عاملی: کیفیت فرهنگ یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد

به گزارش سفر به تایلند، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: کیفیت فرهنگ و کیفیت یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد و اگر ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی از ظرفیت بزرگی برخوردار باشد، آن فرهنگ بزرگ و متعالی خواهد بود و عضویت فرهنگی افراد منجر به احساس تعلق اجتماعی می شود.

عاملی: کیفیت فرهنگ یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، آیین تکریم از 35 سال تلاش رسانه ای یونس شکرخواه با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این مراسم سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش ارتباطات در شکل بخشی به فرهنگ یک جامعه گفت: اگر فرهنگ در جوامع شکل گرفته است، این فرهنگ در پرتو ارتباطات بوده که شکل گرفته است و اساساً فرهنگ بدون ارتباطات معنا پیدا نکرده و در بستر ارتباطات انسانی است که فرهنگ و اجتماعی شدن خلق می شود.

کیفیت فرهنگ یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد

وی افزود: کیفیت فرهنگ و کیفیت یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد و اگر ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی از ظرفیت بزرگی برخوردار باشد، آن فرهنگ بزرگ و متعالی خواهد بود و عضویت فرهنگی افراد منجر به احساس تعلق اجتماعی می شود.

عاملی با اشاره به لزوم تقویت ارتباطات سالم در هر جامعه ای گفت: یکی از عناصر ارتباطات سالم، اخلاق اسلامی و الهی است که بر چگونگی ارتباطات اجتماعی تاثیر مثبت می گذارد.

وی افزود: باید توجه داشت که برخورد انسان ها با یکدیگر بر اساس قضاوت های پیشینی، کلیشه ها و انگاره های ذهنی پیش ساخته است یا اینکه به کرامت های انسانی و اخلاقی توجه دارد؟

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران یادآور شد: یکی از شاخصه های کیفیت ارتباطات که بر کیفیت فرهنگ اثرگذار است حیات داشتن، پویا بودن و ماندگاری ارتباطات است.

وی ادامه داد: از همین روست که از نبود یک عزیزی حسرت می خوریم چرا که به سبب فقدان ارتباطات دلتنگی هایی برای ما رقم می خورد و در واقع ارتباطات کیفی نوستالوژی تولید می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه به ارتباطات الهی در تعاملات اجتماعی گفت: چیزی که در رفتارهای اغراق آمیز ما با جامعه گم می شود، رابطه با خداست و اینکه چقدر خداوند برای انسان بودن ما نقش کلیدی دارد.

وی افزود: وجوه عظمت الهی در نگاه به بشر و اینکه خداوند توجه و هدایت عالمی و جهانی برای همه بشریت دارد و با نگاهی دلسوزانه به هدایت انسان می نگرد که این معنا در سیره انبیاء سلف نیز کاملا انعکاس دارد. نگاهی الهی باید همواره مورد توجه انسان ها باشد چرا که در ارتباطات مبتنی بر توجه به خدا، اختلالات ارتباطی و بد فهمی ها به حداقل می رسد.

عاملی با اشاره به کنش و واکنش های اجتماعی تحت تأثیر ارتباطات کیفی گفت: عنصر ارتباطات کیفی بسیار می تواند روی جنبه تعاملات اجتماعی مؤثر باشد.

وی افزود: در ارتباطات هرچه با پدیده ارتباط بیشتری داشته باشیم اختلال فهم کمتر است و لذا منطق ارتباطی اقتضا می کند انسان با سوژه خود درگیر باشد و در این راستا باهم بودن اهمیت می یابد.

شکرخواه پایه گذار روزنامه نگاری برخط در ایران هستند

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به زحمات یونس شکرخواه در زمینه روزنامه نگاری برخط گفت: شکرخواه پایه گذار روزنامه نگاری برخط در ایران هستند و تجربه جام جم آنلاین و همشهری آنلاین حاصل زحمات ایشان بوده است.

وی افزود: امروزه از این راستا به روزنامه نگاری هوشمند رسیده ایم که از توانش الگوریتمی بالایی برخوردار است و به دنبال آن فرد خودش به تعریف الگوریتم خبری و رسانه ای می پردازد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در روزنامه نگاری هوشمند در بستر نرم افزاری که تعریف شده است، براساس فراوانی واژگانی که در متن تکرار می شود تیتر شکل می گیرد و روابط معنایی اطلاعات برجسته سازی می شود.

سرمایه گذاری32.5 میلیارد دلاری کشورها در هوش مصنوعی نشان از قدرت آن دارد

وی افزود: هوش مصنوعی آن چنان در جهان به قدرت رسیده است که براساس آمار سال 2017 میلادی، در حدود 38.5 میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری اجرا شده است و معادل 2 تریلیون دلار تولید ناخالص ملی کشورها درگیر موضوع هوش مصنوعی بوده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: براساس پیشرفت های صعودی هوش مصنوعی برآورد شده است که میزان سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی در 5 سال آینده به 17.5 تریلیون دلار برسد.

وی افزود: این آمار در شرایطی اهمیت پیدا می کند که بدانیم کل تولید ناخالص ملی جهان نزدیک 117 تریلیون دلار است.

عاملی با اشاره به قابلیت های هوش مصنوعی که می تواند به تکرار انسان در راستا فکر و عمل منطقی بپردازد گفت: خوشبختانه با وجود بزرگانی چون شکرخواه به سمت روزنامه نگاری هوشمند حرکت کرده ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شخصیت برجسته یونس شکرخواه گفت: شکرخواه یک دوست مهربانی محسوب می شوند که ویژگی برجسته ایشان وجه اخلاقی شان است و همین وجه اخلاقی ایشان است که کیفیت ارتباطات را برای ایشان و به دنبال آن روزنامه نگاری کیفی که محصول ارتباطات کیفی است را رقم زده است.

وی با اشاره به لزوم پایبندی رسانه به اخلاق انسانی و اجتماعی افزود: روزنامه نگاری معتبر و روزنامه نگاری غیرمعتبر باید قابلیت احصاء پیدا کنند و از همین رو تفاوت بین تولید رسانه اجتماعی و رسانه سنتی معتبر باید در زمینه شاخصه های مربوط به اعتبار مورد توجه باشد.

استاد گروه ارتباطات گفت: در همین کیفیت روزنامه نگاری باید از شکرخواه به عنوان فردی نام برد که هرگز آبروی کسی را نبرده اند و هرگز در حوزه رسانه ای اجازه آبروریزی برای دیگران را نداده اند.

وی افزود: ایشان بر درست نویسی و راست نویسی و حتی پرهیز از راست نویسی ای که منجر به مسأله سازی اجتماعی می شود تأکید داشته اند.

عاملی با اشاره به اهمیت نقد در روزنامه نگاری گفت: ما حق نداریم با متن مان مردم را آزار دهیم و نقد روزنامه باید معطوف به حل مسئله باشد.

وی افزود: قدرت نقدی اثرگذار است که ما را در کوچه بن بست رها نکند و زبان نقد، زبانی است که باید در یک کوچه باز و در راستا رو به حل مسئله پیش برود.

عاملی در پایان ایشان برای یونس شکرخواه آرزوی موفقیت کرد و گفت: شکرخواه یک معلم توانا بوده، هست و خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 449

به "عاملی: کیفیت فرهنگ یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاملی: کیفیت فرهنگ یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید