شبکه هوشمند مدارس در ایران و سرمایه گذاری بزرگ همراه اول در حوزه آموزش مجازی

به گزارش سفر به تایلند، فاز نخست شبکه هوشمند مدارس (دانا) عصر دوشنبه 14 مهرماه در آیین بهره برداری از طرح های ملی روستایی و عشایری با حضور رئیس جمهوری و به صورت نمادین در یکی از روستاهای کنارک سیستان و بلوچستان افتتاح شد و بدین ترتیب بیش از 76 هزار مدرسه شهری و روستایی در مناطق دور افتاده به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

شبکه هوشمند مدارس در ایران و سرمایه گذاری بزرگ همراه اول در حوزه آموزش مجازی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش انتخاب؛در اجرای این طرح ملی و با همت گروه مخابرات و همراه اول به عنوان بزرگترین هلدینگ ارتباطی ایران، 62764 مدرسه شهری و روستایی به اینترنت پرسرعت متصل شدند که سهمی 82 درصدی از مجموع مدارس حاضر در این فاز را شامل می شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از وزارت ارتباطات بابت راهبری این پروژه، از برقراری عدالت آموزشی ابراز خشنودی کرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با بیان اینکه بخش مهمی از توان وزارت ارتباطات برای تحقق عدالت ارتباطی صرف شد، اظهار کرد: تا به امروز حدود 95 درصد روستاها به تلفن همراه و 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه کوشش می کنیم این میزان دسترسی تا خاتمه کار این دولت به 100 درصد برای روستاهای بالای 20 خانوار برسد و ضمن تشکر از اپراتورهای مجری این پروژه اعلام کرد: با توجه به دستور رئیس جمهوری، پیگیر آماده کردن زیرساخت های تحقق عدالت آموزشی در دوران کرونا با فراگیری آموزش الکترونیکی بودیم که بر این اساس توانستیم برای 13 میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و کادر آموزشی، چهار میلیون دانشجو و 100 هزار استاد اینترنت رایگان فراهم کنیم.

با اتصال 76 هزار مدرسه دیگر به شبکه هوشمند مدارس، میزان اتصال به دانا به 94 درصد رسید که گروه مخابرات و همراه اول در برقراری اتصال 24431 مدرسه روستایی و 38333 مدرسه شهرهای دور افتاده به اینترنت پرسرعت، در فاز نخست این پروژه ملی نقش آفرینی کردند.

خبری که با هم خواندیم نکات بسیار پراهمیتی دارد و نشان می دهد که در واقع بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور و خاورمیانه، سهم 82 درصدی در پیاده سازی فاز نخست این پروژه (اتصال مدارس نقاط محروم به اینترنت پرسرعت) داشته است و حدود 18 درصد مابقی، سهم ایرانسل و های وب به عنوان مجریان دیگر بوده است.

با توجه به این سهم گسترده و سرمایه گذاری همراه اول و اینکه وزیر ارتباطات در آن مراسم اعلام کردند: تا به امروز حدود 95 درصد روستاها به تلفن همراه و 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا نموده اند؛ به صراحت می توان گفت که همراه اول به شکلی هدفمند در راستای ماموریت خود تحقق رویای دیجیتال به شکل متوازن حرکت نموده و سرمایه گذاری متعادلی را در تمامی اقصی نقاط کشور داشته است.

یکی از دلایل اهمیت نوع عملکرد همراه اول ناشی از آن است که با توجه به اینکه این پروژه بعد از شیوع کرونا در دستور کار دولت نهاده شد تا شرایط عدالت آموزشی فراهم شود، باید گفت که همراه اول تنها اپراتوری بود که بعد از گذشت یکی دو ماه از شیوع گسترده کرونا، طرح ابداعی برای الکترونیکی کردن آموزش و بسط عدالت آموزشی ارائه داد که مورد موافقت و تایید وزارت آموزش و پرورش (از میان پنج شش طرح پیشنهادی دیگر) نهاده شد و امروز شاهد پرچم داری سامانه شاد در حوزه شبکه آموزشی دانش آموزی هستیم که اینترنت آن برای معلمان و دانش آموزان رایگان است.

همچنین گفتنی است، پیش از این همراه اول در راستای مسئولیت اجتماعی خود با طراحی و پیاده سازی پلتفرم شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) نقش پررنگی در فراگیری آموزش مجازی در کشور ایفا و به برگزاری غیرحضوری کلاس های دانش آموزان یاری نموده بود. هم اکنون بیش از 11 میلیون دانش آموز و حدود 114 هزار مدرسه در شبکه شاد احراز هویت شده اند و از خدمات این پلتفرم استفاده می نمایند.

یکی از برجستگی های نوع عملکرد مجموعه ارتباطات سیار به این نکته بازمی شود که تمامی این اقدامات در مدت زمان کوتاهی به خاتمه رسیده که نقطه روشنی در کارنامه عملکردی به حساب می آید.

در خاتمه نیز به ارایه جدولی که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی منتشر شده است می پردازیم تا مبنای قضاوت عملی خوانندگان باشد.

مدرسه هوشمند یک مدرسه و محیط آموزشی فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه است و محتوای بیشتر دروس الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است ودر فرایند آموزش به تفاوت استعداد وتوانایی دانش آموز توجه می شود.

آنچه در خصوص تاریخچه این مدارس در اسناد تاریخی آمده است نشان می دهد که در سال 1984، دیوید پرکینز و همکارانش در دانشگاه ها هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کردند. این طرح به تدریج در چند مدرسه اجرا شد و بعدها تا حدودی توسعه یافت، به طوری که امروزه بعضی از کشورهای توسعه یافته در امر فناوری اطلاعات، همچون مالزی، از این مدارس جهت تربیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده می نمایند.

منبع: انتخاب
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1243

به "شبکه هوشمند مدارس در ایران و سرمایه گذاری بزرگ همراه اول در حوزه آموزش مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه هوشمند مدارس در ایران و سرمایه گذاری بزرگ همراه اول در حوزه آموزش مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید