ترمیم رآکتور هسته ای فوکوشیما با ربات هوشمند

به گزارش سفر به تایلند، یک ربات کنترل از راه دور، روز سه شنبه برای کاوش در راکتور هسته ای آسیب دیده در نیروگاه ویران شده فوکوشیما ژاپن استفاده شد.

ترمیم رآکتور هسته ای فوکوشیما با ربات هوشمند

زلزله و سونامی در سال 2011 باعث ذوب فاجعه بار سه راکتور فوکوشیما دایچی شد که تا حدی هسته های رادیواکتیو آن ها را در پایه های بتنی نیروگاه فرو برد و حذف را بسیار سخت کرد.

اپراتور نیروگاه، توکیو الکتریک پاور شرکت هلدینگ، گفت ربات غوطه ور به کشتی مهار اولیه واحد 1 فرستاده شد تا یک مسیر راهنمایی را برای پنج ربات بعدی نصب کند، که سعی می نماید سوخت ذوب شده ای را که تشعشعات کشنده منتشر می نماید، ارزیابی و نمونه برداری کند.

تحقیقات روز سه شنبه پنج سال پس از آن انجام شد که اپراتور ها ربات دیگری را به همان رآکتور به شدت آسیب دیده فرستادند، اما نتوانستند تصویری از سوخت ذوب شده به دست آورند.

انتظار می رود این کار تحت راهنمایی رباتی که از اواسط ژانویه به علت اشکالات مکانیکی به تعویق افتاد، چند روز قبل از شروع کاوشگر های کامل ادامه یابد.

کاوشگر های قبلی نشان داد که سوخت واحد 1 به وسیله آب بسیار پرتوزا تا عمق 2 متر (6.5 فوت) غرق می گردد. پنج ربات دیگر که به وسیله Hitachi-GE Nuclear Energy و موسسه تحقیقات بین المللی خلع سلاح هسته ای، یک کنسرسیوم با بودجه دولتی ساخته شده اند، به طور جداگانه برای تحقیقات در چند ماه آینده ارسال خواهند شد.

به گفته مقامات توکیو الکتریک، کاوشگر در واحد 1 با هدف مقدار گیری تپه های سوخت ذوب شده، نقشه برداری سه بعدی از آنها، تجزیه و تحلیل ایزوتوپ ها و رادیواکتیویته آن ها و جمع آوری نمونه ها انجام می گردد.

حدود 900 تن سوخت هسته ای ذوب شده در داخل سه راکتور نیروگاه باقی می ماند که حدود 280 تن در واحد 1 است و حذف آن کاری سخت است که به گفته مقامات 30 تا 40 سال طول می کشد. منتقدان می گویند که این دیدگاه، بیش از حد خوش بینانه است.

ربات های کنترل از راه دور دارای دوربین با دید مناسب برای حرکت در مناطقی است که دسترسی به آن برای انسان بسیار خطرناک است. در سال 2017، سطوح بسیار بالای تشعشعات و آسیب های ساختاری مانع از آنالیز واحد 1 شد.

جزئیات چگونگی حذف، ذخیره و دفع ایمن مواد بسیار پرتوزا در انتها پاکسازی تعیین نشده است، توکیو الکتریک امیدوار است بتواند از یک بازوی رباتیک برای حذف اولین پیمانه سوخت ذوب شده در اواخر سال جاری از واحد 2 استفاده کند، جایی که کاوشگر های رباتیک داخلی بیشترین پیشرفت را داشته اند.

منبع: انتخاب
انتشار: 26 آذر 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2150

به "ترمیم رآکتور هسته ای فوکوشیما با ربات هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم رآکتور هسته ای فوکوشیما با ربات هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید