روسیه فضاپیمای نجات پرتاب کرد

به گزارش سفر به تایلند، ایسنا نوشت: روسیه فضاپیمای سایوز MS-23 را بدون خدمه به فضا پرتاب کرد تا جایگزین سفینه فضایی دچار نشتی شده فضانوردان در ایستگاه فضایی گردد.

روسیه فضاپیمای نجات پرتاب کرد

فضانوردان روسی دیمیتری پتلین(Dmitry Petelin) و سرگئی پروکوپیف(Sergei Prokopyev) و فرانک روبیو(Frank Rubio) با فضانورد ناسا در ماه سپتامبر سال 2022 با یک کپسول سایوز MS-22 به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کردند. آن ها قرار بود با همان فضاپیما به خانه برگردند، اما در اواسط ماه دسامبر این کپسول با آنچه مقامات فضایی ایالات متحده و روسیه معتقدند یک سنگ فضایی کوچک بوده است، برخورد کرد و نشت مایع خنک کننده در آن شروع شد. اکنون روسیه یک فضاپیمای سایوز جایگزین را برای بازگرداندن سه خدمه فرستاده است.

اکنون یک فضاپیمای جایگزین به نام MS-23، به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پرتاب شد تا فضانوردان را به زمین بازگرداند. این پرتاب روز پنجشنبه (23 فوریه) از پایگاه فضایی بایکونور روسیه در ساعت 7:24 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (ساعت 3:54 بامداد امروز به وقت تهران) انجام شد.

سایوز MS-23 قرار است روز شنبه (25 فوریه) به ایستگاه فضایی بین المللی متصل گردد تا در نهایت برای اولین بار دو ماه پس از نشت مایع خنک کننده در سایوز MS-22 قدیمی تر، برای سه خدمه همچون یک قایق نجات کاملاً کاربردی عمل کند. انتظار می رود که عملیات اتصال در ساعت 8:01 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (04:31 به وقت تهران) 26 فوریه انجام گردد.

پرتاب و اتصال سایوز در میان یک هفته بسیار شلوغ کاری برای فعالیت های ایستگاه فضایی بین المللی انجام می گردد، زیرا انتظار می رود فضاپیمای ماموریت Crew-6 اسپیس ایکس نیز در روز دوشنبه (27 فوریه) چهار فضانورد را برای ارسال به فضا پرتاب کند.

این ماموریت چهار نفره به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) که کرو-6(Crew-6) نام دارد، قرار بود در اوایل صبح 26 فوریه از مرکز فضایی کندی(KSC) ناسا در فلوریدا پرتاب گردد، اما ناسا و اسپیس ایکس پس از یک آنالیز طولانی روی آمادگی پرواز در روز 21 فوریه، تصمیم گرفتند که پرواز را 24 ساعت به تعویق بیندازند. طرح کنونی ماموریت، مستلزم پرتاب موشک فالکون9 (Falcon 9) اسپیس ایکس برای بردن یک کپسول دراگون(Dragon) موسوم به اندیور(Endeavour) در روز 27 فوریه ساعت 1:45 بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی است.

ماموریت کرو-6، استیون بوون(Stephen Bowen) و وودی هوبرگ(Woody Hoburg) از فضانوردان ناسا، سلطان النیادی(Sultan Al-Neyadi)، فضانورد امارات متحده عربی و آندری فدیایف(Andrey Fedyaev)، فضانورد روسیه را برای اقامت تقریبا 6 ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد فرستاد. النیادی به عنوان نخستین فضانورد عرب که برای یک ماموریت بلندمدت به آزمایشگاه مداری پرواز می نماید، تاریخ ساز خواهد شد.

کرو-6 همانگونه که از نام آن پیداست، ششمین ماموریت عملیاتی سرنشین دار خواهد بود که اسپیس ایکس برای ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب می نماید. شرکت ایلان ماسک(Elon Musk) علاوه بر این 6 ماموریت، دو ماموریت دیگر را نیز به مقصد آزمایشگاه مداری انجام داده است؛ پرواز آزمایشی دمو-2(Demo-2) برای ناسا در سال 2020 و ماموریت Ax-1 که یک پرواز خصوصی بود و به وسیله شرکت آکسیوم اسپیس(Axiom Space) در آوریل 2022 انجام شد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 اسفند 1401 بروزرسانی: 5 اسفند 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2187

به "روسیه فضاپیمای نجات پرتاب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه فضاپیمای نجات پرتاب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید