مرگ فیلمنامه نویس برنده دو جایزه اسکار در 92 سالگی

به گزارش سفر به تایلند، آلوین سارجنت که بیش از همه با نوشتن دو فیلمنامه برنده اسکار مردم معمولی و جولیا و خلق جهانی اسپایدرمن شناخته می شد، در 92 سالگی از جهان رفت.

مرگ فیلمنامه نویس برنده دو جایزه اسکار در 92 سالگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ورایتی، سارجنت نخستین بار در 1974 برای ماه کاغذی به کارگردانی پیتر بوگدانوویچ نامزد دریافت اسکار فیلمنامه شد و چهار سال بعد در 1978 در دومین نامزدی خود با فیلمنامه جولیا ساخته فرد زینه مان نخستین اسکار خود را برد. سومین نامزدی و دومین جایزه اسکار او هم سه سال بعد با مردم معمولی به کارگردانی رابرت درفورد از راه رسید. سارجنت برای هر سه فیلمنامه از نجمن نویسندگان آمریکا جایزه برد.

سارجنت که کار خود را با نوشتن فیلمنامه های تلویزیونی شروع نموده بود، خیلی زود در 1966 با گامبیت رونالد نیم و بازی مایکل کین و شرلی مک لین وارد سینما شد. نسخه ای امروزی از این تریلر کمدی در 2012 بر اساس فیلمنامه برادران کوئن به نمایش درآمد. او در مدت بیش از 45 سال فعالیت حرفه ای برای بعضی از بزرگان هالیوود چون آلن جی پاکولا، جان فرانکنهایمر، سیدنی پولاک، مارتین ریت، نورمن جویسن، پل نیومن و استفن فریرز فیلمنامه نوشت.

این فیلمنامه نویس نه چندان پرکار با میانگین هر سال یک فیلمنامه بعضی آثارش را هم بدون ذکر نام نوشته بود؛ از جمله ستاره ای متولد شده است به کارگردانی فرانک پیرسن و بازی باربرا استرایستند و کریس کریستوفرسن در 1976. جولیا در 1978 نامزد 11 اسکار شد و سه جایزه برد و مردم معمولی در 1981 از نامزدی در شش رشته چهار جایزه اسکار را از آن خود کرد. سارجنت نقطه مشترک این دو فیلم تحسین شده بود.

یکی از نقاط عطف کارنامه او حضور در پروژه اسپایدرمن یا مرد عنکبوتی برای بازنویسی فیلمنامه بود. موفقیت تجاری این فیلم در اکران جهانی و فروش 800 میلیون دلاری آن، راه سارجنت را برای ادامه دادن راستا هموار کرد و او فیلمنامه دو دنباله بعدی را هم نوشت. آخرین کار این نویسنده برنده اسکار نگارش فیلمنامه اسپایدرمن شگفت انگیز در 2012 بود که 760 میلیون دلار در جهان فروخت.

از عجیب ترین بخش های زندگی شخصی سارجنت می توان به زندگی و همکاری او با لورا زیسکین، تهیه نماینده سرشناس هالیوودی اشاره نمود. آنها پس از 25 سال زندگی مشترک انتها تصمیم گرفتند در 2010 با هم ازدواج نمایند اما این پیوند زناشویی فقط یک سال دوام داشت و زیسکین در 2011 به دلیل ابتلا به سرطان از جهان رفت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 193

به "مرگ فیلمنامه نویس برنده دو جایزه اسکار در 92 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ فیلمنامه نویس برنده دو جایزه اسکار در 92 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید