دلیل سرطان ریه در غیرسیگاری ها تعیین شد!

به گزارش سفر به تایلند، نتایج تجزیه و تحلیل ژنومی سرطان ریه در افرادی که سابقه سیگار کشیدن ندارند، منتشر شد.

دلیل سرطان ریه در غیرسیگاری ها تعیین شد!

به گزارش به نقل از ساینس دیلی ، این مطالعات به وسیله یک گروه بین المللی به رهبری محققان موسسه ملی سرطان (NCI) که بخشی از موسسه ملی سلامت (NIH) است، انجام گرفت. این مطالعات برای اولین بار به تفسیر سه زیر گروه مولکولی ایجاد نماینده سرطان ریه در افراد غیرسیگاری پرداخته است.

این یافته ها به کشف راز نحوه بروز سرطان ریه در افراد غیرسیگاری یاری می نماید و می تواند راهنمایی گر درمان های بالینی دقیق تر باشد.

این یافته ها در روز ششم سپتامبر 2021 در مجله Nature Genetics منتشر شد.

ماریا ترزا لاندی (Maria Teresa Landi)، اپیدمولوژیست از موسسه ملی سرطان که این مطالعه را راهنمایی نموده، می گوید: آن چه که ما دریافتیم این است که انواع مختلفی از سرطان ریه در افراد غیر سیگاری رخ می دهد که ویژگی های مولکولی متفاوت و فرایندهای تکاملی گوناگونی دارند. در آینده ممکن است درمان های متفاوتی براساس این انواع پیش بگیریم.

سرطان ریه یکی از عوامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر دنیا است و سالانه بیش از دو میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند. بیشتر کسانی که دچار سرطان ریه می شوند سابقه مصرف سیگار دارند اما در حدود 10 تا 20 درصد مبتلایان هیچ گاه سیگار نکشیده اند. سرطان ریه در غیر سیگاری ها بیشتر در زنان و در سنین پایین تر نسبت به سیگاری ها رخ می دهد.

عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار، آلودگی هوا، آزبست و داشتن بیماری ریوی زمینه ای می تواند دلیل بروز سرطان در بعضی از غیرسیگاری ها باشد اما دانشمندان هنوز دلیل بروز سرطان در بسیاری از این افراد را نمی دانند.

در این مطالعه عظیم اپیدمولوژیک، محققان برای درک تغییرات ژنومی ایجاد شده در غده ها و بافت طبیعی، به توالی یابی کامل ژنوم 232 فرد غیرسیگاری پرداختند. این افراد که عمدتا اروپایی تبار بودند به سرطان کارسینوم ریه سلول-غیرکوچک دچار شده بودند. این نوع سرطان که حدود 80 تا 85 درصد سرطان های ریه را تشکیل می دهد شایع ترین نوع سرطان در بین افراد غیر سیگاری است.

در این افراد 189 تومور آدنوکارسینوما (adenocarcinomas) که شایع ترین نوع سرطان ریه است یافت شد. بعلاوه 36 تومور کارسینوئید(carcinoids) و هفت نوع تومور از انواع مختلف دیگر در این بیماران دیده شد. بیمارانی که تحت آنالیز قرار داشتند هنوز درمان خود را آغاز ننموده بودند.

جهش ها سرنخ هایی از دلیل ایجاد سرطان در خود دارند. در حال حاضر مجموعه ای از جهش های شناخته شده وجود دارد، اگرچه دلیل بروز بعضی از آن ها معین نیست. در این تحقیقات محققان دریافتند که بخش زیادی از جهش ژنوم افراد غیرسیگاری که به سرطان مبتلا شده بودند با فرآیندهای طبیعی بدن ارتباط دارد.

همانطور که انتظار می رفت از آن جا که این تحقیقات حول محور بروز سرطان در افراد غیرسیگاری بود جهش های مرتبط با مصرف سیگار در این افراد دیده نشد. این جهش ها در 62 بیماری که در معرض دود سیگار بودند هم دیده نشد. با این حال دکتر لاندی بیان نمود که تعداد افراد مورد مطالعه کم بوده است و اندازه قرار گرفتن این افراد در معرض دود سیگار با یکدیگر متفاوت بوده است.

لاندی می گوید: ما به نمونه های بیشتر و اطلاعات دقیق تر برای آنالیز اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار در ایجاد سرطان ریه احتیاج داریم.

آنالیز های ژنومی سه زیرگروه تازه سرطان ریه را هم معین کرد که محققان براساس اندازه تغییرات آن ها را نام گذاری کردند. زیرگروه غالب که پیانو نام گرفت کمترین اندازه جهش را داشت. به نظر می رسد این زیرگروه با فعالیت سلول های پیش ساز که در ساخت سلول های تازه دخیل هستند مرتبط باشد. این نوع تومور به آرامی رشد می نماید و درمان آن سخت است زیرا عوامل مختلفی باعث بروز جهش در آن می گردد.

در نوع سوم که forte نام گرفت ژنوم به طور کامل دوبرابر شده بود. چنین جهشی به طور معمول در افراد سیگاری رخ می دهد و تومور ناشی از این جهش به سرعت رشد می نمایند.

لاندی می گوید: ما آغاز به تشخیص زیرگروه هایی کردیم که می توان روینمودهای متفاوتی برای پیشگیری و درمان آن ها پیش گرفت. برای مثال رشد آهسته نوع پیانو فرصت بیشتری برای درمان در اختیار پزشکان قرار می دهد و دو نوع دیگر را می توان با نمونه برداری تشخیص داد.

لاندی اضافه کرد: ما در ابتدای راه درک نحوه رشد این تومورها قرار داریم. تحقیقات ما نشان می دهد که سرطان ریه در افراد غیرسیگاری گونه های مختلفی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1757

به "دلیل سرطان ریه در غیرسیگاری ها تعیین شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل سرطان ریه در غیرسیگاری ها تعیین شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید