فناوری پلاسما چیست؟

به گزارش سفر به تایلند، پلاسما حالتی فراتر از گاز است و به همین دلیل حالت چهارم ماده خوانده می شود.

فناوری پلاسما چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، پلاسما حالت چهارم ماده است. جامد، مایع و گاز حالاتی از ماده هستند که با آنها آشنا هستیم، اگر کاری کنیم که در حالت گازی هسته مقداری از الکترون فاصله بگیرد و در مرکز نباشد، ماده به حالت پلاسما می رسد. این اتفاق چگونه می افتد؟ وقتی اتم در یک جریان الکتریکی یا در یک میدان الکتریکی قرار می گیرد، باعث دور شدن هسته از الکترون می شود که این حالت گاز یونیزه نام دارد و همان پلاسمای مورد نظر است.

برای آب دوست کردن یک سطح باید از گاز اکسیژن استفاده کرد، در حالی که برای آب گریز کردن از گاز فلور استفاده می شود. گاز اکسیژن خاصیت آب دوستی و گاز فلور خاصیت آب گریزی سطح را افزایش می دهد. البته این امر به ماهیت ذره نیز بستگی دارد. با این حال باید به یاد داشت که فناوری پلاسما فناوری موقتی است و باید به صورت پیش فر آوری استفاده شود.

فناوری پلاسما کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. حال دانشمندان ایرانی از فناوری پلاسما روی بستر پلاستیکی سپر خودرو استفاده می کنند. این امر باعث می شود که رنگ با استحکام بیشتری روی سطح بنشیند، همچنین ماندگاری، درخشندگی و جلای رنگ را افزایش می دهد. استفاده از این فناوری در صنایع بسته بندی می تواند جلای ویژه ای به محصولات بدهد.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1226

به "فناوری پلاسما چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری پلاسما چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید