میکروفونی که آرتروز زانوی شما را تشخیص می دهد

به گزارش سفر به تایلند، پزشکان از تکنولوژی مورد استفاده مهندسان برای شناسایی ترک های پل ها برای تشخیص سروصدای زانوهای دچار آرتروز استفاده می نمایند.

میکروفونی که آرتروز زانوی شما را تشخیص می دهد

به گزارش بی بی سی در این شیوه یک میکروفون کوچک به زانوهای فرد چسبانده می گردد تا صداهای پرفرکانس ایجاد شده در حرکات زانو را ضبط کند.

این صداهای پرفرکانس برای گوش انسان قابل شنیدن نیستند، اما این امواج صوتی ضبط شده که بوسیله کامپیوتر قابل تجزیه وتحلیل هستند، می تواند اطلاعاتی درباره سلامت زانوها در اختیار بگذارند.

پژوهشگران انگلیسی می گویند این شیوه می تواند به دستبابی به تشخیص بهتر آرتروز (استئوآرتریت) و درمان های اختصاصی تر برای هر فرد مشخص یاری کند.

بدن به طور طبیعی می تواند آسیب های خفیف مفاصل را ترمیم کند، اما در آرتروز غضروف محافظ انتهاهای استخوان ها در محل مفاصل تخریب می گردد و نمی تواند خودش را ترمیم کند.

پژوهشگران در این آنالیز به امواج صوتی فراوری شده از زانوهای 89 فرد بزرگسال دچار آرتروز گوش دادند. از این افراد خو استه شد که پنج بار از وضعیت نشسته بلند شوند و بایستند و امواج صوتی فراوری شده از زانوهای این افراد ضبط شدند.

فرض این پژوهشگران این بود که زانوها هم مانند ساختارهای مهندسی عمل می نمایند- سطوح هموار و لغزنده به آرامی و بدون سروصدا در مقابل هم حرکت می نمایند، در حالیکه سطوح ناهموار و بدون لغزندگی حرکات نایکسانی دارند که امواج صوتی ایجاد می نمایند.

نتایج کار این پژوهشگران نشان داد که بر اساس ثبت امواج صوتی پرفرکانس ایجاد شده از زانوها می توان افراد دارای زانوهای سالم و افراد دارای زانوهای دچار آرتروز را از هم تشخیص داد.

کارشناسان می گویند این روش می تواند آینده امیدوارنماینده ای داشته باشد. در حال حاضر روش های تشخیص و درجه بندی آرتروز چندان پیشرفته نیست و معمولا بر مبنای تصاویر رادیوگرافی است که هر چند ماه یکبار ممکن است تغییر کند.

به گفته کارشناسان این شیوه ضبط امواج صوتی ممکن است در آینده به عنوان شیوه ای حساس تر و ظریف تر برای درجه بندی شدت آرتروز و تخریب غضروف مفصل بدون تکیه به رادیوگرافی به کار رود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 483

به "میکروفونی که آرتروز زانوی شما را تشخیص می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروفونی که آرتروز زانوی شما را تشخیص می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید