تور ارزان دبی: پرواز از نیویورک به دبی در 22 دقیقه ممکن می گردد

به گزارش سفر به تایلند، جنون سرعت همیشه فکر آدمی را به سمت خود کشانده و این سرعت گاهی به حدی می رسد که صوت، دیگر حرفی برای گفتن ندارد. از جمله آن، ایده آینده نگر و مجذوب کننده طراح کانادایی است. طرحی که البته خالی از ایراد هم نیست. صرف نظر از حرارتی که به هنگام شتاب گیری سریع در قسمت دماغه و بال ها ایجاد می گردد، توانایی این هواپیمای تجسمی در خفیف کردن صدای ناشی از شکسته شدن دیوار صوتی در هاله ای از ابهام است. در مصاحبه ای، بومباردیر خود اذعان نموده:

تور ارزان دبی: پرواز از نیویورک به دبی در 22 دقیقه ممکن می گردد

با تور ارزان دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

مطمئن نیستم مواد سازنده، تاب چنین گرما و فشاری را بیاورند و اصلا ماده ای با چنین تنش ساختاری برای این کاربرد اختراع شده باشد.

البته اندکی پس از ارائه ایده هواپیمای اسکریمر، از راهکار احتمالی برای هر دو مشکل پرده برداری شد. به گفته بومباردیر، جوزف هازلتین (Joseph Hazeltine)، مهندس و از مدیران سابق وزارت دفاع روسیه، با او تماس گرفته و پیشنهاد نموده تا از پدیده ای بدیع در مبحث ایرودینامیک به نام حالت نفوذ طولانی (LPM) استفاده کند.

با الهام از همین پیشنهاد بود که بومباردیر ایده مدل مفهومی کاملا جدیدی را به نام متقاطر یا پادبن (the Antipode) عنوان کرد؛ جت تجاری لوکسی که قادر به رسیدن به سرعت نزدیک 30 هزار کیلومتر بر ساعت است، یعنی چیزی بیش از دو برابر سرعت اسکریمر و تقریبا 12 برابر سریع تر از هواپیمای کانکورد! این جت می تواند حداکثر 10 نفر را در کمتر از یک ساعت تا 20 هزار کیلومتر جابه جا کند. بومباردیر می گوید:

من می خواستم مدل مفهومی هواپیمایی را ارائه دهم که بتواند در سریعترین حالت ممکن به نقطه مقابل (متقاطر) در آن سوی کره زمین برسد.

بر خلاف اسکریمر که برای آغاز به پرواز، مانند گلوله ای که شلیک می گردد، از سیستم اسلحه ریلی (Railgun) مغناطیسی استفاده می نماید، پادبن به علت وصل بودن موشک های تقویتی به باله هایش قادر به بلند شدن از سطح هر فرودگاهی خواهد بود (ایده ای که به یاری آبیشک روی (Abhishek Roy) پرورانده شد. شتاب دهنده های هواپیما نیروی کافی برای اوج گیری تا ارتفاع 12 کیلومتری از سطح زمین و سرعت 6 هزار کیلومتر در ساعت را می دهند و سپس از هواپیما جدا شده و به مقر فرماندهی بازمی گردند (چیزی شبیه به موشک های تقویتی شرکت هوافضایی خاستگاه آبی (Blue Origin)).

بومباردیر:

در مرحله بعد، سیستم رایانشی داخلی هواپیما موتور احتراقی رَم جت (Ramjet) مافوق صوت را روشن نموده و به سرعت 30 هزار کیلومتر در ساعت (24 ماخ) می رساند.

با راهنمایی بخشی از جریان هوای مافوق صوتِ در حال وزش به وسیله شیارهایی که در نوک هواپیما تعبیه شده، جریان وزش مخالفی ایجاد می گردد که منجر به پدیده حالت نفوذ طولانی خواهد شد. به این ترتیب، دمای سطوح خارجی هواپیما به وسیله تبادل گرمایی هوا پایین می آید و لرزش و صدای ناشی از شکستن دیوار صوتی نیز کم می گردد.

او می افزاید:

در لبه جلویی باله ها نیز می توان شیارهایی ایجاد کرد تا جریان هوا از آن ها هم عبور کند و خارج گردد. به این صورت، تمام سطوح جلویی هواپیما نیز به واسطه حالت نفوذ طولانی خنک می گردد.

البته، در هر حال، لازم است که این هواپیما را از مواد مقاوم در برابر حرارت و فشار ساخت. به گفته بومباردیر:

حالت نفوذ طولانی، گرما را تقلیل می دهد، اما حتی در برترین شرایط ممکن هم قادر به دفع کامل آن نیست.

به اعتقاد او، فناوری حالت نفوذ طولانی را می توان در انواع هواپیماهای مافوق صوت با ابعاد مختلف استفاده کرد، به خصوص در آن هایی که شکل موشک هستند، زیرا که سطح شان کمتر در معرض فشار و گرما قرار می گیرد و اذعان می نماید که:

شکل کنونی هواپیمای پادبن برای این مهم بهینه نشده است.

بال های این هواپیما توان حرکتی لازم را برای نشستن و برخاستن از روی باندی به طول حدود 2 کیلومتر دارد. بومباردیر:

بوسترهای موشکی اضطراری کوچکتر (مانند موشک EZ شرکت هوافضای X-COR) در مواقعی که احتیاج به تلاشی مجدد در فرود آمدن است یا به هنگام کم کردن سرعت در حین فرود، می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

به عقیده این طراح، مشکل ترین قسمت ساخت چنین وسیله ای در ساخت و توسعه یک موتور اسکرم جت (Scramjet) باثبات و قابل اتکا نهفته است، امری که ناسا هم در پی تحقق آن است. البته این که چگونه می توان نیروی گرانش فلج نماینده ای را که به سرنشینان وارد می گردد، دفع کرد نیز پرسشی است بی پاسخ!

و اما در خصوص برچسب قیمت این کالا چالز بومباردیر می گوید:

به علت ابعاد کوچکتر و به کارگیری فناوری های موجود، هزینه ساخت پادبن از اسکریمر کمتر خواهد بود. هرچند، همین هزینه به مراتب بیشتر از قیمت جت ها و هواپیماهای موجود در بازار فعلی است.

در پایان نظر شما را به مدت زمانی که پرواز با پادبن در تعدادی از مسیرهای هوایی طول می کشد، جلب می کنیم:

نیویورک به لندن (5566 کیلومتر) ◅11 دقیقه

نیویورک به پاریس (5833 کیلومتر) ◅12 دقیقه

نیویورک به توکیو (10842 کیلومتر) ◅22 دقیقه

نیویورک به دبی (11001 کیلومتر) ◅22 دقیقه

نیویورک به شانگهای (11851 کیلومتر) ◅24 دقیقه

نیویورک به هنگ کنگ (12939 کیلومتر) ◅26 دقیقه

نیویورک به سیدنی (15979 کیلومتر) ◅32 دقیقه

آیا شما حاضرید در صورت ساخته شدن این مدل مفهومی، خطر کنید و جزو اولین نفراتی باشید که با آن مسافرت می نمایند؟

منبع: Forbes

منبع: کجارو
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2066

به "تور ارزان دبی: پرواز از نیویورک به دبی در 22 دقیقه ممکن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان دبی: پرواز از نیویورک به دبی در 22 دقیقه ممکن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید