تور ارزان هند: تفاوت دهلی با دهلی نو چیست؟ مرکز هند کدام است؟

به گزارش سفر به تایلند، تفاوت دهلی با دهلی نو

هند یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در دنیاست و شهر دهلی را شاید بتوان مهم ترین شهر هند دانست. بسیاری از مسافرانی که قصد سفر به هند دارند بلیط هواپیمای خود را به مقصد دهلی رزرو می نمایند. اما فرق دهلی با دهلی نو چیست؟ آیا این دو نام یک شهر هستند یا تفاوتی بین آن ها وجود دارد؟ مرکز هند بالاخره دهلی است یا دهلی نو؟ در این مطلب می خواهیم این ابهامات را رفع کنیم و در خصوص تفاوت دهلی با دهلی نو بیشتر شرح بدهیم. با خبرنگاران همراه باشید.

تور ارزان هند: تفاوت دهلی با دهلی نو چیست؟ مرکز هند کدام است؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

مرکز هند دهلی نو است!

بیشتر مردم فکر می نمایند که دهلی نو همان دهلی است، اما اینطور نیست و تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. دهلی نو که در زبان انگلیسی به آن نیو دهلی (New Delhi) می گویند مرکز هند است و یکی از بخش های دهلی به شمار می رود و مقر دولت هند و ادارات سیاسی و دولتی در دهلی نو قرار گرفته است. یعنی در واقع دهلی نو بخشی از دهلی است و دهلی یک شهر بزرگ است که شامل منطقه ها و بخش های مشهور زیادی می گردد.

دهلی نو یکی از منطقه ها شهری دهلی است!

در واقع چیزی که ما به عنوان دهلی می شناسیم بسیار قدیمی تر و بزرگ تر است و از قدیم وجود داشته است. اما دهلی نو در اوایل قرن بیستم شکل گرفته است. تا پیش از استعمار انگلیس در هند مرکز هند شهر کلکته بود و این شهر برای سال های مقر اصلی حکومت و دولت بوده است. اما پس از آزادسازی هند و استقلال این کشور تصمیم بر این شد که مرکز هند از کلکته به شهری حوالی دهلی انتقال داده گردد. به همین علت منطقه ای ویژه به نام دهلی نو ساخته شد تا مرکز سیاسی و اداری هندوستان گردد. سر ادوین لوتینز و سر هربرت بیکر معمارانی بودند که طراحی شهر تازه دهلی را بر عهده گرفتند.

بنابراین، اولین تفاوت دهلی با دهلی نو این است که در واقع، دهلی نو شهری جدا و متمایز از دهلی نیست و در واقع بخشی از شهر دهلی به شمار می رود. دهلی نو یکی از 11 منطقه شهری است که در کنار یکدیگر کلان شهر بزرگ دهلی را تشکیل می دهند. دهلی مرکزی که به نام دهلی قدیم هم نامیده می گردد مرکز تاریخی مغول ها بوده و یکی دیگر از منطقه ها شهری دهلی به شمار می رود. بسیاری از منطقه هاه شهری قدیمی و مدرن مثل ایندراپراستا (Indraprastha) اکنون در محدوده شهری دهلی قرار گرفته اند و بخشی از این کلان شهر محسوب می شوند. به طور کلی می توانیم اینطور بگوییم که وقتی صحبت از دهلی می کنیم منظورمان همان کلان شهر دهلی است که از منطقه ها شهری مختلفی (ازجمله دهلی نو) تشکیل شده است. دهلی نو بیشتر در اخبار به گوش می رسد و منظور مرکز سیاسی و رسمی دولت هند است.

دهلی و دهلی نو هر دو در کناره رود جمنا (Jumna) قرار گرفته اند. رود جمنا که در انگلیسی یامونا (Yamuna) هم نامیده می گردد طولانی ترین رود هند است که از رشته کوه های هیمالیا سرچشمه می گیرد. شهر دهلی از قدیم اهمیت خاصی در باور و فرهنگ مردم داشته و طبق افسانه و اسطوره ها مرکز پانداواس در حماسه مهاباراتا در دهلی قرار گرفته است. تفاوت دهلی با دهلی نو در این است که دهلی نو بخشی از دهلی است و در بخش جنوبی دهلی طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر، دهلی یکی از استان های هند است و دارای قوانین خاص خود است. فرمانداری دهلی و دولت هند با یکدیگر مدیریت و اداره مرکز هند یعنی دهلی نو را بر عهده دارند.

در واقع، مرز کشیدن بین دهلی و دهلی نو و معین تفاوت دهلی با دهلی نو بسیار سخت است و در قسمت هایی این دو منطقه با یکدیگر تلاقی پیدا نموده اند. اما به طور کلی با مشاهده معماری و بافت شهری می توان تشخیص داد که این منطقه دهلی است یا دهلی نو. کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی باوان (Rashtrapathi Bhavan)، ساختمان دبیرخانه (Secretariat building)، مجلس هند، مرکز تجاری مشهور کونات پلیس (Connaught Place)، باغ های لودی (Lodhi Gardens)، رصدخانه مشهور جنتر منتر (Jantar Mantar) و دروازه هند در دهلی نو قرار دارند. سفارت خانه های کشورهای مختلف در سمت جنوب دهلی نو قرار گرفته اند. همان طور که گفتیم دهلی نو را در اوایل قرن بیست و با این هدف ساخته اند که مرکز هند باشد. بنابراین بافت شهری دهلی با دهلی نو بسیار فرق دارد و این تفاوت را می توانید به راحتی به چشم ببینید. خیابان ها و کوچه پس کوچه های دهلی نو در مقایسه با دهلی بسیار تازه، تمیز و مرتب هستند.

از آنجا که دهلی شهری قدیمی است بیشتر بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری در این منطقه قرار دارند. بناهای مشهوری که از سلطه مغول ها بر هند به جا مانده اند مثل قلعه سرخ (Red Fort)، معبد لوتوس، مسجد جامع، مقبره همایون (Humayun Tomb) و … همگی در منطقه قدیمی دهلی قرار گرفته اند.

به طور خلاصه می توانیم تفاوت دهلی با دهلی نو را به این صورت بیان کنیم:

  • دهلی نو یا نیودهلی مرکز هند است و قلمرویی سیاسی در شهر دهلی محسوب می گردد.
  • دهلی نو مقر اصلی حکومت هند است.
  • مرزکشی و تفکیک دقیق دهلی با دهلی نو بسیار سخت است و نمی توان مرزی معین بین این دو منطقه قائل شد.
  • دهلی یکی از استان های هند است و فرمانداری خاص خود را دارد. دولت هند و فرمانداری دهلی مشترکا اداره منطقه دهلی نو را برعهده دارند.
  • بعضی از ساختمان های اداری و تاریخی مشهور مثل کاخ ریاست جمهوری، مجلس و جنتر منتر در دهلی نو قرار دارند. بعلاوه سفارت خانه های کشورها نیز در جنوب دهلی نو قرار گرفته اند.
  • دهلی شهری قدیمی و تاریخی است و این قدمت را می توان در بافت شهری آن هم مشاهده کرد. در حالیکه دهلی نو منطقه ای شهری است که در اوایل قرن 20 ساخته شده است. در دهلی می توانید بناهای تاریخی، معماری پادشاهی مغول و مقبره های بسیاری را مشاهده کنید. قلعه سرخ، مسجد جامع، مقبره همایون و … بعضی از مشهورترین بناهای تاریخی دهلی هستند.

منبع: differencebetween.net

منبع: الی گشت
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2022

به "تور ارزان هند: تفاوت دهلی با دهلی نو چیست؟ مرکز هند کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان هند: تفاوت دهلی با دهلی نو چیست؟ مرکز هند کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید