کلاس پرنده منتشر شد

به گزارش سفر به تایلند، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، کلاس پرنده نام رمانی است از نویسنده آلمانی اریش کستنر که در سال 1933 و در ژانر بچه ها نوشته شده است.

کلاس پرنده منتشر شد

داستان درباره چند پسربچه است که چند روز مانده به کریسمس، نمایشی به نام کلاس پرنده را تمرین می نمایند. ترجمه فارسی این کتاب به وسیله سپیده خلیلی از سوی انتشارات محراب قلم (کتاب های مهتاب) منتشر شده است.

داستان با دو پیشگفتار آغاز می گردد. در پیشگفتار اول درمی یابیم نویسنده، اریش کستنر، می خواهد داستانی درباره کریسمس بنویسد؛ اما در چله تابستان این کار غیرممکن است؛ بنابراین راهی جایی می گردد که برف باشد. نویسنده سوار قطاری به مقصد باواریای بالا می گردد و در آنجا، در معیت پروانه ای به نام گوتفرید و گوساله ای به نام ادوارد مشغول نوشتن داستان کریسمس می گردد.

در پیشگفتار دوم، نویسنده ماجرای غم انگیز جوناتان تروتس (جونی) را تعریف می نماید و به مخاطب کم سن و سالش می گوید این داستان را به این علت تعریف نموده تا بچه ها یاد بگیرند چطور در زندگی ضربه ها را نوش جان نمایند و سرپا بمانند.

بعد از این دو پیشگفتار رمان آغاز می گردد. داستان چند روز مانده به کریسمس در مدرسه شبانه روزی یوهان زیگسموند می گذرد. بچه ها نمایشی را تمرین می نمایند به نام کلاس پرنده که قرار است در جشن کریسمس اجرا گردد.

رمان کلاس پرنده داستانی است که در مدرسه شبانه روزی شکل می گیرد و در آن، سخن از شجاع ها و ترسوها، آدم های عاقل و مردم نادان است. با اجرای نمایشنامه کلاس پرنده برخی بچه ها خواهند آموخت که زندگی نه با پول درآوردن آغاز می گردد، نه با آن به انتها می رسد. یاد می گیرند که نه هیچ وقت خودشان را گول بزنند و نه اجازه دهند دیگران آنها را گول بزنند.

شهامت بدون هوشیاری و هوشیاری بدون شهامت، پوچ است. تاریخ بشر زمان های بسیاری را به یاد دارد که در آنها مردمان شجاع، ناهوشیار و مردم هوشیار، بزدل بوده اند. هرگاه آدم های هوشیار، شجاع و آنها که شهامت دارند هوشیار شوند، بشریت پیشرفت می نماید. این رمان، روایت نویسنده ای است که به موضوع شهامت فکر می نماید و در حالی که به این مطالب تقریبا فلسفی فکر می نماید، تصمیم می گیرد نوشتن داستان عید را آغاز کند.

نزدیک کریسمس است و مارتین و دوستانش در مدرسه شبانه روزی، از طرفی مشغول تمرین نمایش کلاس پرنده و از طرف دیگر، مشغول تدارک تعطیلات و ملاقات با خانواده هایشان هستند. در این میان، گاهی زد و خوردی هم با بچه های سال بالایی پیش می آید و جنگ با گلوله برفی و دردسرهای دیگر و گاهی هم غصه های بزرگ تر در کار است و گره هایی که گگرددنشان فقط از دستی معجزه گر برمی آید.

امیل اِریش کِستْنِر (زاده 13 فوریه 1899 در درسدن - درگذشته 29 ژوئیه 1974 در مونیخ) نویسنده، شاعر، فیلمنامه نویس و طنزپرداز آلمانی بود که بیشتر به خاطر شوخ طبعی، اشعار تیزبینانه اجتماعی و پرداختن به ادبیات بچه ها شناخته شده است. اِریش کستنر پس از گذراندن دوره تربیت معلم، در سال 1917 و در کشاکش جنگ اول جهانی، به عنوان سرباز، به جبهه های جنگ رفت. در جبهه جنگ به بیماری قلبی دچار گشت و در حالی که به شدت ضعیف و بیمار شده بود، به خانه بازگشت. بعد از بازگشت از جبهه های جنگ، نخست در یک بانک آغاز به کار کرد و سپس به تحصیل در رشته زبان و ادبیات آلمانی، تاریخ و فلسفه پرداخت. از سال 1927 میلادی در شهر برلین اقامت گزید و به نویسندگی و خبرنگاری مشغول شد. اولین آثار او شامل نمایشنامه های انتقادی و سیاسی آمیخته به طنزند.

اریش کستنر آثار متعددی در حوزه کودک و نوجوان تالیف نموده است و با سه اثر نوجوان خود یعنی کلاس پرنده، خواهران غریب و امیل و کارآگاهان در ایران شناخته می گردد. از آثار او اقتباس های ادبی، نمایشی و سینمایی بسیاری شده است.

گزیده ای از متن کتاب

نزدیک غروب بود، کمی قبل از ساعت پنج، دیگر برف نمی بارید. اما ابرهای زرد به رنگ گوگرد، آسمان را پوشانده بودند. شب زمستانی روی شهر فرود آمده بود؛ یکی از غروب های نادر، یکی از آخرین غروب های قبل از زیباترین غروب سال، یعنی غروب کریسمس بود. سرت را که بلند می کردی، پنجره های فراوان خانه های بی شمار شهر را می دیدی و بی اختیار فکر می کردی تا چند روز دیگر نور شمع های روشن درخت های کریسمس روی خیابان تاریک منعکس می شوند و تا آن زمان در خانه کنار پدر و مادرت زیر درخت کریسمس خودت هستی.

مغازه های پرنور با شاخه های درخت کاج و گوی های شیشه ای تزیین شده بودند. بزرگ ترها با بسته هایی از یک مغازه به مغازه دیگر می رفتند و قیافه های خیای مرموزی می گرفتند. هوا بوی شیرینی دارچینی عید را می داد. انگار خیابان ها را با آن شیرینی ها سنگفرش نموده بودند.

انتشارات محراب قلم (کتاب های مهتاب) کتاب کلاس پرنده نوشته اریش کستنر و با ترجمه سپیده خلیلی با شمارگان هزار و 100 نسخه و به قیمت 36هزار تومان منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 فروردین 1402 بروزرسانی: 20 فروردین 1402 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2203

به "کلاس پرنده منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاس پرنده منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید