موتور کراس اوور آریا سایپا رونمایی شد

به گزارش سفر به تایلند، موتور کراس اوور آریا سایپا انتها به وسیله شرکت مگاموتور رونمایی شد. این پیشرانه تنفس طبیعی چهار سیلندر قرار است روی اولین خودرو شاسی بلند سایپا موسوم به آریا نصب، و به زودی راهی بازار گردد. مشخصات این پیشرانه چیست و قرار است با چه گیربکسی کوپل گردد؟

موتور کراس اوور آریا سایپا رونمایی شد

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: موتور کراس اوور آریا پس از مدت ها انتظار یرانجام در نمایشگاه قطعات خودرو تهران رونمایی شد. این پیشرانه از نوع دو لیتری تنفس طبیعی است که قرار است با یک گیربکس اتوماتیک AT شش سرعته کوپل گردد و روی خودرو آریا سایپا قرار بگیرد.

با توجه به فراگیر شدن موتورهای بنزینی مجهز به توربو شارژ در ایران و مسائل آنها با سوخت بی کیفیت و هوای گرم کشور ما، شنیدن نام یک موتور دو لیتری تنفس طبیعی در نوع خود خوشایند است.

گیربکسی که قرار است با این موتور کوپل گردد هم از نوع شش سرعته اتوماتیک AT ساخت DAE چین است که به نسل هفتم ارتقا یافته است.

این مشخصات فنی بسیار نزدیک به سراتو 2L سایپا است و قرار است برای اولین بار روی کراس اوور سایپا نصب گردد. کراس اوور سایپا اولین شاسی بلند گروه خودروسازی سایپا و دومین کراس اوور ایرانی پس از ریرا است.

باید دید این مشخصات فنی چقدر یادآور هماهنگی و شتاب مناسب سراتو سایپا خواهد بود.

مشخصات فنی موتور کراس اوور آریا

موتور کراس اوور آریا با کد N20 یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر خطی با حجم دقیق 1998 است. این پیشرانه قادر به فراوری 148 اسب بخار در دور موتور 6000 و حدود 204 نیوتون متر گشتاور در دور 4400 است.

این پیشرانه مجهز به فناوری DOHC است و دارای دو میل بادامک است که هر دو آنها به سیستم VVT مجهز هستند. سر سیلندر موتور هم از نوع آلومینیومی است.

ضریب تراکم این موتور 11.5:1 است که شاید کمی به کیفیت سوخت ایران حساس باشد، اما بعید است دچار مسائل خودروهای توربو شارژر گردد.

تاریخچه و پایه موتور

پایه موتور کراس اوور آریا، پیشرانه 4G63 میتسوبیشی (سری Sirius) است که شرکت DAE چین با مشارکت AVL اتریش آن را توسعه داده . طراحی این پیشرانه مربوط به سال 1980 میلادی است که تا سال 2005 روی مدل های مختلفی از محصولات میتسوبیشی، کیا، هیوندایی و حتی دوج هم استفاده شده است. سری Sirius پیشرانه های میتسوبیشی طیف وسیعی از پیشرانه های 1.8L تا 2.4L در دو نوع بنزینی و دیزلی را شامل می شوند.

این پیشرانه از سال 2005 به چین راه پیدا کرد و از آن زمان تا سال 2018 روی انواع خودروهای چینی مانند هاوال، برلیانس، چانگان و… استفاده شد. اما مطابق اطلاعات موجود، این پیشرانه تنها تا سال 2018 در چین مورد استفاده قرار گرفته است. چرا که قوانین سخت گیرانه و مالیات های کشور چین، آن را به سمت استفاده از موتورهای کم حجم توربوشارژر سوق دارد. البته پیشرانه دو لیتری توربو چانگان UNI-K نیز نوع پرخوران و GDI همین پیشرانه است.

موتور کراس اوور آریا ابتدا قرار است به صورت وارداتی روی آریا نصب گردد، اما شرکت مگاموتور برای ساخت داخل آن نیز برنامه ریزی نموده است.

منبع: بیت ران
انتشار: 6 شهریور 1403 بروزرسانی: 6 شهریور 1403 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2293

به "موتور کراس اوور آریا سایپا رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور کراس اوور آریا سایپا رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید