ماجرای آتش 1500 ساله آتشکده یزد چیست؟

به گزارش سفر به تایلند، خبرنگاران/یزد آتشکده زرتشتیان از پرطرفدارترین بناهای تاریخی یزد به شمار می رود که در این گزارش به ماجرای آتش 1500 ساله آن پرداخته ایم.

ماجرای آتش 1500 ساله آتشکده یزد چیست؟

آتشکده زرتشتیان بنایی منقوش به فروهری عظیم بر سر در آتشکده است و دور تا دور آن را حیاطی از درختان سرو و کاج پوشیده و حوضی کم عمق و عظیم در میان ورودی حیاط خودنمایی می نماید.

هنگام تغذیه آتش که هر روز توسط موبدان برگزار می گردد، این آتش با مواد خوش بونماینده و ضدعفونی نماینده ای مانند اسفند، عود و کندر و هر آنچه بوی خوش می پراکند، عطرآگین می نمایند و به همین دلیل نیز در اغلب اوقات از کنار دیوار آتشکده مجاور خیابان، بوی خوش کندر و اسفند و عود به مشام می رسد.

یکی از مهمترین جاذبه های این آتشکده قدمت 1500 ساله نگهداری از آتش آن است ولی ماجرای این آتش چیست؟ شاید قبل از پاسخ دادن به این سئوال بهتر باشد تا مروری بر اهمیت آتش داشته باشیم چرا که در سال های بسیار دور برای روشن کردن آتش، وسایلی مانند کبریت در اختیار نبود و به همین منظور آتشی را همیشه در یک مکان روشن نگه می داشتند تا مردم بتوانند روزانه گُلی(بخشی کوچک از چوب ذغال شده و روشن از آتش) را ز آن برداشته و اجاق خانه خود را روشن نمایند که به این مکان آتشکده یا خانه آتش می گفتند.

وظیفه آوردن آتش از آتشکده هم بر عهده فرزندان خانواده بود، به همین دلیل خانواده ای که فرزند نداشت، اجاقش خاموش یا به عبارتی کور بود که امروزه این پیشینه، ریشه ضرب المثل ایرانی(فلانی اجاقش کور است) نیز محسوب می گردد لذا یکی از آرزوهای شیرین برای هر خانواده این جمله بود اجاقت سبز باد.

ذات آتش، گِرد آن نشستن است و همین به مرور زمان، آتشکده ها را به مکانی برای گردهمایی و برگزاری جشن ها و آیین های مذهبی ایرانیان باستان تبدیل کرد و اکنون نیز علاوه بر ظرفیت مذهبی در بین زرتشتیان، به عنوان ظرفیتی فرهنگی و تاریخی در صنعت گردشگری مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ساختمان کنونی آتشکده یزد که البته در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده، در آبان ماه 1313 با سرمایه یک زرتشتی پارسی به نام همابائی بر قطعه زمینی که از سوی چند تن از زرتشتیان ایران از جمله برادران امانت به یاد فوت پدرشان اردشیر مهربان رستم امانت وقف شد، ساخته شد. نقشه این بنای تاریخی توسط مهندسان پارسی کشیده شده است و معماری آن گویای شباهت های بسیاری با بناهای مشترک پارسیان و زرتشتیان در هند است، که ارباب جمشید امانت سرپرستی و نظارت ساخت این بنا را بر عهده داشت.

وی در خاطرات خود نوشته که برای جلب توجه پارسیان هندوستان، پنج بار به آن دیار سفر نموده است، چهار بار با کشتی های بخار روی آب های خروشان اقیانوس هند و یک بار پیاده و با شتر در ریگزارهای بلوچستان ایران و پاکستان تا پایان انجمن پارسیان هند، پرداخت هزینه ساختمان آتش ورهرام یزد را پذیرفته اند.

آتشی که درون این آتشکده می سوزد، بیش از 1500 سال است که روشن مانده و این آتش، فروزه ای است از آتش آتشکده کاریان در لارستان که به عقدای یزد آورده شد و نزدیک به 700 سال در آنجا روشن نگه داشته شد و سپس این آتش، در سال 522 خورشیدی (1174 میلادی) از عقدا به اردکان (روستای ترک آباد) برده شد و نزدیک به 300 سال نیز در ترک آباد بود و در سال 852 خورشیدی (1474 میلادی) از ترک آباد به یزد آورده و نگهداری شد.

نخست در محله ای به نام خلف خان علی در خانه یکی از موبدان عظیم به نام موبد تیرانداز آذرگشسب نگهداری می شد و در سال 1313 پس از ساخته شدن این آتشکده، به درون آن برده شد.

این بنای تاریخی که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست در بحران کرونا تعطیل شده است اما پیشنهاد می گردد تا مردم در سفرشان به یزد بعد از بحران کرونا از این بنای تاریخی دیدن نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 867

به "ماجرای آتش 1500 ساله آتشکده یزد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای آتش 1500 ساله آتشکده یزد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید