مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا و دوو سیلو

به گزارش سفر به تایلند، با گذشت یکی دو دهه، خودروهای خارجی ای که تا دیروز در خیابان های ایران جولان می دادند و دارندگان آن ها به دیگران فخر می فروختند، هم اکنون هیاهو و گشت وگذار مدل های برندهای مختلف را در بازار متنوع تر امروز ایران نظاره می کنند. خودروهایی چون مزدا 323، سیتروئن زانتیا، دوو سیلو، هیوندای ورنا، هیوندای آوانته و … از این دسته اند و امروز با توقف تولیدشان، تنها چشم به بازار خودروهای دست دوم دارند.

مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا و دوو سیلو

نگاهی به دو نمونه از آن ها و مقایسه اجاقتصادی شان با مزدا 323 خالی از لطف نیست و می تواند کمک حال خریداران این خودروها باشد. در این مطلب قصد داریم به مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا و دوو سیلو بپردازیم تا ببینیم مزدا 323 در کنار رقبایش چقدر دست بالا را دارد.

مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا

عرضه این دو خودرو تقریباً در یک دوره زمانی صورت گرفت. سایپا حدود 1 سال پس از عرضه مزدا 323 و پس از توقف تولید در فرانسه، از سال 1380 تا 1389 اقدام به مونتاژ و عرضه سیتروئن زانتیا کرد. این سدان فرانسوی رقیب سرسختی برای مزدا 323 محسوب می شد و شاید در ابتدا، در نظر بسکمک از خریداران ایرانی چشم نوازتر و مجذوب کننده تر بود.

اما با گذشت زمان و امتحان پس دادن مزدا، ایرانیان متوجه کیفیت و خصوصاً دوام و استهلاک پایین این خودرو شدند و به مرور مقدار اعتنا به آن افزایش یافت. به طوری که درحال حاضر، بازار دست دوم مزدا 323 از رونق بیش تری نسبت به رقیب قدیمی اش برخوردار است و تقاضا برای خرید و فروش مزدا 323 بیش تر از زانتیاست.

زانتیا نیز در مدل ها و تیپ های مختلفی عرضه شده است، ولی نکته اصلی در این جاست که تمام زانتیاهای مونتاژ ایران فاقد مدل دنده اتوماتیک هستند و همگی با جعبه دنده 5 دنده دستی و با یک نوع بدنه پنج در تولید شده اند. درحالی که، نسخه اتوماتیک مزدا 323 به یک جعبه دنده 4 دنده مجهز است و به دلیل کیفیت و تکنولوژی ساخت مطلوب آن، تعویض دنده در این خودرو به نرمی صورت می گیرد و لذت رانندگی با خودرویی اتوماتیک را به شما عرضه می کند.

اگر از کارشناسان و یا کسانی که تجربه برخورداری از هر دوی این خودروها را داشته اند، در مورد کیفیت و ویژگی های آن ها سؤال بکنید، شاید بیشتر آن ها به دوام و عدم مراجعات پی درپی به تعمیرگاه و تعویض قطعات در کوتاه مدت در مورد محصول مزدا اشاره کنند. هرچند زانتیا نیز از این نظر ضعیف عمل نکرده است، ولی در هر صورت فزونی از این نظر با مزداست.

با مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا باید اذعان داشت که طراحی بدنه و ظاهر مزدا 323 با اصلاح و تغییر و کنار گذاشتن سادگی آن در مدل های جدیدتر و نسل هشتم آن که در بازار ایران موجود است، امروز نیز پذیرفتنی و قابل دفاع است. از سوی دیگر، با وجود این که چیزی در حدود 2 دهه از طراحی سیتروئن زانتیا می گذرد، ولی طراحی آن نیز همچنان مجذوب کننده و چشم گیر است. هرچند از همان ابتدا نیز کمی خاص و منحصربه فرد به نظر می رسید و امکان جلب نظر تمامی افراد و سلیقه ها را نداشت.

در بحث طراحی داخلی نیز، با وجود این که مزدا اقدام به طراحی خاصی نکرده است، ولی ظاهر آن ساده و هماهنگ است. ولی در مقابل، زانتیا از این نظر نمره قبولی نمی گیرد و از ظاهری قدیمی، کسل کننده و نه چندان زیبا رنج می برد.

با مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا از نظر کیفیت فنی و سطح سواری این دو خودرو باید گفت که شتاب زانتیا بیش تر است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو 9.5 ثانیه است و در حدود 2 ثانیه کم تر از رقیبش است و سرعت 200 کیلومتر بر ساعت آن نیز بر مزدا 323 می چربد. سیستم تعلیق آن در ناهمواری ها فوق العاده عمل می کند و با عملکرد مطلوب در عبور از پیچ ها و فرمان پذیری خوب، برای سواری های خارج شهر و در جاده های کوهستانی و سفر در دل طبیعت بسیار مناسب تر از مزدا 323 است که از سیستم تعلیق پرسروصدایی برخوردار است.

همچنین، برخورداری از قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو در جاده های هموار و ناهموار و تعویض آسان چرخ ها در زانتیا نیز گواه این مدعاست. از نظر قدرت ترمزها، کفه ترازو به نفع مزدا 323 سنگینی می کند. در خاتمه نیز، وجود امکاناتی چون سوییچ مجهز به کنترل از راه دور، تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان در چهار نقطه، تهویه مطبوع هوشمند، ضربه گیرهای کناری که در تصادفات از سرنشینان حفاظت می کنند، کنترل اتوماتیک برف پاکن و امکانات دیگر موجود در انواع مدل های زانتیا را باید مورد توجه قرار داد.

مقایسه مزدا 323 با دوو سیلو

دوو سیلو، به عنوان مدل ارتقایافته و نسخه اصلاح شده دوو ریسر، همچون مزدا 323، در کلاس سدان طبقه بندی می شود و خودرویی است که از سوی کرمان موتور در سال های 1375 تا 1383 تولید و عرضه شد. البته پس از ورشکستگی شرکت دوو کره جنوبی و واگذاری سهام آن به جنرال موتورز آمریکا، وضع تحریم های اقتصادی امکان تداوم تولید دوو در ایران را ازبین برد.

این خودرو هم اکنون در بازار خودروهای کارکرده در کنار مزدا 323 و چند خودروی نسبتاً باکیفیت دیگر، از قدیمی های بازار محسوب می شوند و به دلیل مونتاژ در داخل و دسترسی نسبی به قطعات و لوازم یدکی و مصرفی، همچنان نگاه های خریداران را به خود جلب می کنند.

در مقایسه مزدا 323 با دوو سیلو، عمدتاً فزونی با مزدا 323 است و مواردی چون 30 کیلومتر بر ساعت سرعت بیش تر مزدا 323؛ فزونی قدرت مزدا به مقدار 26 اسب بخار؛ 5 ثانیه کم تر بودن صفر تا 100 کیلومتر مزدا؛ ضعف شدید ترمزهای دوو سیلو در مقابل ترمزهای قابل اطمینان مزدا 323؛ طراحی و شکل ظاهری مطلوب تر مزدا به دلیل فیس لیفت های متعدد؛ فرمان پذیری ترمزهای ضعیف تر دوو سیلو به نسبت مزدا 323؛ فضای کم سرنشینان عقب در سیلو؛ برخورداری از جعبه دنده دستی 5 سرعته در هر دو خودرو؛ تودوزی خوش رنگ دوو در مقابل تودوزی عمدتاً ساده مزدا؛ پایین تر بودن مصرف دوو سیلو و … در این مقایسه مشهود است.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2078

به "مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا و دوو سیلو" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا و دوو سیلو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه مزدا 323 با سیتروئن زانتیا و دوو سیلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید