هفت باور غیرعلمی که حتی پزشکان به آن معتقدند

به گزارش سفر به تایلند، شاید شاغلین در حیطه پزشکی تنها از 10% مغز خود استفاده می نمایند، اما محققان از هفت افسانه برتر تندرستی پرده برداشته اند که حتی پزشکان این عقاید غیر علمی را باور دارند. مقاله پیش رو مطلب واقعاً خواندنی را برای شما آماده نموده است.

هفت باور غیرعلمی که حتی پزشکان به آن معتقدند

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

شاید شاغلین در حیطه پزشکی تنها از 10% مغز خود استفاده می نمایند، اما محققان از هفت افسانه برتر تندرستی پرده برداشته اند که حتی پزشکان این عقاید غیر علمی را باور دارند. مقاله پیش رو مطلب واقعاً خواندنی را برای شما آماده نموده است.

بر اساس مطالعه انجام شده به وسیله محققان امر پزشکی که در مجله پزشکی بریتیش (British Medical Journal) منتشر شد، اگر مطلبی را مکرراً و به اندازه کافی تکرار کنید، طولی نمی کشد که آن مطلب به نظر درست می آید. بنابراین به نظر می رسد این مقوله در خصوص بسیاری از اطلاعات معمول ثابت نشده و نادرست پزشکی که بعداً معین شده اشتباه بوده اند، صدق می نماید. دکتر راشل وریم (Rachel Vreeman) و دکتر آرون کارول (Aaron Carroll)، استادان دانشکده پزشکی ایندیانا (the Indiana University School of Medicine)، در خصوص حقایقی کنجکاو بودند که به طور مداوم از زبان پزشکان به بیماران خود شنیده بودند و می خواستند بدانند که چه اندازه از این مطالب، در حقیقت یک باور غیر علمی محض می باشد.

آنها لیست خود را محدود به لیست جامعی از هفت حقیقت پزشکی کردند که ثابت شده هیچ پایه و اساس علمی ندارد. با این حال، هر یک از آنها را مورد آنالیز قرار دادند.

1. ضروری است که روزانه هشت لیوان آب بنوشید

ظاهراً این توصیه هیچ پایه و اساسی علمی ندارد. در مقاله ای در سال 1945 اعلام شد که افراد بایستی به طور میانه با مصرف هر کالری یک میلی لیتر مایع بنوشند. اما، محققان دریافتند که حتی اگر این قضیه درست باشد، بسیاری از آن میلی لیترهای مایع به وسیله غذا یا دیگر مایعاتی مانند شیر، قهوه، چای و غیره وارد بدن می شوند.

2. بشر تنها از 10% مغز خود استفاده می نماید

این محققان هیچ مدرکی دال بر اثبات این ادعا نیافتند، و گزارشهای متعددی این استدلال را رد می نمایند. در چندین مطالعه نشان داده است که در هیچ زمانی، هیچ قسمت از مغز به طور کامل غیر فعال نمی باشد. منابعی که این ادعا را به آلبرت انیشتین نسبت می دهند، معین نیست.

3. ناخن و مو حتی پس از مرگ به رشد خود ادامه می دهند

این باور وحشتناک که در بسیاری از دور هم نشینیهای دوران کودکی گفته می شد، در واقع صحت ندارد. رشد هر یک از بافتهای بدن به یک فرایند فعال احتیاج دارد که حقیقتاً هنگامی که موجود دیگر زنده نیست، نمی تواند انجام گردد. نویسندگان این مطالعه را از زبان انسان شناس پزشکی قانونی ویلیام ماپلز William Maples نقل می نمایند که اسم می دارد: این یک تصور قوی و نگران نماینده ای است که کاملاً پوچ و بی معنی می باشد. بدون شک چنین چیزی رخ نمی دهد.

4. هنگامی که مویتان را می تراشید، ضخیم تر و تیره تر در می آید

ظاهرا چیز بی معنی ای است. به نظر ضخیم تر می آید به این علت که انتهای ظریف تر و نوک تیز مو برداشته شده است و موی تازه رشد نموده در معرض نور آفتاب قرار نگرفته است و بنابراین تیره تر می باشد.

5. خواندن در نور کم به چشمان آسیب می رساند

مهم نیست مادرتان چه گفته، به عقیده پزشکان محقق این سخن، صحت ندارد. چشمان شما ممکن است به طور موقت خشک و دردناک شوند، این اثرات به محض متوقف ساختن مطالعه در نور کم، انتها می یابند.

6. خوردن بوقلمون باعث خواب آلودگی فرد می گردد

در صورتیکه بوقلمون حاوی میزان ناچیزی از تریپتوفان، اسید آمینه خواب آور است، و چیزی بیشتر از غذاهای دیگری نظیر گوشت گاو و مرغ نخواهد داشت. به جای مقصر دانستن چُرت پس از جشن شکرگزاری باید این حقیقت را در نظر گرفت که در واقع شما بیش از حد خورده و تمام انرژی بدنتان صرف هضم این ضیافت می گردد.

7. تلفن های همراه در کار تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها اختلال ایجاد می نمایند

در حالی که بعضی از مطالعات درصد کمی (4% یا کمتر) از وقایع مربوط به اختلال گوشی های تلفن همراه در عملکرد تجهیزات پزشکی را نشان داده اند، بیشتر آن موارد هنگامی اتفاق افتادند که تلفن به فاصله یک متر از آن ابزار قرار داشت. تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر نقص جدی که باعث هر نوع آسیب یا مرگ گردد، ارائه نشده است.

محققان گزارش خود را با گفتن این مطلب به انتها بردند که مبادرت به انجام این تحقیق، به خاطر شرمنده ساختن پزشکان همکار خود نبوده، بلکه به این علت بوده که به یاد همه آنها بیاورند که باید هوشمندانه عمل نمایند، و اطمینان حاصل گردد اطلاعاتی که به بیماران می دهند، در واقع مبنای قانونی و درستی داشته باشد. این نویسندگان اضافه کردند که بیشتر مردم به پزشکان خود به اسم اشخاصی معتبر و موثق نگاه می نمایند، و این پژوهش می تواند به بیماران یاری نموده تا از این واقعیت مطلع شوند که حتی پزشکان هم ممکن است تمام اطلاعات موجود و لازم را نداشته باشند. به عبارت دیگر، پرسیدن چند سئوال یا در پی حقیقت رفتن، ضرری ندارد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و قصد جایگزینی توصیه ها پزشک متخصص را ندارد.

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1792

به "هفت باور غیرعلمی که حتی پزشکان به آن معتقدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت باور غیرعلمی که حتی پزشکان به آن معتقدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید