ناسا جزئیات هیجان انگیزی درباره جانشین تلسکوپ جیمز وب فاش کرد

به گزارش سفر به تایلند، این تلسکوپ که Habitable Worlds Observatory نام دارد، اوایل دهه 2040 عملیاتی خواهد شد و برای کشف دنیا های قابل سکونت ساخته شده است.

ناسا جزئیات هیجان انگیزی درباره جانشین تلسکوپ جیمز وب فاش کرد

ناسا در جلسه اخیر انجمن نجوم آمریکا، اطلاعاتی در خصوص یک تلسکوپ فضایی نسل بعدی به نام رصدخانه دنیا های قابل سکونت (Habitable Worlds Observatory) را به اشتراک گذاشت که عملاً می تواند جانشین جیمز وب باشد. در این جلسه، مارک کلمپین، مدیر بخش اخترفیزیک ناسا، جزئیات کمی در خصوص این تلسکوپ ارائه کرد که ممکن است در اوایل دهه 2040 راه اندازی گردد.

رصدخانه دنیا های قابل سکونت به طوری برنامه ریزی شده که مخصوصاً در پی سیارات به اصطلاح Goldilocks خواهد بود، دنیا هایی با شرایطی که می توانند حیات را پرورش دهند. مقامات ناسا، از رصدخانه دنیا های قابل سکونت، به عنوان اولین رصدخانه از برنامه Great Observatories سازمان فضایی یاد نموده اند.

تفاوت تلسکوپ تازه با جیمز وب

کلمپین در سخنرانی خود گفت که رصدخانه Habitable Worlds با هدف تعمیر و نگهداری و ارتقاء طراحی خواهد شد، برخلاف جیمز وب. با این وجود، رصدخانه آینده ناسا در مقایسه با سایر تلسکوپ های فضایی این سازمان می تواند حضور طولانی تر و دائمی تری در فضا داشته باشد. بعلاوه تعمیر و ارتقاء این رصدخانه به صورت رباتیک انجام می گردد.

یکی از مهم ترین مسائل آنالیز های اجرا شده در صنعت فضایی طی چند دهه اخیر، پیدا کردن دنیا های قابل سکونت به جز زمین، با استفاده از تلسکوپی بوده که به طور خاص برای چندین هدف طراحی شده است. دانشمندان برای انجام این کار یک رصدخانه 11 میلیارد دلاری را پیشنهاد نموده بودند که دارای یک تلسکوپ 6 متری است و می تواند نور را در طول موج های نوری، فرابنفش و نزدیک به فروسرخ بگیرد.

جستجوی حیات فرازمینی یکی از کوشش های بی وقفه ناسا بوده است. مریخ نورد استقامت (Perseverance) در مریخ در حال جمع آوری نمونه های سنگی است تا بتواند شواهدی مبنی بر وجود حیات میکروبی باستانی در این سیاره به دانشمندان ارائه کند. علاوه بر مریخ، دانشمندان امیدوار هستند که کاوشگر های آینده بتوانند نشانه هایی از حیات را در اقیانوس زیرسطحی اروپا، قمر مشتری یا دریای متان در قمر تیتان زحل پیدا کرد.

منبع: فرادید
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2170

به "ناسا جزئیات هیجان انگیزی درباره جانشین تلسکوپ جیمز وب فاش کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا جزئیات هیجان انگیزی درباره جانشین تلسکوپ جیمز وب فاش کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید