میزان دسترسی دختران به آموزش و پرورش هم اندازه پسران شد، تفویض اختیار به مدارس از مهرماه

به گزارش سفر به تایلند، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موانع مزمن سد راه توسعه آموزش و پرورش گفت: با وجود همه این مسائل نرخ تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی به 98 درصد رسید.

میزان دسترسی دختران به آموزش و پرورش هم اندازه پسران شد، تفویض اختیار به مدارس از مهرماه
به گزارش خبرنگاران، سید محمد بطحایی در گردهمایی فرهنگیان شهرستان های نوشهر ،چالوس و کلاردشت که در سالن شهید رسولی نوشهر برگزار گردید با بیان اینکه با شروع مهرماه 14 میلیون دانش آموز امیدوار سال تحصیلی را شروع می نمایند، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش دارای یک میلیون و 700 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزء معدود کشورهایی است که باید به این پیشینه کهن خود ببالد که سابقه آموزش و پرورش رسمی آن به بیش از 100 سال برمی گردد، اضافه کرد: شتاب آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب برای گسترش کمی و کیفی افزایش یافت به طوری که تمام شاخص ها در ابعاد کمی نشان از گسترش مطلوب آن می دهد.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: امروز در صحنه بین المللی با افتخار مطرح می کنیم که نرخ تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی به مرز 100 درصد نزدیک شد که این رقم در سال های شروعین انقلاب 58 درصد بود و امروز به 98 درصد رسید و حتی در برخی از نقاط کشور کلاس با یک دانش آموز نیز تشکیل دادیم.

بطحایی با بیان اینکه میزان دسترسی دانش آموزان دختر به آموزش و پرورش به اندازه پسران شد، گفت: بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و این در مقابل سایر دستگاه ها بالا بوده و شاخص خوبی است که به دلیل کوشش گذشتگان در آموزش و پرورش به این دستاوردهای خوب رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود این همه دستاوردهای کمی و کیفی که به دست آمده است هنوز راه برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب باز است، گفت: قطار آموزش و پرورش در مسیر حرکت خود با موانع مزمنی روبرو است.

وزیر آموزش و پرورش مسائل این وزارتخانه را بسیار پیچیده و عدیده عنوان نمود و یادآور شد: بسیاری از مسائل قدیمی بوده و باز شدنش سخت و پیچیده گردیده است.

بطحایی ادامه داد: با وجود کوشش دولت و مجلس بخش عمده ای از اعتبارات صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان گردیده، این عدد 99 درصد از بودجه های استانی را شامل می گردد که البته در سال 97 برای اولین بار در 6 سال گذشته این رقم به کمتر از 98 درصد رسید و این یعنی مسیر بهتر از قبل شد.

وی گفت: وجود این شرایط موجب ناامیدی نمی گردد چرا که آموزش و پرورش دارای چنان ظرفیت بالایی است که برای عبور از این مسائل گسترده و پیچیده راهی پیدا می نماید.

این مسئول با بیان اینکه امروز تا زمانی که مدرسه و مدیریت مدرسه به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت مورد توجه نباشد هیچ تحولی صورت نمی گیرد ، گفت: بنابراین بحث مدرسه محوری به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت باید صندلی خود را پیدا کند و این مهم ترین هدف وزارت در دولت دوازدهم است.

بطحایی تاکید نمود: مدرسه به عنوان جایی که بتواند تحول ایجاد کند باید شایستگی لازم را به دست آورده و روی پای خود بایستد همچنین باید بتواند برای مسائل عدیده قدرت تصمیم گیری داشته باشد و خودش در موضوعات متعدد با توجه به ظرفیت هایی که دارد تصمیم گیری نموده و مسائل را رفع کند.

وی اضافه کرد: چهار برنامه سنجش صلاحیت و شایستگی مدیران مدارس، وسعت بخشی به دامنه انتخاب مدیران، سنجش وضعیت مدارس و تفویض اختیار به مدارس از مهرماه سال جاری اجرا می گردد.

بطحایی با بیان اینکه برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم در سند تحول تغییر مسیر برای حل مساله است، تاکید نمود: اصل مهمی که در مدیریت تغییر نام می برند همان شکستن مقاومت در برابر تغییر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهر سال جاری دو ساعت از برنامه درسی را در اختیار مدرسه و معلم گذاشتیم تا بر اساس چارچوب خاص، محتوا مشخص نمایند و بر اساس احتیاج منطقه این محتوا انتخاب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 34

به "میزان دسترسی دختران به آموزش و پرورش هم اندازه پسران شد، تفویض اختیار به مدارس از مهرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان دسترسی دختران به آموزش و پرورش هم اندازه پسران شد، تفویض اختیار به مدارس از مهرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید