محله ای قدیمی با مسائل جدید

به گزارش سفر به تایلند، خدیجه ستارزاده - البرز- خبرنگار:رجایی شهر گوهردشت یکی از مناطق قدیمی کرج است که در 2 دهه اخیر با افزایش بی رویه ساخت و ساز روبرو بوده است.

محله ای قدیمی با مسائل جدید

تبدیل خانه های ویلایی به آپارتمان های چند واحدی و در نتیجه افزایش جمعیت انسانی و خودرویی در حالی که زیرساخت ها و ظرفیت مساحتی خیابان ها و منطقه طبق روال و متناسب با جمعیت قدیم است، بین جمعیت فعلی و امکانات شهری تا حدودی عدم تناسب ایجاد می کند. این امر ضرورت رسیدگی به نیازهای شهری مانند معابر مناسب، پارک و فضای سبز، رفع مسائل ترافیکی و... را چند برابر کرده است. نامناسب بودن پیاده رو در بعضی خیابان ها، نبود شرایط مناسب در بعضی پارک ها و وجود املاک قدیمی و فرسوده که با ظاهری نازیبا رها شده و چهره منطقه را زشت کرده اند از مواردی به شمار می روند که در نقاط مختلف رجایی شهر وجود دارند و مردم خواهان رسیدگی به آنها هستند.

  • نامناسب بودن پیاده رو

یکی از ساکنان بلوار انقلاب در رجایی شهر با اشاره به نامناسب بودن بعضی از پیاده روها در این منطقه می گوید: موزاییک های نامناسب و کنده شده در بعضی قسمت ها تردد را برای عابران سخت می کند. عالیه مهین ترابی می افزاید: در بعضی خیابان های اصلی رجایی شهر پیاده روها اصلاح شده و مناسب ترند اما در بعضی خیابان ها پله پله بودن پیاده روها تردد را به ویژه برای افراد مسن و معلول خیلی سخت می کند. وی بیان می کند: گاهی هم کسبه با بستن معابر و گذاشتن وسایل و کالاهای خود در پیاده رو این وضعیت را بدتر می کنند. این شهروند ادامه می دهد: بنرها و تابلوهای تبلیغاتی از دیگر مواردی است که توسط بعضی مغازه داران، نه تنها تردد را برای عابران سخت می کنند، بلکه چهره شهر را نیز زشت می کند. اوقافی ها یکی از مناطقی است که این مساله در آن زیاد دیده می شود.

  • رسیدگی نشدن به پارک های محلی

یکی از ساکنان منطقه اوقافی ها در رجایی شهر می گوید: پارک انتهای اوقافی ها یکی از پارک هایی است که به آن زیاد توجه نمی شود و امکانات مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است. فاطمه شکوهی می افزاید: بیشتر مردم در آپارتمان زندگی می کنند و بودن در فضای بسته به استفاده از فضای سبز و پارک مناسب را نیاز ضروری می کند. این مساله در بعضی پارک های بزرگ شهر مدنظر بوده و امکانات و فضای زیبا و مناسبی برای آنها طراحی شده است. اما در بیشتر پارک های محلی رسیدگی چندانی به چشم نمی خورد و اهالی منطقه نمی توانند از آنها به شکل مفید استفاده کنند. وی ترافیک طولانی را در بیشتر نقاط رجایی شهر یکی از معضلات بزرگ این منطقه عنوان و اظهار می کند: در بیشتر چهارراه ها و خیابان ها به چراغ راهنمایی و رانندگی یا نصب تابلوهای راهنمایی نیاز است.

  • مناسب سازی معابر طبق اولویت

معاون امور عمران و ترافیک شهرداری منطقه 7 کرج با بیان این که بهسازی و استانداردسازی پیاده روها در حفظ امنیت و آرامش شهروندان تاثیر زیادی دارد، می گوید: به همین دلیل بازسازی و ساخت پیاده روها از فعالیت های مستمر این منطقه است که در دستور کار واقع شده است. طرح پیاده روسازی بر اساس اولویت در نقاط پرتردد این منطقه در حال اجراست.

حمید صمیمی با اشاره به این که بیش از 1400 متر مربع مناسب سازی و پیاده روسازی در فاز یک منطقه رجایی شهر صورت گرفته است، ادامه می دهد: یکی از مهم ترین اهداف طرح پیاده روسازی راحتی در تردد عابران است. وی با تاکید بر این که اجرای این طرح با هدف راحتی رفت و آمد عابران پیاده به ویژه معلولان و ارتقای کیفیت گذر، امنیت خاطر عابران و فراهم کردن محیطی تمیز و جذاب صورت گرفته است، می گوید: امیدواریم بتوانیم این طرح را در فازهای دیگر رجایی شهر و همه نقاط آن اجرا کنیم. وی اظهار می کند: اجرای این طرح علاوه بر جلب رضایت شهروندان بر زیبایی منطقه، ارتقای کیفیت زندگی شهری و گسترش نشاط و شادابی بین مردم نیز تاثیر دارد.

  • بهسازی بوستان های منطقه

مسئول فضای سبز شهرداری منطقه 7 کرج نیز با بیان این که فضای سبز شهری بخش زنده هر شهر است، می گوید: داشتن شهری بانشاط و باطراوت در گرو رسیدگی هرچه بیشتر به فضاهای عمومی از جمله پارک ها، بلوارها، میادین و مسیرهاست. حبیب اله سیاوشی ادامه می دهد: با مساعد شدن شرایط جوی، بسیاری از شهروندان از پارک های محله ای و فضای سبز برای گذراندن اوقات فراغت خود بهره بیشتری می برند و این موضوع اهمیت حفظ پاکیزگی و رسیدگی به این مکان ها را چندین برابر می کند. با توجه به این مساله، واحد فضای سبز منطقه با تمام توان خود در حفظ زیبایی، پاکیزگی و رفع نواقص پارک های محله ای و فضاهای سبز منطقه تلاش می کند.

سیاوشی می گوید: کاشت 3800 درختچه در گلدان و بیش از 6600 کیسه گل ثابت پوششی و 2500 کیسه گل فصلی از اقداماتی است که به این منظور صورت گرفته است. وی جمع آوری خاک مازاد و ضایعات به متراژ 215 متر مکعب، کند و کوب به طول 720 متر مربع و جمع آوری چمن به متراژ 800 متر را از دیگر فعالیت هایی برمی شمارد که در بوستان ها و فضای سبز منطقه رجایی شهر صورت گرفته اند. مسئول فضای سبز منطقه 7 مطالبات شهروندان و تامین نیازهای بحق آنها را در زمینه ایجاد فضای سبز، پارک های محله ای و همچنین حفظ و نگهداری از این فضاها از مهم ترین اهداف واحد فضای سبز منطقه اعلام می کند و می گوید: بهسازی و رسیدگی به همه بوستان های محله ای در دستور کار ما واقع شده است و به نوبت اجرایی خواهد شد.

  • رنگ آمیزی دیوارهای فرسوده و جمع آوری تابلوهای غیرمجاز

مسئول زیباسازی شهرداری منطقه 7 کرج می گوید: رنگ آمیزی دیوارهای فرسوده و پاک کردن دیوارنوشته های تبلیغاتی در منطقه از جمله اقداماتی هستند که به طور مرتب انجام می شوند. رامین فریدنی می افزاید: واحد زیباسازی منطقه از پیش از عید اقدام به پاک سازی معابر از تابلوها و بنرهای غیرمجاز با توجه به تاثیر سیمای شهری در ایجاد آرامش و نشاط اجتماعی و حفظ و افزایش بهداشت روانی جامعه کرده است. این اقدام هر چند وقت یک بار با بررسی منطقه و نقاطی که به پاک سازی نیاز دارند، انجام می شود.

وی با بیان این که آراستگی و زیباسازی محیط شهری باعث ارتقای روحیه شهروندان می شود، اظهار می کند: نصب ریسه ها و پرچم های الوان و نیز بنرهای متناسب با مناسبت های ملی و مذهبی، ساخت و تعمیر دریچه های فلزی و جمع آوری تابلوها و داربست های غیرمجاز از دیگر فعالیت هایی به شمار می روند که توسط واحد زیباسازی منطقه انجام می شوند. فریدنی می گوید: به منظور احیای حضور پرندگان در فضای سبز و جلب آنها به فضای شهری، تعدادی آشیانه پرنده در حاشیه بوستان های رجایی شهر نصب شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 208

به "محله ای قدیمی با مسائل جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله ای قدیمی با مسائل جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید