوس با همکاری ترندمیکرو، ابزار ضد ویروس و ضد مالور و محافظ شبکه AiProtection را ارائه می کند تا بتوانید یک شبکه بی سیم امن داشته باشید. ابزار کنترل والدین و تعریف شبکه میهمان ایسوس نیز بی نظیر است و کاملا به شما اجازه می دهد برای هر کاربر تعریف کنید به چه محتوایی دسترسی داشته باشد.

چرا باید روتر ایسوس ROG AX-6000 را بخریم؟

روتر وای فای 6 ایسوس ROG GT-AX6000 یک روتر گیمینگ گران قیمت و پرچم دار برای کاربران خاص است. اصلا تصور نکنید روتری است که باید همه مردم در خانه خود یک نسخه از آن داشته باشند.

اگر شما عاشق برند ROG ایسوس نباشید و از چند ویژگی مانند درگاه های WAN/LAN چند گیگابیتی یا قابلیت های گیمینگ پنل کاربری بگذرید؛ می توانید روترهای وای فای 6 ارزان تری مانند تی پی لینک Archer GX90 خریداری کنید. این روتر سه بانده است و اگرچه یک درگاه 2.5 گیگابیتی دارد ولی از یک باند فرکانسی 5 گیگاهرتز بیشتری نیز برخوردار بوده و کارایی نسبتا خوبی ارائه می کند.

همین طور، ایسوس روتر دیگری به نام ROG GS-AX5400 دارد که شاید برای عموم کاربران مناسب تر باشد و کارایی ارائه می کند که فراتر از نیاز کاربران خانگی است ولی ارزان تر از روتر ROG GT-AX6000 است.

اما اگر نیاز به سریع ترین ارتباط کابلی و بی سیم در خانه دارید یا دنبال اشتراک گذاری بازی خود با دیگران هستید و به پنل کاربری، کنترل والدین، امنیت شبکه و نصب VPN اهمیت می دهید؛ خرید روتر ROG GT-AX6000 را پیشنهاد می کنیم.

مزایا:

1- یک روتر وای فای 6 بسیار سریع در رده AX6000

2- پوشش دهی وای فای بسیار خوب با وجود 4 آنتن خارجی پر قدرت

3- پنل کاربری مجهز و بسیار ارزشمند ایسوس برای اولویت بندی ترافیک و دستگاه های گیمینگ

4- مجهز به ابزارهایی مانند AiProtection و کنترل والدین و AiMesh

5- داشتن دو درگاه 2.5 گیگابیت

معایب:

1- روتری با ابعاد بسیار بزرگ

2- نسبت به روترهای امروزی، فقط دو بانده است

3- بسیار گران است و روترهای وای فای 6 بهتری با قیمت پایین تر در بازار یافت می شود

منبع: شبکه چی
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2027

به "بررسی روتر گیمینگ وای فای 6 ایسوس ROG Rapture GT، AX6000" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی روتر گیمینگ وای فای 6 ایسوس ROG Rapture GT، AX6000"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید