عاشق سـالاد هستید؟ شاید مریض باشید!

به گزارش سفر به تایلند، خبرنگاران:بعضی مواقع علاقه به بعضی مواد غذایی زودگذر و موقتی هستند اما در صورتی که این وضعیت حالت مزمن و طولانی مدت به خود بگیرد، باید حتما نسبت به آن توجه ویژه داشته باشید. به این داستان توجه کنید: یک زن 59ساله انگلیسی اشاره نمود که ناگهان علاقه عجیبی به مصرف سالاد پیدا کرد و با همین نشانه متوجه ابتلای خود به سرطان سینه شد. السی کمپل که مادر 2 فرزند هم بود آنقدر به مصرف سالاد علاقه مند شده بود که هر روز 4 کلم کامل را در وعده های غذایی خود تمام می کرد. او بعد از مشورت با پزشک متوجه شد برگ کلم حاوی یک ماده شیمیایی به نام سولفورافین است که می تواند به سلول های سرطانی حمله کند. بدن السی برای مبارزه با سلول های سرطان سینه احتیاج بیشتری به این ماده پیدا نموده بود و به همین دلیل السی ناگهان علاقه مند به مصرف کاهو شد.

عاشق سـالاد هستید؟ شاید مریض باشید!

در ادامه ما هم سعی می کنیم برخی از نشانه های عجیب ابتلا به بیماری ها را که در علاقه ما به خوردن برخی غذاها ظاهر می شوند به شما معرفی کنیم.

اگر عاشق چیپس هستید

  • بیماری های احتمالی: تیروئید یا مشکل در غدد فوق کلیوی
استرس شدید می تواند روی عملکرد غدد فوق کلیوی در بدن اثر منفی بگذارد. اگر فردی دائما در معرض عوامل استرس زا باشد، این غدد به اندازه درست هورمون های حیاتی بدن از جمله آدرنالین، کورتیزول و آلدوسترون را ترشح نمی نماید. این موضوع باعث به هم خوردن تعادل نمک در بدن شده و برخی از مردم را به خوردن غذاهای شور متمایل می نماید.

علاقه به غذاهای شور هم می تواند یکی از نشانه های کمبود ید در بدن باشد که در این حالت تیروئید شما کم کار است. کم کاری تیروئید با علائمی از جمله احساس بی حالی و خستگی، یبوست، اضافه وزن و افسردگی خود را نشان می دهد در حالی که پرکاری تیروئید با علائمی مانند کاهش وزن، احساس ناامیدی و داشتن عادت ماهانه نامنظم همراه است.

اگر عاشق یخ هستید

  • بیماری احتمالی: کم خونی
افرادی که علاقه زیاد به خوردن یخ دارند، احتمالا مبتلا به کم خونی هستند. در این بیماری بدن به اندازه کافی سلول های قرمز فراوری نمی نماید که دلیل اصلی آن هم کمبود آهن در بدن است. زمانی که این عنصر حیاتی به بدن نرسد، تعداد گلبول های قرمز به سرعت کاهش پیدا می نماید.

مهم ترین علامت کم خونی نداشتن انرژی است. به گفته دانشمندان موسسه مایو کلینیک در ایالات متحده، افرادی که علاقه زیادی به خوردن یخ دارند، به طور ناخودآگاه کوشش می نمایند درد و تورم موجود در زبان خود را با سرمای یخ کاهش دهند. تحقیقات بیشتر هم نشان می دهد یخ در دهان افراد کم خون مزه و طعم خوشایندی دارد که هنوز علت این موضوع معین نشده است.

اگر عاشق نوشابه هستید

  • بیماری احتمالی: کمبود کلسیم
آیا شما هم از افرادی هستید که نمی توانید نبود نوشابه در سفره غذای خود را تصور کنید؟ در این صورت می توان این احتمال را داد که شما دچار کمبود کلسیم هستید.

متأسفانه این بار مصرف نوشابه نه تنها کمبود کلسیم را رفع نمی نماید بلکه به شدت هم برای سلامت استخوان های بدن مضر است. بهتر است درصورت ابتلا به کمبود کلسیم، این احتیاج حیاتی بدن را با خوردن سبزی های تیره رنگ و محصولات لبنی کم چرب جبران کنید.

اگر عاشق ادویه کاری هستید

  • بیماری های احتمالی: پارکینسون، کمبود روی در بدن
زینک اهمیت زیادی برای پوست بدن دارد و سرعت بهبود زخم ها و جراحات را تسریع می بخشد. میزان این ماده در بدن روی حس چشایی ما هم تأثیر زیادی دارد.

زمانی که مقدار زینک در بدن کاهش پیدا می نماید، تعداد غده های چشایی موجود در زبان هم کمتر شده و از حساسیت آنها کاسته می گردد، بنابراین اگر شما علاقه دارید مقدار زیادی از ادویه های طعم دهنده مانند کاری را به غذای خود اضافه کنید، احتمالا میزان زینک در بدنتان به اندازه کافی نیست و غدد چشایی شما هم به خوبی طعم غذا را احساس نمی نماید.

ضعیف بودن غدد چشایی و کم بودن تعداد آنها باعث می گردد شما میزان بیشتری ادویه به غذای خود اضافه کنید تا طعم آن در دهانتان احساس گردد.

کمبود زینک ارتباط زیادی هم با یکی از بیماری های مزمن و بسیار مخرب به نام پارکینسون دارد. به گفته دانشمندان مؤسسه سلامت و علوم ایتالیا، سلول های افراد مبتلا به این بیماری در اثر سمومی که هر روز به بدن وارد می گردد آسیب بیشتری می بیند، اما مصرف زینک می تواند از سلول ها برابر این آسیب ها محافظت کند و هرقدر میزان این ماده معدنی در بدن کمتر باشد، آسیب پذیری سلول ها برابر سموم مختلف هم بیشتر می گردد.

در تحقیقات اثبات شده است که سیگار ذخائر زینک در بدن را کاهش می دهد و به همین دلیل افراد سیگاری به مصرف غذاهای طعم دار علاقه زیادی دارند.

اگر عاشق نان و پاستا هستید

  • بیماری احتمالی: افسردگی
حتما شما هم تجربه کردید که در روزهایی که روحیه خوبی ندارید، مرتبا احساس گرسنگی می کنید و با هر بهانه ای سراغ یخچال می روید. تحقیقات نشان می دهد بدن انسان با خوردن کربوهیدرات ها کوشش به افزایش فراوری هورمون های شادی آور می نماید.

سروتونین یکی از این هورمون هاست که فراوری آن با مصرف غذاهایی مانند نان، شیرینی و کیک بیشتر می گردد. توجه داشته باشید که مواد پروتئینی باعث کاهش ترشح این هورمون در بدن می گردد و بهتر است در روزهایی که احساس افسردگی می کنید کمتر سراغ غذاهای حاوی گوشت بروید.

اگر عاشق ماهی هستید

  • بیماری های احتمالی: آلرژی، آرتروز
از جمله مواد مورد احتیاج بدن اسیدهای چرب امگا3 هستند. این اسیدهای چرب نه تنها نقش مهمی در رشد و حفاظت سیستم عصبی بازی می نمایند بلکه در پیشگیری از بیماری ها هم نقش اساسی دارند. بافت های مغزی و شبکیه چشم هم احتیاج فراوانی به امگا3 دارند. مطالعات نشان داده کمبود امگا 3 در بدن خطر ابتلا به آلرژی و آرتروز را افزایش داده و حتی ممکن است سرطان و بیماری قلبی را همراه داشته باشد.

کاهش میزان اسیدهای چرب در بدن می تواند با علائمی مانند علاقه به خوردن غذاهای چرب، افسردگی و نداشتن روحیه، شنیدن صدای مفاصل هنگام راه رفتن، کاهش سرعت بهبودی زخم ها و جراحات و خشکی پوست خود را نشان دهد.

اگر عاشق شکلات هستید

  • بیماری ها احتمالی: افسردگی، استرس، تنش های قبل از آغاز قاعدگی
تا به حال حس کردید که در شب های امتحان یا هنگام فرا رسیدن موعد تحویل یک پروژه، به طور ناگهانی علاقه شما به خوردن شکلات افزایش پیدا می نماید.

دلیل این موضوع به طور کامل معین است. درون این ماده غذایی ترکیباتی با عنوان آلکالویدها وجود دارد که باعث افزایش ترشح هورمون سروتونین می گردد. همان طور که گفتیم این هورمون نقش مهمی در ترشح دیگر هورمون های مرتبط با روحیه در انسان داشته و می تواند حس شادی و رضایت را تقویت کند.

شکلات همچنین یکی از منابع مهم ویتامین های B و منیزیم به شمار می آید که در فراوری انرژی در بدن نقش مهمی دارد. به این ترتیب شما با خوردن این ماده غذایی پرطرفدار می توانید انرژی مورد احتیاج بدن برای غلبه بر استرس و فشار را تامین کنید. یک تحقیق سوئیسی نشان می دهد افرادی که هر روز 40 گرم شکلات می خورند و این کار را برای 2 هفته ادامه می دهند، باعث کاهش میزان فراوری هورمون کورتیزول در بدن خود می شوند. این هورمون با عنوان هورمون استرس معروف است و در زمانی که شما دچار فشار روحی و روانی هستید میزان بیشتری از آن را در بدن خود دارید.

در بسیاری از مواقع علاقه به خوردن شکلات یکی از نشانه های آغاز عادت ماهانه در زنان است. در این زمان میزان منیزیم در بدن برخی از زنان کاهش پیدا می نماید و خوردن شکلات می تواند به رفع شدن این حالت یاری کند.

اگر عاشق اسفناج هستید

  • بیماری های احتمالی: خستگی مزمن، نداشتن تمرکز و بیماری های قلبی
ویتامین های B برای تجزیه کربوهیدات ها در بدن و فراوری انرژی اهمیت بسیار بالا دارند. این ویتامین ها همچنین به حفظ سلامت عصب ها، پوست و مغز هم یاری می نمایند. 8 نوع مختلف از ویتامین B وجود دارد و کمبود هر کدام از آنها می تواند علائمی مانند نامنظم شدن ضربان قلب، خستگی مزمن یا مشکل در تمرکز را همراه داشته باشد. پس حتما تمایل شدید به مصرف غذاهای حاوی ویتامین B مانند جگر، اسفناج، شیر و ماست را جدی بگیرید، زیرا ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی باشید که درمان برخی از آنها مدت زمان زیادی طول می کشد.

اگر عاشق خاک هستید

  • بیماری های احتمالی: کمبود مواد معدنی در دوره بارداری، بیماری سلیاک
علاقه به خوردن خاک عنوان یک بیماری به نام پیکاست که عموما در زنان باردار ظاهر می گردد. اگر یک خانم باردار ناگهان به خوردن خاک ویار پیدا کند، نشان می دهد میزان برخی موادمعدنی در بدن او به اندازه کافی نیست. در این دوره آهن یکی از مهم ترین مواد معدنی به حساب می آید که میزان آن در بدن زنان باردار کاهش چشمگیری پیدا می نماید. مس، منیزیم و روی از دیگر موادمعدنی هستند که در خاک یافت می شوند.

تحقیقات دیگر که در نشریه آمریکایی تغذیه به چاپ رسیده کمبود مواد معدنی را مرتبط با یکی از بیماری های گوارشی به نام سلیاک دانسته است. بچه هایی که رژیم غذایی مناسبی ندارند و دخترانی که عادت ماهانه شدید را تجربه می نمایند در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اگر عاشق شیرینی هستید

  • بیماری های احتمالی: مسائل روحی، حساسیت غذایی و مسائل گوارشی
تحلیل علاقه غیرطبیعی به مصرف شکر نسبت به دیگر مواد غذایی کمی پیچیده تر است، زیرا عوامل زیادی در بروز این حالت نقش دارند.

زمانی که شما شکر مصرف می کنید، انسولین در جریان خون منتشر شده و با اسید های آمینو ترکیب می گردد. ترکیب حاصل به سرعت جذب عضلات شده و به سمت مغز حرکت می نماید. در این زمان مغز به ترشح هورمون سروتونین تحریک شده و حس خوشایندی در شما به وجود می آید. مطالعات محققان دانشگاه میشیگان هم نشان داده در زمانی که استرس در بدن به وجود می آید علاقه به خوردن شکر سه برابر می گردد و حالتی مشابه با اعتیاد به مواد مخدر در بدن ظاهر می گردد. همه این عوامل نشان می دهد افرادی که زیاد شکر می خورند ممکن است از لحاظ روانی دچار مشکل باشند.

علاوه بر آن اشتیاق به مصرف شکر می تواند یکی از علائم به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن باشد. این ماده خوراکی نقش مهمی در فراوری هورمون اندورفین در مغز دارد که در کاهش درد موثر است. در دوران قاعدگی هم میزان ماده اندورفین به کمترین حد خود می رسد که باعث می گردد زنان هنگام صبح چای خود را شیرین تر از حد معمول میل نمایند.

علاقه مندان به مصرف شکر باید نگران ابتلا به مسائل گوارشی هم باشند. زمانی که تعادل باکتری های مفید در بدن به هم می خورد، میزان قارچ ها و مخمرها در بدن رشد می نمایند که هر دو احتیاج زیادی به شکر دارند. حساسیت های غذایی هم تعادل خون را به هم زده و مصرف شکر را افزایش می دهند.

اگر عاشق سیر هستید

  • بیماری احتمالی: کمبود ویتامین و مواد معدنی
ظاهر شدن اشتیاق ناگهانی به خوردن سیر یکی از علائم مهم کمبود برخی از مواد مغذی و مهم در بدن به شمار می آید.

سیر سرشار از ویتامین C، کلسیم و آهن است. بدن از ویتامین C برای یاری به عملکرد سیستم ایمنی، ساخت کلاژن و مبارزه با رادیکال های آزاد استفاده می نماید. از سوی دیگر کلسیم نقش مهمی برای رشد و حفاظت از دندان ها و استخوان های بدن داشته و سلامت ماهیچه ها و سیستم عصبی را تضمین می نماید.

آهن هم از مواد مورد احتیاج برای ساخت سلول های قرمز است و مصرف آن خصوصا برای زنان بالغ اهمیت زیادی دارد. کمبود هر کدام از مواد اشاره شده در بالا می تواند خود را به شکل علاقه ناگهانی به خوردن سیر نشان دهد.

منبع: برترین ها
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 318

به "عاشق سـالاد هستید؟ شاید مریض باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاشق سـالاد هستید؟ شاید مریض باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید