دشت هلن ، سوییس ایران

به گزارش سفر به تایلند، دشت هلن دشتی بکر با طبیعتی مثال زدن و جادویی است. این جاذبه دیدنی در چهارمحال و بختیاری در همسایگی سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و تکمیل کننده زیبایی این منطقه در این نقطه از ایران است. زیبایی این دشت نفس گیر و جادویی بوده و باور کنید که تا خودتان به این دشت نرفته و از آن دیدن نکنید، قبول نخواهید کرد که این قطعه مخملی متعلق به کشور خودمان ایران است. دشت هلن تکمیل کننده زیبایی هایی مانند آبشارهای خروشان و رودخانه های پرتلاطم است که با حیات وحشی متنوع و خاص و آب و هوایی خنک و بانشاط، شما را از هر گوشه از جهان به سمت خود می کشاند.

دشت هلن ، سوییس ایران

دشت هلن و جاذبه های دیده نشده آن

دشت هلن را می توانید با وسعت 40 هکتار مربع دومین و بزرگ ترین منطقه طبیعی حفاظت شده در استان چهارمحال و بختیاری بدانید که بعد از سبزکوه به عنوان عجیب ترین جاذبه طبیعی ایران در این نقطه از کشور خودنمایی می کند. در این دشت شما چشمه ها و رودهای زیادی را می بینید که هر کدام تکمیل کننده زیبایی این منطقه هستند. جالب است بدانید که این سرزمین به واسطه آب رودهای کارون و همین طور اروند رود و چشمه هایی مثل دل بالا، آب سفید، گردک، سیبا و تاگک، سیراب می شود.

ساکنان این منطقه هم عشایر مهربان و خونگرم چهارمحال و بختیاری هستند که زندگی کاملاً سنتی و ساده ای در این دشت دارند و با روی باز از گردشگران و مسافران این منطقه پذیرایی می کنند.

دشت هلن و مسیر دسترسی به آن

برای سفر به دشت هلن شما اول باید به چهارمحال و بختیاری بروید. این دشت را به نام منطقه سوئیس ایران هم می شناسند. دشتی که دقیقاً در فاصله 110 کیلومتری از جنوب شهرکرد و در فاصله 20 کیلومتری از شهر ناغان در منطقه میانکوه واقع شده است. این دشت سرسبز دقیقاً در حوزه استحفاظی شهرستان های کیار، لردگان و اردل قرار گرفته و مسیر دسترسی به آن صرفاً با اتوبوس و خودروی شخصی انجام می شود.

برای سفر با خودروی شخصی به این دشت اول باید خودتان را از شهرکرد به ناغان برسانید. بعد از آن از ناغان هم به سمت دشت هلن بروید. این فاصله در مدت زمانی سه ساعت طی خواهد شد. اما اگر تصمیم گرفتید از اتوبوس استفاده کنید، اتوبوس های خطی از شهرکرد شما را به ناغان می برند. بعد از آن هم به راحتی می توانید از ناغان به سمت دشت سرسبز هلن حرکت کنید.

آب و هوا در دشت هلن

دشت هلن به عنوان یک منطقه حفاظت شده آب و هوایی کوهستانی و معتدل دارد. این ناحیه همان طور که می دانید تقریباً نیمه مرطوب است. به همین دلیل تابستان ها در این منطقه خشک و گرم و زمستان ها تقریباً نیمه سرد هستند.

دمای هوا در فصل تابستان در دشت هلن چیزی مابین 20 درجه سانتیگراد تا 30 درجه سانتیگراد خواهد بود. ضمن اینکه روزها به شدت گرم و خشک بوده و شب ها کمی از این گرم و خشکی کاسته شده و هوا رو به خنکی می رود. همچنین در فصل تابستان در این منطقه گاهاً شما شاهد بارش های پراکنده هم خواهید بود.

فصل زمستان هم در این منطقه آب و هوایی سرد مابین صفر درجه سانتیگراد تا 10 درجه سانتیگراد دارد. ضمن اینکه رطوبت در زمستان در دشت هلن زیاد می شود و در ارتفاعات خود را به شکل برف نشان می دهد.

در عین حال این منطقه پاییز و بهار بسیار معتدلی دارد. دمای هوا در این منطقه در فصل بهار بین 10 درجه سانتیگراد تا 20 درجه سانتیگراد و در پاییز مابین 5 درجه سانتیگراد تا 15 درجه سانتیگراد متغیر است.

بهترین فصل برای سفر به دشت هلن

برای رفتن به دشت هلن شما باید آب و هوای متنوع فصل های مختلف را در نظر بگیرید.

  • فصل بهار در این دشت همیشه با طبیعت رنگارنگ و سرسبز به استقبال شما می آید. ضمن اینکه هوا به شدت خنک و مطبوع است و بهترین زمان برای پیاده روی کردن، کوهنوردی و عکاسی هم محسوب می شود. البته به واسطه آب و هوای خوب و مناسب در فصل بهار، در این منطقه با جمعیت زیادی هم روبرو هستید.
  • تابستان نیمه گرم با آسمانی همیشه آبی و آفتابی و آب و هوایی تقریباً گرم پذیرای شما است. به همین دلیل این فصل مناسب انجام فعالیت های آبی و برگزاری کمپ در این دشت سرسبز است. ضمن اینکه به واسطه کم بودن آب، توصیه می کنیم که به هیچ عنوان آتش برپا نکنید. چون ممکن است آتش خاموش نشده و به طبیعت آسیب های جبران ناپذیری وارد شود.
  • در فصل پاییز شما با جادویی ترین منظره ها در دشت هلن روبرو هستید. هوا خنک بوده و البته از ازدحام جمعیت کاسته شده است. ولی احتمال دارد که بارندگی های پیش بینی نشده و فراوانی در فصل پاییز انتظار شما را بکشند.
  • فصل زمستان این دشت، شما را با سوئیس واقعی در زمستان روبرو می کند. چون ارتفاعات پوشیده از برف هستند و یکی از بهترین منطقه ها برای اسکی کردن محسوب می شوند. هوا سرد است و سکوت و آرامشی که در این منطقه حکم فرما است می تواند ما را به آرامشی توصیف ناپذیر برساند. ضمن اینکه فراموش نکنید اگر تصمیم داشتید در فصل زمستان راهی دشت هلن شوید، احتمال این را هم بدهید که به واسطه صعب العبور بودن مسیر برخی از دسترسی ها و جاده ها مسدود باشند.

در هر حال انتخاب فصل سفر به دشت هلن امری کاملاً سلیقه ای و شخصی است. اما زیبایی بهار و فروردین ماه در این دشت توصیف ناپذیر است. ضمن اینکه هرچه به سمت اردیبهشت پیش می رویم از خنکی هوا کاسته شده و هوا گرم تر می شود.

ضمن اینکه فصل زمستان هم زیبایی های خود را دارد که اگر عاشق انجام تفریحات زمستانه هستید و دوست دارید که شکوه برف را از نزدیک لمس کنید، ما سفر به دشت هلن در فصل زمستان را به شما توصیه می کنیم. بارش برف در مسیر پرشیبی که بین روستاهای برنجگان و معدن وجود دارد، در کنار بهمن های متعددی که به شکل و شمایل آبشارهای بزرگ و خروشان خود را نشان می دهند، تصاویری حیرت انگیز و اعجاب آور را خلق می کند که همگی در کشور ما ایران رخ می دهند.

پوشش جانوری و گیاهی دشت هلن

در دشت هلن پوشش گیاهی و جانوری به قدری تنوع دارد که شاید از تعدد انگشتان دست هم فراتر برود.

اگر به سمت ارتفاعات بروید گونه های گیاهی مقاومی مانند دافنه، گون و پلاخور را خواهید دید. این گونه ها، گونه های گیاهی بسیار مقاومی نسبت به سرما هستند. کمی که از دشت فاصله بگیرید هم جنگل های سبز و انبوهی از بلوط را می توانید در اطراف این دشت زیبا تا ارتفاع تقریبی 2000 متری مشاهده کنید.

گیاهان دیگری مانند بنه، زالزالک، شکر تیغال، بادام کوهی، گز، کلخونگ و ارژن هم در اطراف این دشت حضور دارند. تنوع جانوری زیادی را هم می توانید در این دشت مشاهده کنید. جانورانی مانند خرگوش، روباه، خرس قهوه ای، باز، سنجاب، مارمولک رنگین کمانی یا آگاما، پرندگان رنگارنگ، لاک پشت های آبزی، کبک ها، کبوترهای جنگلی، عقاب طلایی و همین طور زاغ نوک قرمز از گونه های متنوع جانوری، حیوانی و پرندگان در دشت هلن هستند.

ضمن اینکه توصیه می کنیم در زمان سفر به دشت هلن مراقب حضور مارهای افعی در پهنه وسیع دشت باشید.

علت نام گذاری دشت هلن

شاید برای شما همین سؤال پیش آمده باشد که چرا دشت هلن را با این نام، نام گذاری کردند؟! دشت هلن به واسطه حضور یک پرستار آمریکایی با نام هلن جفریز بختیاری که در کنار همسرش که یک پزشک بختیاری در آن دوران یعنی در سال 1931 میلادی بود و برای مداوا کردن مردم و اهالی ایل، راهی این سرزمین شده بود، به نام دشت هلن نام گذاری شد.

جالب است بدانید که در آن دوران به طور هم زمان عده ای هم در حال انجام نقشه برداری جغرافیایی در ارتفاعات زاگرس بودند. هم زمان مردم ایل هم به پاس زحماتی که این بانو برای آن ها کشیده بود، نام این دشت را دشت هلن نامیدند.

تفریحات موجود در دشت سرسبز و زیبای هلن

اگر به دشت هلن سفر کردید می توانید از تفریحاتی مثل قایق سواری در سد کارون 4، عکاسی کردن از جاذبه های طبیعی، حیات وحش، گیاهان و جانوران در کنار پهنه وسیع و سرسبز دشت لذت ببرید. بد نیست بدانید که فعالیت و تفریح رفتینگ در این دشت که فاصله ای 10 متری از پل ارمند دارد هم از دیگر تفریحات مهیج دشت هلن است.

همین طور پیاده روی کردن در طبیعت، انجام تفریح بلاب جامپ، تفریح جامپ واتر، شنا و آب تنی، کوهنوردی و سوارکاری از جمله تفریحات مرسوم و معمول در این دشت زیبا در چهارمحال و بختیاری محسوب می شوند.

برای دشت هلن و سرسبزی های بی پایانش

توصیه می کنیم که اگر به طبیعت زیبا و چشم نواز دشت هلن سفر کردید، به طبیعت آسیبی نرسانده و بعد از ترک منطقه وسایل خود را در طبیعت رها نکنید. حتی اگر ممکن است زباله هایی را که در اطراف وجود دارند جمع کرده و بدون هیچ ردپایی از حضور انسان، این منطقه را به قصد عزیمت به شهر و خانه تان ترک کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 مهر 1403 بروزرسانی: 5 مهر 1403 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2299

به "دشت هلن ، سوییس ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت هلن ، سوییس ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید